|
Chamomille
05-09-2008, 06:53
...recept en gång där man stekte köttfärs och vitkål. Sedan tror jad att man kryddade med curry. Låter kanske inte klokt men det var verkligen jätte-gott. Jag läste det i en kokbok som hette något i stil med "billig och god mat". Någon som vet? För övrigt älskar jag stuvad vitkål  I förrgår gjorde vi en ljuvlig vitkålsallad som vi hade till pyttipannan. Fantastiskt gott blev det tillsammans. Recept 1 dl neutral olja 1/2 dl äppelcidervinäger några tsk socker svartpepppar salt szechuanpeppar om man har Koka upp alla ingredienser och häll över vitkålen. Kyl. Vi hade ca 1 liter riven kål. Tips på fler recept
Lena i Torslanda
05-09-2008, 08:06
Har ett kanonrecept på Nasi goreng.
Marinera 500 gr grytbitar av fläsk i 1 dl soya med 1-2 pressade vitlöksklyftor. Låt ligga några timmar.
Sätt ugnen på 275 gr
Skär ett halvt vitkålshuvud i bitar. Skär en stor purjolök i bitar. Olja en långpanna och lägg i kål och purjo. Låt stå i ugnen ca 15 minuter - rör om då och då. När 5 minuter kvarstår blanda i en rejäl tesked med curry.
koka under tiden ris för 4 personer
bryn köttet i stekpanna och lägg det sedan i långpannan. Låt allt stå i ugnen ytterligare 10 minuter.
Blanda i riset, ananasbitar samt sambal oelek efter smak.
Chamomille
05-09-2008, 09:26
Det ska provas! Åh, ananas som är så gott i mat....
Red Top
05-09-2008, 11:08
CITAT (Chamomille @ 05-09-2008, 07:53)  . Recept 1 dl neutral olja 1/2 dl äppelcidervinäger några tsk socker svartpepppar salt szechuanpeppar om man har Koka upp alla ingredienser och häll över vitkålen. Kyl. Vi hade ca 1 liter riven kål. Tips på fler recept  Jag gör ofta vitkålssallad, men jag kokar inte oljan och vinägern, använder heller inte socker. Däremot blandar jag i en liten burk krossad ananas. Det brukar vara mycket uppskattat. För att variera blandar jag ibland oxå i rivna morötter.=)
ingrids
05-09-2008, 11:52
Jag undrar om det är den kokboken jag har "bra mat som inte är dyr". Far på svampjakt om ett par timmar och riskerar att ha glömt det när jag kommer tillbaks. Om du vill kan du påminnelsePMa mig.
*Stintan*
05-09-2008, 11:57
Jag har för tillfället snöat in på en vitkålssallad enligt nedan
Strimla lagom mängd vitkål skiva en banan pudra över curry blanda i gräddfil alt. yougurth och en klick majonäs smaka av
Chamomille
05-09-2008, 11:59
CITAT (ingrids @ 05-09-2008, 12:52)  Jag undrar om det är den kokboken jag har "bra mat som inte är dyr". Far på svampjakt om ett par timmar och riskerar att ha glömt det när jag kommer tillbaks. Om du vill kan du påminnelsePMa mig. Ja just det, så hette den  CITAT (*Stintan* @ 05-09-2008, 12:57)  Jag har för tillfället snöat in på en vitkålssallad enligt nedan
Strimla lagom mängd vitkål skiva en banan pudra över curry blanda i gräddfil alt. yougurth och en klick majonäs smaka av Uj va gott. Den ska jag gå och göra nu till lunch
skogstroll
05-09-2008, 15:38
stuvad kål är smarrigt tycker jag, särskilt spetskål
Chamomille
05-09-2008, 16:25
CITAT (skogstroll @ 05-09-2008, 16:38)  stuvad kål är smarrigt tycker jag, särskilt spetskål  Jaa, stuvad vitkål är så gott så man döör... Grönkål me.
bayrare
06-09-2008, 11:11
VitkålssalladJag brukar göra en vitkålssallad med strimlad(grovriven) vitkål, hackad purjolök och gröna ärter. Mängd höftar jag till som jag tycker verkar lagom. Blir god i alla proportioner. Över detta häller jag lite neutral olja och salt. Så suveränt god att det är inte klokt. Stormäter som den är eller ihop med biff el. köttbullar tex.
ingrids
09-09-2008, 08:46
Sådär, då ska vi se om jag tänker på rätt recept: Kött och grönsaksröra: 250 g köttfärs 1 lök 2 morötter 200 g vitkål margarin 2 vitlöksklyftor 1 krm svartpeppar 1 krm kardemumma 1 msk senap 1 msk soja 1 buljongtärning 1 1/2 dl vatten
hacka löken, finriv morötterna, finstrimla vitkålen. bryn ca 2 msk margarin i en gryta, fräs lök och morötter, lägg i färsen och stek den ljusbrun. Lägg i vitkål, pressad vitlök, kryddor, senap, soja och smulad buljongtärning. Häll på vatten och låt koka på svag värme i ca tio minuter. Serveras med kokt ris och sallad.
Själv har jag använt röran som fyllning i piroger eller crepes, men då får man koka utan lock och vara försiktig med vätskan.
Chamomille
09-09-2008, 08:58
Tack för alla tips på recept ingrids: Det var ett liknande recept jag hade. Jag vill minnas att det var curry i det jag gjorde. Ditt recept ska också provas, det är så gott med köttfärs och vitkål
På nyhetsmorgons middagstips på TV4 nu för en stund sedan, visade dom en rätt med spetskål och bacon. Lite yoghurt och basilika på också. Såg väldigt gott ut. Receptet ligger inte ute ännu på recept.nu, men kommer nog snart. Tror nog att det kan funka bra med vanlig vitkål också.
Chamomille
09-09-2008, 09:13
CITAT (Ramred @ 09-09-2008, 10:11)  På nyhetsmorgons middagstips på TV4 nu för en stund sedan, visade dom en rätt med spetskål och bacon. Lite yoghurt och basilika på också. Såg väldigt gott ut. Receptet ligger inte ute ännu på recept.nu, men kommer nog snart. Tror nog att det kan funka bra med vanlig vitkål också. Ja, jag såg bilden på maträtten när den var klar. Satt i luren så jag kunde inte lyssna. Så jättesmarrigt ut!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|