HeleneN
Skulle så gärna vilja ha ett silverpäron, de är så vackra med sina silverfärgade blad. Tänkte plantera tillsammans med rosa rosor och vitstrimmig lavendel. Men jag inser att jag inte har plats för ett fullvuxet silverpäronträd som verkar bli 5 m. Finns det något bra, mindre alternativ - gärna med silverfärgade blad och som tål torka? Eller går det att hålla efter ett silverpäron så att det inte blir för stort, varken på höjden eller bredden?
Gunilla T
Jag har ett silverpäron som är ympad på stam - det blir inte ett dugg högre, det är bara kronan som växer och den kan man klippa.

Mycket odlingsvärt och vackert litet träd!
Ingrid Zon3
Ja, dom silverpäron jag sett är små träd. Det enda jag kan föreställa mig som blir mindre och är gråbladigt är lavendel på stam, men dom är inte särskilt härdiga.
Harvey
Som tidigare skribenter skrivit finns två typer av silverpäron, toppympat som inte blir högre, och sådana som är ympade nere vid markn, dom blir stora dom. Faktiskt är toppympadevanligare i handeln, så jag tycker absolut att du skall införskaffa ett sådant till din plantering.
Cilla
Men det finns ju en del annat silverfärgat också. Havtorn kan man säkert stamma upp som ett lite knotigt träd. Har man bara ett blir det ju inga bär, men vackert bladverk är det iallafall. Hur bra den blir i formen med uppstamning tål att prövas.

Toppympat silverpäron är mer trädlikt, men havtorn kanske kan fungera för någon som vill ha två små uppstammade buskar, den ena med bär!

Big Gardener
Silverbuske (Elaeagnus commutata) eller smalbladig silverbuske (Elaeagnus angustifolia) kan bli "mindre" träd om man stammar upp dem från början. De är egentligen buskträd, men med lite hårt arbete kan man få dem enstammiga. Men man få passa sig för de skjuter gärna rotskott. De är betydligt härdigare än silverpäron. Det samma gäller också havtorn som Cilla skrev ovan.

Silverpäron kan bli ett väldigt stort träd, oavsett om dom är toppympade eller inte. Det beror mer vad dom är ympade på. Svagväxande stammar är att föredra om man vill ha ett litet träd, men de silverpäron som jag har sett säljas har varit ympade på Pyrus communis, vilket är innebär ett framtida stort träd.

Silverpäron i Göteborg

Att hålla dem nere med klippning är en onödig arbetsåtgärd om man kan få tag på dem ympad på svagare stam
Alexander-VG-zon3
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_29.../23217940.jpg?0

så här ser mitt havtorn ut , försöker få det mer trädlikt . men dom blir ju ändå höga tycker jag . finns ett i området som är uppemot 4m .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon