Mina gamla citrusträd har fått lite ljusgröna blad i sommar.
Jag har läst att det kan bero på järnbrist. Om det stämmer hur kan man tillgodose det utan att köpa special gödsel?
Lady Hamilton
05-09-2008, 09:11
Det finns de som stoppar ner rostig spik i krukan och på så sätt löst problemet
Är sånt järn verkligen tillgängligt för växten?
Jag vet att växtakvarister aldrig använder rost just för att växterna inte kan ta upp den formen av järn, utan istället använder chelaterat järn.
Om landväxter kan använda rost vore det väldigt bra, då kunde man ju t.ex. låta lite stålull rosta i vatten och vattna med.
Alexander-VG-zon3
05-09-2008, 11:07
CITAT (oliv @ 05-09-2008, 08:48)

Mina gamla citrusträd har fått lite ljusgröna blad i sommar.
Jag har läst att det kan bero på järnbrist. Om det stämmer hur kan man tillgodose det utan att köpa special gödsel?
prova stället att ge den näring till nästa sommar från april-maj till juli ger du den näring en gång i veckan . det finns en del näring att köpa i butik . citrusnäring och blåkorn passar bra för citrus .
är det järnbrist brukar bladet bli lita gult också .
Tack för tipsen!
Mina citrusar samt övriga växter brukar få kogödsel. Några specialmedel tänker jag faktiskt inte köpa (det är en principsak).
Jag ska i alla fall testa med lite järnoxid, typ rostiga spikar. Några järnjoner kanske frigörs, kan inte vara fel i alla fall.

Och så kan jag även lägga på lera från trädgården i stället för kogödsel nästa år (leran ska tydligen innehålla järn)...
Alexander-VG-zon3
05-09-2008, 11:44
CITAT (oliv @ 05-09-2008, 11:33)

Tack för tipsen!
Mina citrusar samt övriga växter brukar få kogödsel. Några specialmedel tänker jag faktiskt inte köpa (det är en principsak).
Jag ska i alla fall testa med lite järnoxid, typ rostiga spikar. Några järnjoner kanske frigörs, kan inte vara fel i alla fall.

Och så kan jag även lägga på lera från trädgården i stället för kogödsel nästa år (leran ska tydligen innehålla järn)...

citrus vill inte ha hög mullhalt eller lera i jorden så det är inte bra ( dock lergranulat =små krulor av lera går bra ) . citrus vill ha en lätt och grusig jord där överflödigt vatten kan rinna veck . och näringen den vill ha ska vara PK och spårämnen och mineraler .
Mina citrusträd är äldre än tio år och har varit helt friska. De är inte så känsliga.
Men de har blivit lite väl stora, så det är nog fler rötter än jord i krukorna. De får nu sin del av näring bara överst i krukan, för större krukor kan jag inte hantera.
Fosfor och kalium, spårämnen och mineralämnen behöver väl alla växter. När växterna trivs har de fått tillräckligt med dessa ämnen.
de säljer i affären (järsulfat ) det är bra och snabb effekten som kan hjälper växter som fattas järn.
H:Bassam
Gloriosa
27-10-2008, 19:18
Det stämmer att det finns mycket järn i lera men det innebär inte att växten kan ta upp det järnet som finns i leran. Det måste vara ferrijärn för att växten ska kunna ta upp järnet. Om jorden är för kompakt och dåligt dränerad så minskar ferrijärnet och omvandlas till det järn som inte växten kan ta upp.
Järnbrist hos växter märks särskilt på de unga bladen som blir gula mellan de gröna nerverna.
Hälsningar Gloriosa
Man kan ge dem blodmjöl.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.