elvisjö
05-09-2008, 05:41
Åsa, mälardalen zon 2
05-09-2008, 07:51
Bladmögel och mjöldagg är inte samma sak.
Mot mjöldagg funkar bikarbonat ifall man börjar spruta tidigt, bikarbonat kan dock lätt bränna sönder vissa växters blad så man ska vara försiktig.
Mot mjöldagg funkar även mjölkvatten och atamonvatten ifall man börjar spruta i tid och dessa bränner inte växternas blad.
mimmi 1
05-09-2008, 08:14
jag har också läst om tipset, Atamon.... men trodde att man skulle vattna plantan med det.. vet du hur man blandar... i det inlägg jag läste tipset stod att man skulle ta dubbel dos mot det som stod på flaskan, MEN.. på flaskan står ju bara hur mycket man ska ta per kilo bär som ska syltas/saftas....
Kan man både vattna med atamon, och spreja?? vilket är det bästa? eller kanske man kan göra både och?
Åsa, mälardalen zon 2
05-09-2008, 08:23
Atamonet ger inte så stor effekt ifall man vattnar med det. Atamonet måste träffa svampsporerna/konidierna så spruta på växten ger bäst effekt.
ca 1/10 flaska till 1 liter vatten brukar funka.
mimmi 1
05-09-2008, 08:26
Tack Åsa !!! det ska jag skriva upp, så jag inte glömmer, tills nästa gång jag får problem med mögel!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.