Ska jag sätta dem i jorden eller i vatten? Jag vet att det är bäst att lägga en bit ranka under jord men jag har ju inte moderplantan utan har fått kvistar av en vän som har hittat stora fina buskar.
Ophelia
05-09-2008, 15:52
Jag skulle nog sätta dem i jord och då sätta dem ganska djupt. Det vore nog bra att jorden är lätt och sandblandad och jag skulle även skrapa barken lite för att stimulera rottillväxt. Om du har många kan du väl pröva med att sätta dem i vatten med salixbitar i men då kanske du får förvara sticklingen frostfritt sedan i väntan på att sättas ut.
Christer i Falköping
05-09-2008, 17:24
Håller med Ophelia i allt. Skrapa barken på flera ställen så tror jag det finns chans att lyckas.
Christer.
blomkronan
05-09-2008, 18:32
Jag har nu läst i många trådar att man ska blanda in sand i jorden, Vilken typ av sand pratar ni om? och var får jag tag på den?
Mdina - Lycka till med dina kvistar, berätta gärna senare om det gick bra. Så vi får veta att det gick...
//Mari
Jan Lindgren
05-09-2008, 19:40
Hej!
Sand går bra att använda till lättrotade växter. Jag föredrar att blanda torven med perlite så att det blir mer luft i substratet. För att det ska bildas rötter behövs syre. Det finns normalt inte tillräckligt med syre i vatten för att bilda rötter, genomluftning kan hjälpa. Olika växter har olika behov. Vissa arter sticker jag i ren perlite. Calluna som är mycket lättrotad sticker jag i torv och 0-8mm sand. Lika mycket av varje. Man måste alltså prova sig fram. En mer allmän rekommendation är att börja försöken med en blandning av lika mycket torv som perlite. Jag använder aldrig jord till sticklingar eftersom den ofta innehåller diverse patogener. Vill man absolut använda jord eller kompostmull så "sterilisera" substratet i mikron.
MVH
Jan Lindgren
Ingrid Zon3
05-09-2008, 20:07
Jag brukar använda vanlig såjord. Har funkat bra hittills. Fast jag kan tänka mig att perlite är bra också, ska prova det.
OT: Vilka arter sticker du i ren perlite, Jan?
blomkronan
05-09-2008, 22:16
CITAT (Jan Lindgren @ 05-09-2008, 20:40)

Hej!
Sand går bra att använda till lättrotade växter. Jag föredrar att blanda torven med perlite så att det blir mer luft i substratet. För att det ska bildas rötter behövs syre. Det finns normalt inte tillräckligt med syre i vatten för att bilda rötter, genomluftning kan hjälpa. Olika växter har olika behov. Vissa arter sticker jag i ren perlite. Calluna som är mycket lättrotad sticker jag i torv och 0-8mm sand. Lika mycket av varje. Man måste alltså prova sig fram. En mer allmän rekommendation är att börja försöken med en blandning av lika mycket torv som perlite. Jag använder aldrig jord till sticklingar eftersom den ofta innehåller diverse patogener. Vill man absolut använda jord eller kompostmull så "sterilisera" substratet i mikron.
MVH
Jan Lindgren
Mycket intressant svar, det gav mig mycke... men du glömde nämna sand. Kan man använda perlite istället för sand? Men

det kan bli dyrt i längden... samtidigt så har jag inte så stor trädgård

//Mari
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.