Pia L
Jag har ropat in lite växter från tradera och har även fått såpnejlikor av cathis här på odla, såpnejlikorna kom väl inpackade (om än med ett litet läckage i paketet) men växterna mådde bra och är planterade.
Sen väntade jag på 4 paket från olika auktioner, först så kom en daglilja som ska bli jättevacker i rosa/orange, det var en hel planta men där hade jag förväntat mig att säljaren skulle ha klippt av bladen, så den är så fin i rabatten.
Nästa paket var från Fenja här på odla, ett jättestort paket där alla växterna var väl inslagna och höll fukten, 14 välvuxna plantor var det och gjorde sig mycket bra i rabatterna.
Sen skulle det komma två doftklematisar som säljaren skrivit var 15 cm....Hmm g.gif ja, om man drar ut rötterna allt som går kanske, dom var inte mer än ca 5 cm över rötterna, men dock väl inpackade och mår bra.
Den sista säljaren skickade ett mail där hon bad om ursäkt för förseningen, jag hade köpt rödbladig praktlysing, besvikelsen var stor då det kom ett vadderat kuvert med mosade blommor.....men det spelade inte så stor roll märkte jag när jag öppnade gladpacken dom var inkapslade i, det var en avklippt topp från en rödbladig praktlysing och två korta stumpar med rötter!!!! blink.gif hur snyggt är det i rabatten då??

Hur packar ni när ni skickar plantor?
mimmi 1
jag har alltid funderat på hur folk gör när dom köper växter från tradera! eller rättare sagt säljer... Så bra att du förmedlade dina erfarenheter...nåt att tänka på, så kanske man tänker sej för både en och två gånger, innan man köper växter på det sättet...
Är det jätte-mycket billigare??
eller är det för att få tag på ovanliga sorter??
annars förstår jag inte vitsen.. köper man plantorna på plantskola eller liknande, så köper man ju det som ser bra ut....
Alexander-VG-zon3
jag fick denna trista erfarenheten ,, det jag bjud på fick jag inte . jag bjud på en väl rotad krukad planta med blad och den på annons bilden och så ser ni vad jag fick .

http://ttradera.blogg.se/2008/august/
Pia L
Man får oftast se en bild av en fullstor planta och en text som talar om att det är en liten planta av.....och så står det oftast hur stora plantorna är som skickas.
Många gånger så får man se en bild på en fullstor planta och den som ska skickas så att man får se hur den ska se ut (förhoppningsvis kommande sommar)
Om det blir billigare, vissa saker ja, andra nej, jag hade säkert kunnat hitta en billigare HEL rödbladig praktlysing, men jag trodde förstås att det var en planta och inte en pinne med torra rötter.
Dagliljan var inte någon vanlig gul eller orange, den var bara så fin så att jag inte kunde låta bli, det blir bild nästa sommar på den.
Lite Rysk roulette ungefär.
Men köper man plantor av Fenja så kan man vara helt säker på att få fina krafiga exemplar som är väl inslagna och inte mosade.
Alexander-VG-zon3
man kan hitta mycket ovanligt där . men jag vet inte om det blir så billigt alltid ?

sedan vet man ju inte om det man får har samma färg när den blommar eller nåt likanden !!

som du skrev det är lite som Rysk roulette .
Överbölingen
Förlåt om jag nämner Bakker eller Rosenhagen eller vad de nu heter. Köpte för flera år sedan värdelösa miniplantor från ett liknande företag.
Dåligt som tusan
Men!!! De hade förnämliga förpackningar i lite grönaktig plast. Suveräna att packa i. Fick en planta över i våras som var förpackad. Låg i kylen ca 6 veckor. Planterades sedan och mådde bra!

Således kan man köpa förpackningsmaterial från slika företag. Fast det finns nog billigare tror jag.
Eva i Skåne
Jag har köpt en hel del pelargoner på Tradera i sommar och jag måste säga att jag bara har positiva erfarenheter av förpackningarna. Nu rör det sig mest om sticklingar, vilket alltid har framgått av annonserna och de flesta har varit förpackade i mjölkpaket. I den brukar plantorna ligga med plast runt jordklumpen och sen tidningspapper som skydd för hela plantan.
Kanske är pelargontokarna mer reko än andra växtförsäljare där sleep.gif

Vad gäller priset får man vara uppmärksam. Ibland kan auktionerna dra iväg till långt över vad motsvarande planta skulle kosta hos en odlare, men ibland kan det vara sådana växter som är svåra att få tag i annars.
Om alla mina plantor är rätt återstår att se när de blommar och det hinner inte alla göra i år.

En annan sak med att handla av privatpersoner kan ju vara att man vill undvika växthormoner och annat. Kanske är det naivt, men jag vill tro att privata säljare dragit upp sina plantor med kärlek och omsorg. wub.gif
Hannele
CITAT (Pia L @ 05-09-2008, 12:07) *
Jag har ropat in lite växter från tradera och har även fått såpnejlikor

Du ska väl inte plantera såpnejlika i en vanlig rabatt, mycket aggressiv och svårt att ta bort, bättre i kruka. Jag skickar växter i vanliga bruna kuvert, lite plastpåse runt. Inte så noga, hur bladen ser ut, huvudsaken att rötterna mår bra.
Pia L
Ha ha ha... Nejdå Hannele, jag har blivit varnad så mycket så jag sätter alla i en stor kruka eller hink med dräneringshål som jag gräver ner i rabatten.
Men jag vet inte om jag skulle lida så mycket av såpnejlika och jättebalsamin, jag har ju kämpat i många år med kirskålen....som vann crying.gif
Men jag ska hålla blommorna på plats för säkerhets skull.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon