WingDing
Gick å köpte mig vanlig valnöt (färsk) & svart valnöt som frö/nöt & det står på den svarta varianten att man bör stratifiera den gäller det både färsk å torkad ?

Tyckte att det kunde vara kul å prova MEN frågerna hopades snabbt så jag tänkte ställa några här så får man se vad det kan ge.

Det här med stratifiering ok jag har läst mig till att det handla mer lr mindre att de måste få en köldknäpp innan det vill gro.

Men kan nån säga hur länge ett par dar lr hua 3-4 mån i kylen för kyl gissar jag att de menar å inte frysen ?

Å efter stratifieringen om de inte ruttnat bort fila skalet så det blir tunnare eller skall det bli hål ?

Skall de blötläggas å isåfall när/före/efter vad ?

Sen efter alla eller inte alla ovan skrivna teorier ner i kruka med en lätt luftig jord sand/såjord å mycket ljus ?

Sen önska att nått litet gulligt kommer upp som kan bli stort smiley_small_hug.gif hahaha man kan ju alltid hoppas.

Mvh Fredrik
Alexander-VG-zon3
valnötter sår du i såjord i krukor och sätter dom ute sedan gror dom till våren . täck också sådderna mot fåglar,djur som vill äta nötterna .

Tosan
Jag fick bla en valnöt att gro förra vintern.
Jag sandpapprade skalen lite, lade i blöt över natten, sådde i såjord och ställde i kylen en 5-6 veckor. Sedan tog jag ut dem i värmen och väntade.
Alexander-VG-zon3
jag har sått valnötter i två omgångar alla har grott ,, har bara planterat dom i såjord sedan var dom ute under vintern och grodde alla till våren .
WingDing
Okej då blir det att slipa blöta i såjord å in i kylen ett tag.

Nån som vet om man behöver stratifiera färska Dadel kärnor eller om man bara tjoffar ner dessa kärnor i såjord direkt ?

Mvh Fredrik
Alexander-VG-zon3
det är bättre att så dom ute än i kylen tycker jag ,, för det som bryter ''frövilan'' är just att det först blir väldigt kallt och sedan växlar mellan plusgrader och frost och sedan att det blir varmare och fröet gror .

Dadelkärnor behöver inte kyla så dom i en temp på +25c +30c och ljust så går dom på1vecka upp till 2månader .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon