Full version: Crocus Rose
svennis
Crocus Rose trivs med mig o jag med den biggrin.gif

Crocus.JPG

Ezereht
jättefn, lite lik din pilgrim.

...fast nu kollade jag på rosenposten (ve dig för att fresta med zon 3 rosor wink.gif och där såg den ganska rosa ut? Lite speciell form på knopparna, jättesöt. Hur länge har du haft den?
svennis
CITAT (Ezereht @ 05-09-2008, 21:54) *
jättefn, lite lik din pilgrim.

...fast nu kollade jag på rosenposten (ve dig för att fresta med zon 3 rosor wink.gif och där såg den ganska rosa ut? Lite speciell form på knopparna, jättesöt. Hur länge har du haft den?

Några år är den.
Ett fynd. yes.gif
Mejal
Jag har också haft Crocus Rose i ett par år. Den blommar med ljust ljust vit-gula blommor, något gulare i mitten och luktar gott och blommar hela sommaren. Dessutom verkar den inte sjukdomsbenägen. Kan det bli bättre?
Lilla Sibirien
Är nyfiken på Crocus Rose, har den klarat vintrarna i zon 5 utan att ha fryst
ner allt för mycket?

Hur uppfattar ni färgen, är den mera vit än gul?

I LÅG står det att den har ett vackert buskformat med styva och upprätta till bågböjda
grenar, stämmer det?

Jag söker en vit ros på dryga metern, med doft, remonterande, frisk och härdig. Och
funderar om Crocus Rose kan vara svaret.
Kajsa

Köpte min i våras och jag tyckte den var mer vit än gul, blev ganska hög 1.20. Växer på min varmaste hörna och det är nog tur så kallt som vi har haft många nätter - 25 grader. Denna vinter blir en prövning för mina Austinrosor.

Austinros från 2000, doftar gott vad jag minns
Lilla Sibirien jag tror du ska välja en rabattros som man vet klarar zon 5, som Katharina Zeimet eller Lions Rose, så nöjd med båda. Annars har du Morden Snowbeauty och Morden Blush/Kanadarosor.

Aha nu ser jag att detta var en sommartråd !
Lilla Sibirien
Den här vintern blir en test för alla rosor/växter hur bra zonangivelserna stämmer,
åtminstone vad gäller vinterkylan. Här på Åland är det många gånger vårsolen och
därefter de kalla nätterna som dödar. Åland klassas som zon 3, hur bra det stämmer
är svårt att säga.

Lions Rose är fin, den har jag redan, men tyvärr är den lite för låg där jag tänkt mig.
Kaharina Zeimet har jag tittat på, men skulle helst vilja ha en buskros.

Crocus Rose skulle vara, ok om den är härdig.

Vad jag har förstått av tidigare inslag här i forumet, sätts härdigheten automatisk till
zon 3 och att det är upp till oss användare att testa hur bra de klarar sig.

På Wijträdgård i Ockelbo har de följande Austinrosor:
Graham Thomas, Crown Princess Margarete, Leander och Mary Rose

Klarar Austin rosorna denna vinter, vet någon hur kallt de har haft i dessa
trakter och hur mycket snö de har?

octachoron
CITAT (Lilla Sibirien @ 11-01-2010, 17:38) *
Vad jag har förstått av tidigare inslag här i forumet, sätts härdigheten automatisk till
zon 3 och att det är upp till oss användare att testa hur bra de klarar sig.

På Wijträdgård i Ockelbo har de följande Austinrosor:
Graham Thomas, Crown Princess Margarete, Leander och Mary Rose

Klarar Austin rosorna denna vinter, vet någon hur kallt de har haft i dessa
trakter och hur mycket snö de har?

Undrar du över vad det är för temperatur i Ockelbo och snömängden där?
Lilla Sibirien
Ja, hur kallt har de haft där och hur mycket snö? Hur bra kommer
dessa Austin rosor att klara sig?

Kan man tro att Austin rosor är långt härdigare än zon 3?
octachoron
Jag bor i zon 4 och har satt tre stycken Austinrosor denna sommar.
Får se hur de klarar sig...

Fast rosorna i Wij har fått extremt väldränerat (grävt ca 2 meter tror jag), vindskyddat och har kunniga personer som sköter om dem så det kan ju vara svårt att jämföra med en ordinär trädgård som inte har de möjligheterna att sköta om sina rosor.

Wijs rosenträdgård
octachoron
Temperaturen i Ockelbo finns längst upp till höger på den officiella hemsidan för Ockelbo:
http://www.ockelbo.se/
Snödjupet kan man titta efter på SMHI:s hemsida.
http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/snodjup
Dag
I min hage (H4) har ikke Crocus Rose vokst særlig mye på 2 år. Jeg tror den er på
grensen klimatisk sett. I minus 20 grader trøster jeg meg med mitt bilde fra i sommer:

[attachment=46203:Crocus_Rose.jpg]

Dag
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon