VilleValle
Har läst att man ska skära av nån centimeter nedanför en "nod", men exakt vad är en nod för nåt? Är det där bladen växer ut från grenen? Någon som har en bra bild som visar var man ska skära?

Tack på förhand
Ingrid Zon3
Jag hävdar att de ska skäras precis nedanför en nod. Och en nod är där bladet eller bladparet växer ut från stjälken/grenen... De flesta växter är lite tjockare just där. Men när du skär av sticklingen från moder plantan skär du precis ovanför ett blad/-par.

Sen ska man inte spara för mycket blad på det som är högre upp.
Vad är det för växt du ska ta sticklingar av?

(Ingen bild, tyvärr)
VilleValle
Ska till våren börja odla lite olika tomatsorter och kryddor.
Ingrid Zon3
Kryddor brukar vara rätt lätt. Salvia, grekisk oregano, timjan i sorter, lavendel, malört och åbrodd har jag testat utan problem.
Tomater har jag ingen aning om det går att ta sticklingar från. Tjuvarna kanske?
ibbjarneby
det går bra att ta sticklingar av tomat tag tjuvarna och sätt derekt i jord plastpåse på hälsningar bittan
Christer i Falköping
Ja tomat är busenkelt att ta tjuvarna som sticklingar! Men då behöver du inte leta efter en nod, den rotar sig ändå där du bröt av den. Annars gör jag som Ingrid. Direkt under en nod. Jag har fått lära mig att göra det max tre millimeter under.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon