Full version: Eldkrona
Kata
Hejsan!
Jag undrar om någon här kan råda mig om hur jag ska göra med min eldkrona sen när frosten börjar komma. Den står nu på balkongen (öster/norrläge) och blommar för fullt. Ska jag ta in den i lägenheten sen när det börjar bli kallt om nätterna? Skulle den klara ett inomhusklimat tro?

Tack på förhand!! rolleyes.gif
yla
den trivs bäst inomhus då det blir kallt jag har redan tagit in min
den kan tappa bladen men kommer snart igen igen
så den ska ha vanlig rumstemperatur o dricker inte så mycket vatten på vintern

om det är lantana camara du pratar om rolleyes.gif wub.gif
Kata
Tack för hjälpen!

...och ja, det är en Lantana Camara. Helt underbar! wub.gif
yla
jo den är jättefin o dom blåa bären går utmärkt att sätta i jorden o få nya små telningar ,jättelätt att föröka ,även med sticklingar i jord wub.gif
Kata
Åh, det låter spännande, det måste jag prova!

Vad tror du, ska jag sätta dom i jorden nu eller bara ta loss dom och vänta tills i vår? (de blåa bären alltså. Sticklingar kan jag väl ta när som helst?).
yla
du kan väl sätta ett par nu o ett par sedan i vår eller hur
testa
de e bara att trycka ner dom lite i jorden o vänta så kommer den upp
bären sitter kvar så du kan ta dom sen i vår också
Kata
Ok, tack för tipset! smile.gif
Margaretha
Det var intressant att eldkronan kan övervintras i rumstemperatur. Men klarar den sig om den flyttas från trädgården till en inglasad balkong också. Där blir det svalt, men förhoppningsvis inte minusgrader.

Har någon provat "sval" övervintring?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon