Kee
Det kanske blir uppenbart när det väl inträffar, men jag vill föregå och fråga hur man vet att tobaksplantans frökapslar är "mogna att plockas". Jag har två plantor där ett gäng av frökapslarna har blivit brungula och verkar vara på väg, men jag skulle vilja veta mer exakt när jag kan plocka frön så att jag inte "förlorar" en massa frön i onödan. Har hört att fröna är väldigt små, så jag ska ha det i åtanke när jag skördar.
Inger GMT
Hej
Det låter som att det är dags nu att plocka av frökapslarna nu och ta in dem. Låt dem torka ett tag innan du öppnar dem och samlar upp de pyttesmå fröerna.
Det påminner mig att jag ska gå ut och plocka av mina frökapslar nu.
Hälsningar Inger
http://hage.ingers-gmt.se
Kee
Tack för tipset, då ska jag knoppa av de brungula vid lämpligt tillfälle. De gröna får sitta kvar. Växten har blommat hysteriskt i ett par månaders tid och jag räknar bortåt femtio förkapslar, om alla innehåller grobara frön kommar jag kunna dra upp tobaksplantor på industriell skala, även om jag inte har för avsikt att göra så.
Red Top
Ang frökapslar och hysterisk blomning. Den blommar ännu mer hysteriskt om du nyper bort överblommade blommor och inte låter frökapslarna ditta kvar. Du kan ju spara ngr så du slipper starta industriell odling. flirting.gif
Kee
Jag ser inte blomningen som ett självändamål utan det är nog växtens hela växtsätt. Att samla frön för mig är nytt och spännande och det finns ingen intention att starta odling på industriell skala. Men jag tackar för tipset!
Kee
Har knoppat av en del av de "mogna" knopparna nu, och även obducerat en av dem och kommit fram till att där just finns massor av små frön. Men en följdfråga gör sig gällande. Finns det något "knep" att handskas med dessa kapslar och fröer då de ju är väldigt kladdiga? Försvinner kladdet om man torkar dem så att man kan "öppna" kapslarna lite mer kladdfritt sen?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon