Jag skulle önska att folk ville följa HelenJs exempel och söka fakta från fler källor innan de skrev på ett upprop som jag anser skulle kasta ut Norrvikens Trädgårdar i en ytterst osäker framtid. Hur många av de som skriver på har överhuvudtaget varit på Norrviken på sistone?
Som jag ser det är uppropet Rädda Norrvikens Trädgårdar ett mycket enkelspårigt och propagandistiskt sätt att hindra en utveckling som skulle kunna rädda Norrvikens Trädgårdar. Människorna bakom uppropet har väldigt lite koll på hur dagsläget i trädgårdarna ser ut. Till att börja med framställs exploateringsplanerna som något som skall förstöra trädgårdarna och skapa ett yuppiecenter stängt för alla utom de rika med golfbanor och hotellanläggningar. Ingenting kan vara mer fel.
Låt mig säga det en gång för alla:
Ingen byggnation av bostäder eller hotell kommer att ske inom stilträdgårdarnas områden och kommer inte ens att synas därifrån. Den enda byggnation som kommer att uppföras är ekonomibyggnader som entré, restaurang, utställningslokaler och butik och allt detta ligger i anslutning till det som är den nuvarande entrén till parken och kring parkeringen.
Jag skulle vilja föra in en annan syn på trädgårdarna och dess framtid. Låt oss därför börja från början. Som många av er vet anlades trädgårdarna av Rudolf Abelin. Det är en fantastisk trädgård och parkanläggning som på ett underbart sätt harmonierar med naturen runt omkring och visar en briljant teknik i hur man kan utnyttja, på pappret, ofördelaktiga odlingslägen till någon högst fördelaktigt. Trädgårdarna började anläggas 1906 och anlades i många olika etapper till långt in på 50-talet. Även Rudolf Abelin hade svårt att få anläggningen att gå runt. För att finansiera bygget av den centrala villan och anläggningen stilträdgårdarna anlade han därför stora frukt- och nötodlingar som skulle stå för en regelbunden inkomst. Dessvärre blev ekonomin i odlingarna dålig och krigsvintrarna på 40-talet blev droppen som fick bägaren att rinna över. Han tvingades sälja anläggningen och odlingarna. Köpare blev rederiet Nordstjärnan (som hade intresse i fruktodlingar och i övrigt var en stor ägare till odlingsmark) som behöll ägandeskapet genom en stiftelse till långt in på 80-talet. Trädgårdarna drevs dock vidare som besöksanläggning och fruktodling under ganska lång tid, men ekonomin har som sagt, alltid varit dålig.
Flera mer eller mindre lyckade försök att utveckla, förnya och förändra anläggningen har gjorts genom åren. Inget av dem har lyckats hittills av flera skäl:
- Båstad kommun har genom åren visat ett förvånansvärt svagt intresse av att stödja anläggningen, både ekonomiskt och utvecklingsmässigt.
- Finansiärer har saknats. Stället är en förlustfälla eftersom det saknas struktur (fungerande restaurang t.ex.) för att generera större intäkter. Genom åren har parkens ekonomi stadigt försämras och det är en nedåtgående spiral som än så länge inte har brutits. Och som ni förstår så krävs det större och större investeringar för varje år som går och investeringarna uteblir.
- Det har saknats en entydig och sammansvetsande plan för utvecklingen av anläggningen
- Det har saknats en enande och kunnig kraft/person att leda och driva anläggningen.
Planen som gjordes 2002 av landskapsarkitekt Ulf Nordfjell var en mycket ambitiös plan som syftade till att utveckla anläggningarna till ett internationellt trädgårdscentrum. Kommunen gick in och stödde anläggningen. Det tillsattes en styrelse för att utveckla trädgårdarna enligt denna plan. Stiftelsen, som äger anläggningen lånade pengar för att kunna driva anläggningen. Tyvärr misslyckades den på grund av problem med budget och finansieringen. Styrelsen fick sparken och stället var konkursmässigt. Stiftelsen var väldigt nära att tvingas sälja anläggningen på exekutiv auktion.
Problemen då är de samma som vi har idag, fast vi har det snäppet värre. Anläggen är i ytterst dåligt skick och behöver stora investeringar för att rustas upp. Anläggningen drivs idag med en årlig förlust på 3-4 miljoner kronor. Det finns beräkningar som visar att Villa Abelin skulle behöva 25 miljoner kronor för att skapa en högklassig bas med moderna lokaler i trädgårdarna. Jag beräknar att trädgårdsanläggningen behöver minst 15 miljoner kronor för att få den i sådant skick att den kan drivas på ett kostnadseffektivt sätt i många år framöver. Dessutom krävs en årlig driftsbudget på ca 3 miljoner kronor för att skapa en förstklassig anläggning
Det enda förslag som Uppropet rädda Norrvikens Trädgårdar föreslår är att göra platsen till ett kulturreservat. Detta är ett institutionellt sätt att skydda kulturhistoriskt värdefulla miljöer och genererar statliga bidrag för att bevara och driva vidare. Det fanns 2005 21 statliga kulturreservat och siffran beräknas stiga till 55 år 2010. Idag uppgår den statliga budgeten för kulturreservat totalt på 30 miljoner kronor och budgeten har inte ökat i takt med att antalet kulturreservat har ökat.
Rapport om kulturreservat. Således fördelas pengarna idag på tjugotalet kulturreservat och dessa pengar skulle Norrvikens Trädgårdar vara med och dela på. Dessutom skulle det inte kunna göras några investeringar i ekonomibyggnader eftersom kulturreservatsbildningen tillåter mycket små eller inga förändringar i anläggningen.
Som jag ser det skulle förslaget från Uppropet rädda Norrvikens Trädgårdar utestänga en långsiktig finansiering och ekonomisk bärighet i anläggningarna och göra det helt och hållet beroende av bidrag
Att se på problemet med Norrvikens Trädgårdar i dagens ljus, men också i skuggan av historien visar att anläggningen behöver en ekonomisk bärighet för lång framtid. För att skapa det krävs inte bara stora pengar för restaureringen av trädgårdarna och Villa Abelin utan också skapa ekonomibyggnader som restaurang, café, butik, konferensanläggning m.fl. Ingen besökspark i världen, inte ens Wisley Gardens, kan leva enbart på intäkter från besökare utan behöver ovanstående element för att överleva. Bidrag från statliga myndigheter och privata organisationer är också viktiga men kan aldrig ersätta en egen ekonomisk bärighet. Vem vill egentligen leva på bidrag som är godtyckligt bunden till den politiska majoritet som styr landet?
Nu ska jag sluta prata om det förflutna och berätta om den verksamhet som bedrivs på Norrvikens Trädgårdar idag och hur vi som driver anläggningarna enligt den utvecklingsplan som Malmös stadsträdgårdsmästare Gunnar Ericson har tagit fram.
- Vi har en tvåårig trädgårdsmästarutbildning som drivs i samarbete med Apelrydskolan. Hungriga elever gör enormt mycket för utvecklingen av trädgårdarna.
- Vi som driver Norrvikens Trädgårdar är unga med visioner och en god och stor mix av kompetens.
- Vi har många kunniga konsulter och rådgivare som backar upp oss i vårt arbete, bl.a. Gunnar Ericson, stadsträdgårdsmästare i Malmö, Wybe Kuitert, professor i japansk trädgårdskonst vid universitetet i Kyoto, Rune Bengtsson, en av Nordens främsta trädexperter, Alan Rowe, marknadschef hos RHS i England m.fl.
- Vi har finansiärer som är beredda att stödja oss fram till dess att detaljplanens framtid är klar och om den antas, ge oss den ekonomiska trygghet som behövs för att utveckla trädgårdarna.
För i alla ekonomiska svårigheter vi har, och med den minimala budgeten vi driver trädgårdarna med just nu, känner jag en stor tillförsikt och hoppas att detaljplansförslaget, som nu ligger hos kommunen, antas. Vi som arbetar med trädgårdarna idag är mycket glada över möjligheten att se anläggningarna utvecklas till det levande och dynamiska trädgårdscentrum det borde vara.
Så ni som funderar på att skriva på uppropet, gå gärna in på vår hemsida och ta till er vår syn på saken. Där finns detaljplansförslaget samt den handlingsplan vi arbetar efter. Kom allra helst och besök oss och bilda er en egen uppfattning om vad trädgårdarna behöver.
www.norrvikenstradgardar.se
Läs också gärna min blogg. Adressen hittar ni i min signatur. Jag bloggar så regelbundet jag kan om skötseln i trädgårdarna och vad som är på gång.
Ni som skrivit under uppropet: Hur många av er har faktiskt varit och besökt anläggningen på sistone? Ta er en extra funderare över den information ni fått och granska den kritiskt. Ta till er information även från vår sida. Vill ni stödja Norrvikens Trädgårdar kom och besök oss istället. Vi har öppet mellan maj-september 10-18 och tar ett blygsamt inträde på 60 kronor. Vi gör så gott vi kan för att hålla anläggningen över vattenytan. För vi är de som verkligen kämpar för att rädda Norrvikens Trädgårdar!