Full version: Problem?
Ungun
Hej!
Jag är ny på rosor, men har satsat stort i år med ett 20-tal olika sorter, dels för att lära mig mera, dels för att se vad jag trivs med. Allt har fungerat bra, alla utom en planta har blommat och blommar fortfarande. Dock har jag fått ett problem, men endast i ett av landen. Där har jag 6 Friesia samt en enda Queen Elizabeth (ok, det låter konstigt ...) och alla bladen har blivit bruna och mer eller mindre fallit av. Knopparna utvecklas inte, om det blir färdiga rosor så är de mindre än de ska vara. Det hela är jättefult, men lyckligtvis koncentrerat till detta enda land. Vad är det? Vad kan jag göra? Hur förhindra spridning till andra rosor? Kan tillägga att jord, gödsling etc är lika i alla rabatter och att jag inte hittat någon ohyra. Hjälp, någon ...?
Tosan
Själv har jag haft problem med att knopparna ruttnat innan de hunnit slå ut, men det är ju för att det skvalat och regnat så mycket här hos oss...

Men skulle det kunna vara rosrost du fått kanske?

Om du letar på det här så tror jag du kan hitta en del tips.
Ungun
Tack för det, Tosan. Jag har googlat runt lite på rosentost och jag tror du har rätt! Hälsningar Ungun
Bassam
Plantan får för lite ljus och orkar inte förmå knopparna att slå ut , också blir knopparna dåligt om de attackerat från
Obs: du ska borta alla vissna knoppar och bränna dem, rensa och plöja marken, beskära blommor bra för att blommor får bra värme och luften.
Svampen. H:Bassam
Ezereht
Vilken otur du har :/ Har alla rosorna i den rabatten drabbats? Trodde olika sorter var olika smittkänsliga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon