curman
Hej, det har nu dragit ihop sig kring Norrvikens trädgårdar. För att kunna överklaga exploateringen måste föreningen ha över 2000 medlemmar, och det saknas ett antal.

Vill du vara med och rädda Norrvikens Trädgårdar?

Gör så här:
Norrvikens Trädgårdssällskap erbjuder dig gratis medlemskap under 2008. Då bidrar du till att ge föreningen tyngd i överklagan av exploateringsplanerna. Skriv till Norrvikens Trädgårdssällskap direkt e-post: bjk012571@bjarenet.com
Skriv i ämnesraden: Jag vill bli medlem i Norrvikens Trädgårdssällskap.
OBS: Föreningen behöver namn, postadress och epostadress i meddelandet. Tack för ditt stöd!

PS. Det är ganska bråttom, allt stöd är välkommet.
ingrids
Är på
curman
Bra! Sprid budskapet!
Mer info finns på:

http://www.dendrologerna.nu/info.html

eller

http://www.raddanorrvikenstradgardar.se

rose.gif
ingrids
Jepp till spridning,
och hittade även hemsidan när jag kollade upp e-post adressen först eftersom jag är lite nätförsiktig
Piccante
har anslutit mig och flaxss yes.gif
Lilla Birka
Även jag har ansökt om medlemsskap
HelenJ
Eftersom jag har Norrvikens Trädgårdar som skolsal numera känner jag mig lite partisk och vill därför inte ta ställning.

Men jag undrar bara: Den här planen har tagits fram för att få ihop pengar för att dels rädda kvar parken, dels för att kunna restaurera den eftersom Norrviken går back flera miljoner varje år och förfallet är bitvis omfattande. Båstad kommun vill inte investera några pengar i parken. Kommer det inte in (mycket) pengar ganska omgående måste förmodligen hela parken läggas ner, så jag är inte helt säker på att man verklligen räddar trädgårdarna med att stoppa planen. Kanske blir det istället motsatt effekt?

Vilka andra alternativ finns?
curman
Hej, jag är ju inte direkt inblandad men på http://www.raddanorrvikenstradgardar.se/ kan man läsa om bakgrunden till uppropet.
Aqvakul
Norrvikens trädgårdar är ett helt underbart ställer. Det har knappast någon motsvarighet i Sverige (OK - Sofiero har liknande kvalitéer). Jag hoppas innerligt att man kan hitta en finansieringslösning.
mojan
Yes! Medlem!
curman
Hej igen, hoppas att det går att påverka politikerna!
MayaLisa
Anmäld medlem!
HelenJ
CITAT (HelenJ @ 05-09-2008, 23:20) *
Vilka andra alternativ finns?

Med risk för att bli tjatig - jag har inte fått svar på min fråga...

Varför ett upprop emot exploateringsprojektet om det är det enda sättet att få in pengar? För pengar måste in - mycket pengar! Bättre med en exploaterad park som finns kvar än en nedlagd park - och det blir resultatet om man inte får ett antal miljoner omg!

Jag vill inte heller se golfbana och seniorboende gränsa till Norrvikens Trädgårdar - men hellre det än inget Norrviken alls.

Så vilka andra alternativ att få in mycket pengar fort finns? Det är inte konstruktivt att klaga på befintliga idéer om man inte har något bättre att komma med ... no.gif
Ralf
[attachment=23887:norrviken.JPG]

1. Bostäder i parkmiljö
2. Hotellvillor/andelshus
3. Badplats
4. Konsthall, restaurang/utbildning, entréfunktioner
5. Studentboende
6. Friluftsteater

nr 4, 6 5 är alltså runt den befintliga parkeringen

1 och 2 är idag mig veterligen skog.
Parken alltså ligger snett upp till vänster från den vänstra 4an....

Nästan inga sådan här anläggningar går ens med nollresultat, inte ens Skansen i Stockholm. Dom får bidrag! Via diverse skattsedlar.
Kolmårdens djurpark går med vinst sedan ett tag. Därför att man lockar fler besökare numera med paket.
HelenJ
Så vitt jag förstår kommer ingenting att ändras innanför trädgårdens gränser, utan det gäller alltså utanför parkeringen, på åsen ovanför parken resp nedanför parken mot campingen. Detta är mark som visserligen en gång ägdes av parkens grundare Rudolf Abelin, men som sålts av för många år sen (eftersom parken konstant haft penningbekymmer).

Jag har pratat lite med några av de anställda på Norrviken och de verkar tycka att detta är enda alternativet om parken ska överleva. Det behövs en rejäl pengainjektion om man ska kunna renovera upp allt som är förfallet, både trädgårdar och byggnader. De anställda ser naturligtvis också till parkens bästa och ändå verkar de tycka byggplanerna är bra!
Big Gardener
Jag skulle önska att folk ville följa HelenJs exempel och söka fakta från fler källor innan de skrev på ett upprop som jag anser skulle kasta ut Norrvikens Trädgårdar i en ytterst osäker framtid. Hur många av de som skriver på har överhuvudtaget varit på Norrviken på sistone?

Som jag ser det är uppropet Rädda Norrvikens Trädgårdar ett mycket enkelspårigt och propagandistiskt sätt att hindra en utveckling som skulle kunna rädda Norrvikens Trädgårdar. Människorna bakom uppropet har väldigt lite koll på hur dagsläget i trädgårdarna ser ut. Till att börja med framställs exploateringsplanerna som något som skall förstöra trädgårdarna och skapa ett yuppiecenter stängt för alla utom de rika med golfbanor och hotellanläggningar. Ingenting kan vara mer fel.

Låt mig säga det en gång för alla:
Ingen byggnation av bostäder eller hotell kommer att ske inom stilträdgårdarnas områden och kommer inte ens att synas därifrån. Den enda byggnation som kommer att uppföras är ekonomibyggnader som entré, restaurang, utställningslokaler och butik och allt detta ligger i anslutning till det som är den nuvarande entrén till parken och kring parkeringen.

Jag skulle vilja föra in en annan syn på trädgårdarna och dess framtid. Låt oss därför börja från början. Som många av er vet anlades trädgårdarna av Rudolf Abelin. Det är en fantastisk trädgård och parkanläggning som på ett underbart sätt harmonierar med naturen runt omkring och visar en briljant teknik i hur man kan utnyttja, på pappret, ofördelaktiga odlingslägen till någon högst fördelaktigt. Trädgårdarna började anläggas 1906 och anlades i många olika etapper till långt in på 50-talet. Även Rudolf Abelin hade svårt att få anläggningen att gå runt. För att finansiera bygget av den centrala villan och anläggningen stilträdgårdarna anlade han därför stora frukt- och nötodlingar som skulle stå för en regelbunden inkomst. Dessvärre blev ekonomin i odlingarna dålig och krigsvintrarna på 40-talet blev droppen som fick bägaren att rinna över. Han tvingades sälja anläggningen och odlingarna. Köpare blev rederiet Nordstjärnan (som hade intresse i fruktodlingar och i övrigt var en stor ägare till odlingsmark) som behöll ägandeskapet genom en stiftelse till långt in på 80-talet. Trädgårdarna drevs dock vidare som besöksanläggning och fruktodling under ganska lång tid, men ekonomin har som sagt, alltid varit dålig.

Flera mer eller mindre lyckade försök att utveckla, förnya och förändra anläggningen har gjorts genom åren. Inget av dem har lyckats hittills av flera skäl:
- Båstad kommun har genom åren visat ett förvånansvärt svagt intresse av att stödja anläggningen, både ekonomiskt och utvecklingsmässigt.
- Finansiärer har saknats. Stället är en förlustfälla eftersom det saknas struktur (fungerande restaurang t.ex.) för att generera större intäkter. Genom åren har parkens ekonomi stadigt försämras och det är en nedåtgående spiral som än så länge inte har brutits. Och som ni förstår så krävs det större och större investeringar för varje år som går och investeringarna uteblir.
- Det har saknats en entydig och sammansvetsande plan för utvecklingen av anläggningen
- Det har saknats en enande och kunnig kraft/person att leda och driva anläggningen.

Planen som gjordes 2002 av landskapsarkitekt Ulf Nordfjell var en mycket ambitiös plan som syftade till att utveckla anläggningarna till ett internationellt trädgårdscentrum. Kommunen gick in och stödde anläggningen. Det tillsattes en styrelse för att utveckla trädgårdarna enligt denna plan. Stiftelsen, som äger anläggningen lånade pengar för att kunna driva anläggningen. Tyvärr misslyckades den på grund av problem med budget och finansieringen. Styrelsen fick sparken och stället var konkursmässigt. Stiftelsen var väldigt nära att tvingas sälja anläggningen på exekutiv auktion.

Problemen då är de samma som vi har idag, fast vi har det snäppet värre. Anläggen är i ytterst dåligt skick och behöver stora investeringar för att rustas upp. Anläggningen drivs idag med en årlig förlust på 3-4 miljoner kronor. Det finns beräkningar som visar att Villa Abelin skulle behöva 25 miljoner kronor för att skapa en högklassig bas med moderna lokaler i trädgårdarna. Jag beräknar att trädgårdsanläggningen behöver minst 15 miljoner kronor för att få den i sådant skick att den kan drivas på ett kostnadseffektivt sätt i många år framöver. Dessutom krävs en årlig driftsbudget på ca 3 miljoner kronor för att skapa en förstklassig anläggning

Det enda förslag som Uppropet rädda Norrvikens Trädgårdar föreslår är att göra platsen till ett kulturreservat. Detta är ett institutionellt sätt att skydda kulturhistoriskt värdefulla miljöer och genererar statliga bidrag för att bevara och driva vidare. Det fanns 2005 21 statliga kulturreservat och siffran beräknas stiga till 55 år 2010. Idag uppgår den statliga budgeten för kulturreservat totalt på 30 miljoner kronor och budgeten har inte ökat i takt med att antalet kulturreservat har ökat. Rapport om kulturreservat. Således fördelas pengarna idag på tjugotalet kulturreservat och dessa pengar skulle Norrvikens Trädgårdar vara med och dela på. Dessutom skulle det inte kunna göras några investeringar i ekonomibyggnader eftersom kulturreservatsbildningen tillåter mycket små eller inga förändringar i anläggningen.

Som jag ser det skulle förslaget från Uppropet rädda Norrvikens Trädgårdar utestänga en långsiktig finansiering och ekonomisk bärighet i anläggningarna och göra det helt och hållet beroende av bidrag
Att se på problemet med Norrvikens Trädgårdar i dagens ljus, men också i skuggan av historien visar att anläggningen behöver en ekonomisk bärighet för lång framtid. För att skapa det krävs inte bara stora pengar för restaureringen av trädgårdarna och Villa Abelin utan också skapa ekonomibyggnader som restaurang, café, butik, konferensanläggning m.fl. Ingen besökspark i världen, inte ens Wisley Gardens, kan leva enbart på intäkter från besökare utan behöver ovanstående element för att överleva. Bidrag från statliga myndigheter och privata organisationer är också viktiga men kan aldrig ersätta en egen ekonomisk bärighet. Vem vill egentligen leva på bidrag som är godtyckligt bunden till den politiska majoritet som styr landet?
Nu ska jag sluta prata om det förflutna och berätta om den verksamhet som bedrivs på Norrvikens Trädgårdar idag och hur vi som driver anläggningarna enligt den utvecklingsplan som Malmös stadsträdgårdsmästare Gunnar Ericson har tagit fram.

- Vi har en tvåårig trädgårdsmästarutbildning som drivs i samarbete med Apelrydskolan. Hungriga elever gör enormt mycket för utvecklingen av trädgårdarna.
- Vi som driver Norrvikens Trädgårdar är unga med visioner och en god och stor mix av kompetens.
- Vi har många kunniga konsulter och rådgivare som backar upp oss i vårt arbete, bl.a. Gunnar Ericson, stadsträdgårdsmästare i Malmö, Wybe Kuitert, professor i japansk trädgårdskonst vid universitetet i Kyoto, Rune Bengtsson, en av Nordens främsta trädexperter, Alan Rowe, marknadschef hos RHS i England m.fl.
- Vi har finansiärer som är beredda att stödja oss fram till dess att detaljplanens framtid är klar och om den antas, ge oss den ekonomiska trygghet som behövs för att utveckla trädgårdarna.

För i alla ekonomiska svårigheter vi har, och med den minimala budgeten vi driver trädgårdarna med just nu, känner jag en stor tillförsikt och hoppas att detaljplansförslaget, som nu ligger hos kommunen, antas. Vi som arbetar med trädgårdarna idag är mycket glada över möjligheten att se anläggningarna utvecklas till det levande och dynamiska trädgårdscentrum det borde vara.

Så ni som funderar på att skriva på uppropet, gå gärna in på vår hemsida och ta till er vår syn på saken. Där finns detaljplansförslaget samt den handlingsplan vi arbetar efter. Kom allra helst och besök oss och bilda er en egen uppfattning om vad trädgårdarna behöver.

www.norrvikenstradgardar.se

Läs också gärna min blogg. Adressen hittar ni i min signatur. Jag bloggar så regelbundet jag kan om skötseln i trädgårdarna och vad som är på gång.

Ni som skrivit under uppropet: Hur många av er har faktiskt varit och besökt anläggningen på sistone? Ta er en extra funderare över den information ni fått och granska den kritiskt. Ta till er information även från vår sida. Vill ni stödja Norrvikens Trädgårdar kom och besök oss istället. Vi har öppet mellan maj-september 10-18 och tar ett blygsamt inträde på 60 kronor. Vi gör så gott vi kan för att hålla anläggningen över vattenytan. För vi är de som verkligen kämpar för att rädda Norrvikens Trädgårdar!
curman
Jag fick reda på detta upprop genom Dendrologerna, som engagerat sig i frågan under ett par års tid. Självklart finns det olika synpunkter på ett sånt här upprop, och även på planerna att exploatera området - och det är svårt att kanske få en klar bild av vad som egentligen sker. Det är bra om man sätter sig in i planerna innan man skriver under något, det är självklart i alla sammanhang.
Det kan väl knappast göra saken sämre att bli medlem i en trädgårdsförening?

Redigerat:
Vad är det som föreningen har fel i, menar du? Det kanske är så enkelt att de personerna inte litar på politiker? Jag vet ju inte eftersom jag inte är på plats dygnet runt! Berätta gärna vad du tror.
*Stintan*
Här ser man hur lätt det är att hoppa på saker utan att ta reda på fakta.
Aqvakul
Jag vill gärna värna Norrvikens trädgårdar, men är osäker om detta är rätta sättet.
Big Gardener
Vilken uppfattning man bildar sig är upp till var och en. Jag anser inte att någon har rätt eller fel i sammanhanget. Det råder olika uppfattningar, som du själv skriver. Men jag menar att beslut är grundad på alltför ensidig information. Det bästa är ju om man tar till sig så mycket information man kan innan man bestämmer sig för var man själv står. Och som jag skriver ovan, anser jag att uppropet innehåller grovt vinklad information och populistiska inslag.

Ett exempel är att man i uppropet hävdar följande:
"Den fördjupade översiktsplanen respekterar inte heller statens intressen för strandskydd, kulturminnesskydd och landskapsbildsskydd, mm. Ej heller tar den hänsyn till en hållbar samhällsutveckling med hänsyn till klimatförändringar och landskapet som ett värde som framtidskapital"

Jag hävdar att detta är fel. Länsstyrelsen, vars uppgift är att värna om bevarande av kultur- och naturmiljö har i dessa hänseenden objektivt godkänt den reviderade översiktsplanen helt oberoende av organisationer, företag eller andra myndigheter.
Länk till länsstyrelsens senaste yttrande

Dessutom anser man från uppropets sida att detaljplanens förverkligande skulle förstöra trädgårdarna för all framtid. Jag vill hävda att detta är helt felaktigt och att om detaljplanen inte skulle antas innebär detta att trädgårdarna går miste om de investeringar den akut behöver för att restaureras på ett hållbart sätt. Ingen byggnation av vare sig lyxhotell eller liknande kommer att ske och ingen byggnation av bostäder kommer att ske inne i själva trädgårdarna. Marken som kommer att bebyggas är idag gammal fruktodling som ligger i träda och ligger för fäfot. Byggnationerna kommer inte heller att synas från trädgårdarna pga av höjdskillnader och eftersom skogsridåerna som ramar in trädgårdarna kommer att behållas.

Här är en länk till Gunnar Ericsons handlingsplan för trädgårdarnas framtid. Länk

Jag svarar gladeligen på frågor och kritik som rör framtiden för Norrvikens Trädgårdar och dagens verksamhet.
Ralf

När ändrades det något i bebyggelsen på Norrviken senast?
Jag har en känsla gränsande till visshet att mkt lite nybyggnation har skett under lång tid tillbaka. Allt kan ju ej vara status que hela tiden.

Och marken som nu är aktuell för hotell och bostäder: Jag skulle vara glad att det finns folk som vill bygga på den. För att bebygga nedanför en brant norrsluttning är nog inte så roligt.
Big Gardener
Jg håller med dig Ralf. Vi ska vara glada att det finns folk som är villiga att satsa på anläggningen och att de tror att den går att utvecklas.

Senast det byggdes något stort på Norrviken var på 80-talet då scenen och hantverkshuset uppfördes. Samtidigt byggde NCC ett visningshus i slutet på 80-talet för att visa hurdana bostäder man då tänkt sig uppföra. Alla dessa byggnader är idag i relativt dåligt skick och NCC-husen samt scenen är tänkta att rivas.
HelenJ
Kommunstyrelsen i Båstad föreslog igår fullmäktige att anta detaljplanen. Det känns som om det finns en framtid för Norrviken trots allt - senast förra veckan rapporterades om att man haft 30% färre besökare i år och därmed gått back 3,5 MSEK. Så kommer det inte in stora pengar fort lär hela anläggningen läggas ner!
hd.se
Hannele
CITAT (Ralf @ 12-09-2008, 12:15) *
Och marken som nu är aktuell för hotell och bostäder:

Det är väl skillnad på att bygga hotell och bostäder eller låta Ulf Nordfjell utveckla Norrviken till en högklassig trädgårdsanläggning enligt utredning/utvecklingsplan, som antogs 2001. Man vill bilda ett kulturreservat för att mäjliggöra nya möjligheter för finansiering av trädgårdarnas skötsel och utveckling. Sverige är ett utvecklingsland, vad gäller att ta hand om gamla trädgårdar, jämfört med England.
Ralf
CITAT (Hannele @ 02-10-2008, 17:05) *
CITAT (Ralf @ 12-09-2008, 12:15) *

Och marken som nu är aktuell för hotell och bostäder

Det är väl skillnad på att bygga hotell och bostäder eller låta Ulf Nordfjell utveckla Norrviken till en högklassig trädgårdsanläggning enligt utredning/utvecklingsplan, som antogs 2001. Man vill bilda ett kulturreservat för att mäjliggöra nya möjligheter för finansiering av trädgårdarnas skötsel och utveckling. Sverige är ett utvecklingsland, vad gäller att ta hand om gamla trädgårdar, jämfört med England.

Efter som du väljer att citera mig (lite väl mkt avklippt), så måste jag fråga då, vad har den marken varit aktuell till annars??
Hannele
CITAT (Ralf @ 02-10-2008, 18:25) *
Efter som du väljer att citera mig (lite väl mkt avklippt), så måste jag fråga då, vad har den marken varit aktuell till annars??
Utveckla trädgården, som man gjort i Göteborg, inte exploatering av byggföretag.
HelenJ
Men någonstans måste det komma pengar ifrån om man ska kunna utveckla. Sisådär en 50 miljoner eller så till att börja med....
Så länge inte Båstad kommun är villiga att skjuta till de pengarna står ju hoppet till privata finansiärer. Och då får man nog ta det onda med det goda.
Hannele
CITAT (Big Gardener @ 11-09-2008, 21:13) *
Flera mer eller mindre lyckade försök att utveckla, förnya och förändra anläggningen har gjorts genom åren. Inget av dem har lyckats hittills av flera skäl:
- Båstad kommun har genom åren visat ett förvånansvärt svagt intresse av att stödja anläggningen, både ekonomiskt och utvecklingsmässigt.
- Finansiärer har saknats. Stället är en förlustfälla eftersom det saknas struktur (fungerande restaurang t.ex.) för att generera större intäkter. Genom åren har parkens ekonomi stadigt försämras och det är en nedåtgående spiral som än så länge inte har brutits. Och som ni förstår så krävs det större och större investeringar för varje år som går och investeringarna uteblir.
- Det har saknats en entydig och sammansvetsande plan för utvecklingen av anläggningen
- Det har saknats en enande och kunnig kraft/person att leda och driva anläggningen.

Planen som gjordes 2002 av landskapsarkitekt Ulf Nordfjell var en mycket ambitiös plan som syftade till att utveckla anläggningarna till ett internationellt trädgårdscentrum. Kommunen gick in och stödde anläggningen. Det tillsattes en styrelse för att utveckla trädgårdarna enligt denna plan. Stiftelsen, som äger anläggningen lånade pengar för att kunna driva anläggningen. Tyvärr misslyckades den på grund av problem med budget och finansieringen. Styrelsen fick sparken och stället var konkursmässigt. Stiftelsen var väldigt nära att tvingas sälja anläggningen på exekutiv auktion.

Problemen då är de samma som vi har idag, fast vi har det snäppet värre.

Sverige är ett u-land, när det gäller att ta vara på kultuskatter i stil med gamla trädgårdar.
Aqvakul
CITAT (HelenJ @ 02-10-2008, 19:39) *
Men någonstans måste det komma pengar ifrån om man ska kunna utveckla. Sisådär en 50 miljoner eller så till att börja med....
Så länge inte Båstad kommun är villiga att skjuta till de pengarna står ju hoppet till privata finansiärer. Och då får man nog ta det onda med det goda.

yes.gif
Big Gardener
CITAT (Hannele @ 02-10-2008, 16:05) *

Ulf Nordfjells plan var högklassig och bra på många sätt. Tyvärr stöp den som så mycket annat på att finansiärer saknades. Kulturreservat är ingenting som genererar dom pengarna som behövs för att restaurera en trädgårdsanläggning av Norrvikens kaliber. Totalt beräknar jag att trädgårdarna behöver ca 15-20 miljoner kronor plus en driftsbudget på 4 miljoner kronor årligen.

Det enda förslag som Uppropet rädda Norrvikens Trädgårdar föreslår är att göra platsen till ett kulturreservat. Detta är ett institutionellt sätt att skydda kulturhistoriskt värdefulla miljöer och genererar statliga bidrag för att bevara och driva vidare. Det fanns 2005, 21 statliga kulturreservat och siffran beräknas stiga till 55 st, år 2010. Idag uppgår den statliga budgeten för kulturreservat totalt på 30 miljoner kronor och budgeten har inte ökat i takt med att antalet kulturreservat har ökat. Således fördelas pengarna idag på tjugotalet kulturreservat och dessa pengar skulle Norrvikens Trädgårdar vara med och dela på. Dessutom skulle det inte kunna göras några investeringar i ekonomibyggnader eftersom kulturreservatsbildningen tillåter mycket små eller inga förändringar i anläggningen. Som jag ser det skulle kulturreservat inte vara en ensam lösning till finansieringen av trädgårdarnas skötsel och utveckling.
Ralf
I dagens pappers-DN kan man läsa att konkursen snart är ett faktum..... Då blir marken såld och uppstyckad.
Frågar man ägarna eller vänföreningen kommer dom säkert att förneka detta.
Aqvakul
CITAT (Ralf @ 14-06-2010, 11:21) *
I dagens pappers-DN kan man läsa att konkursen snart är ett faktum..... Då blir marken såld och uppstyckad.
Frågar man ägarna eller vänföreningen kommer dom säkert att förneka detta.

Så tråkigt! -cry-.gif
kerstinbern
Det finns uppenbar risk att en byggentreprenör med mycket goda lokala politiska kontakter tar över Norrvikens trädgårdar , det kan alltså bli lyxbostäder där i stället:

http://hd.se/ekonomi/2012/06/29/ny-agare-till-norrvikens/
http://hd.se/bastad/2012/07/02/tradgardsfo...ng-polisanmald/
http://hd.se/bastad/2012/07/11/tradgardssa...-kraver-avgang/
http://hd.se/kultur/blogg/2012/08/04/sista...ens-tradgardar/
*Stintan*
CITAT (kerstinbern @ 08-08-2012, 10:31) *
Det finns uppenbar risk att en byggentreprenör med mycket goda lokala politiska kontakter tar över Norrvikens trädgårdar , det kan alltså bli lyxbostäder där i stället:

http://hd.se/ekonomi/2012/06/29/ny-agare-till-norrvikens/
http://hd.se/bastad/2012/07/02/tradgardsfo...ng-polisanmald/
http://hd.se/bastad/2012/07/11/tradgardssa...-kraver-avgang/
http://hd.se/kultur/blogg/2012/08/04/sista...ens-tradgardar/

Var någonstans står det något om lyxbostäder istället för trädgårdar?
Aqvakul
Förhoppningsvis blir det lyxbostäder och trädgårdar.. men säker kan man aldrig vara...
kerstinbern
CITAT (*Stintan* @ 08-08-2012, 10:14) *
Var någonstans står det något om lyxbostäder istället för trädgårdar?

Det är inget nytt utan byggföretaget Peabs vd Mats Paulsson i spetsen har under flera år velat bygga bland annat hotellvillor, fritidshus, restaurang, amfibieteater och golfbana vid Norrvikens trädgårdar.

http://www.realtid.se/ArticlePages/200810/...ltid169.dbp.asp
*Stintan*
CITAT (kerstinbern @ 08-08-2012, 13:36) *
Det är inget nytt utan byggföretaget Peabs vd Mats Paulsson i spetsen har under flera år velat bygga bland annat hotellvillor, fritidshus, restaurang, amfibieteater och golfbana vid Norrvikens trädgårdar.

http://www.realtid.se/ArticlePages/200810/...ltid169.dbp.asp

Ja men inte istället för trädgårdarna! Har du läst alla inläggg i den här tråden? Särskilt de som HelenJ och BigGardener skrivit.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon