DLich
Hallå!

Har ett ställe vid huset som jag hade velat gjort en stor rabatt av. Ett problem är dock två stora björkar, som jag inte är helt säker hur jag ska göra med.
Idén jag har är att göra upphöjda rabatter (av träkubb) som jag lägger plast i botten på. Jag hade dock velat ha rabatten runt om björken, men har läst att det inte ska vara så bra att lägga jord direkt mot stammen.

Vad tror ni om att man gör en ring av träkubbar runt trädet, ca 1 dm ifrån stammen och fyller sedan upp med bark (eller något annat, stenar?) mot stammen? Skulle det fungera?
DLich
En snabb ritning. smile.gif

[attachment=23711:rabatt.gif]

Ytterringen är blomrabatten. Det vita i mitten är björken och ringen runt är träkubbarna. Mellan de båda ringarna blir det sedan jord som ska planteras växter i. Mot björken blir det bark (eller något annat?)

Tror ni detta skulle fungera, eller måste jag tänka om?
flower
Såg en sådan plantering runt ett träd förut under min utbildning. De hade använt stenar mot stammen eftersom dessa fungerar som dränering och håller trädstammen torr, bark förmultnar ju med tiden och blir till jord så det är inget bra alternativ att ha mot trädets stam.
DLich
Tack för svaret. Hur stora var stenarna de använde?
Heda
Har också sett sådana planteringar, då med betongring runt trädet. Du får nog ta lite mer än en decimeter ifrån stammen, kanske 40 - 50cm iaf. Om du vill vara rädd om björken vill säga. Storlek typ makadam hade de lagt i den planteringen jag såg, men större går väl också bra, bara det inte är för liten strl så att det finns risk för stående vatten/fukt.

//Heda
Påtan
Tänk bara på att björk är ett starkväxande träd som letar upp näring och vatten runt sig, björken vill gärna söka sig genom marktäckväv och använda sig av jorden i planteringen, tjuv som den är, men det kanska tar några år.

/Påtan

MariaS
Björk har ett ytligt rotsystem som växer massor på ett år. Det är inte mycke till växtlighet som klarar sig ihop med björken!
Satsa istället på ngt annat ställe, eller fäll björken.
Aqvakul
Fräck idé, men tyvärr är björkar alldelels för hungriga och törstiga för att ge växterna runt omkring en ärlig chans.
HelenJ
Det kan gå, om du är villig att lägga ner en massa jobb.
Björkens rötter går förmodligen lika långt ut som kronan, och lite till. De är som sagt ganska ytliga, och tar all näring och vatten i sin närhet.
Om du gräver ner en presenning, dammduk eller någon annan tjock tät plast ca 50 cm djupt, och anlägger rabatten ovanpå den, kommer inte björkens rötter att komma åt din rabatt. Du behöver också ha någon sorts vertikalspärr för att hindra rötterna att "smita in" från sidan. Men det är väldigt viktigt att du ser till att din rabatt blir dränerad, annars kommer det att bli stående vatten eftersom det ju inte kan rinna igenom plasten. Och det är få växter som klarar det...
fröhamstern
Du har förm redan fixat el lagt ner rabatten runt björken biggrin.gif ,de e ju 1 år sen men jag har en sådan rabatt m 2 "kruk"-rosor,1 murgröna o 1 klematis. Rabatten är upphöjd ca 1 dm ,1/2 m ifrån trädet o ut, inpregnerade brädor m 2 band runt cirkeln. Har haft det så i 2 år o de funkar, behöver bara 3 ggr så mycke. Lycka till
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon