Krokodilen
Vad gör jag för fel med min garderobsblomma?

Så här står det på Odla att man ska sköta den: "Bör stå i rumstemperatur eller svalare. Regelbunden gödning under växtsäsongen. Ska hållas konstant fuktig under växtsäsongen, endast sparsam vattning på vintern." Men någon annanstans har jag läst att den inte ska ha för mycket vatten.

- Nu är problemet att den börjat få gula blad som ramlar av. Plockade av två för några dagar sen och två idag igen.

Den har fått gödning. Jag har vattnat sparsamt ända sen jag köpte den i januari. I juli planterade jag om den i större kruka. Den står i nord-ostfönster, där har den stått sen i april.

Varför blir det gula blad?
Netha
Garderobsblomman vill stå i trång kruka. Att enstaka blad gulnar, det har jag sett i mina.
De ska inte vattnas för ofta, jag vattnar mina max var tredje vecka och har aldrig någonsin gett dem näringstillskott.
Jag har mina i både söder och norrfönster .. ingen skillnad på växtlighet.
blomkronan
Jag "glömer bort" min i bland. Vad jag har hört ska den inte ha så mycket vatten. Jag har en inne på toan, den har inget ljus (förutom den korta tiden när man är där giggle.gif ) Vatten? kanske en gång i månaden. nya rot skott kommer trots denna behandling. En i vardagsrummet får vatten samtidigt med dom andra rumsväxterna ca en ggr i veckan (pytte liten skvätt) växer inget alls! så fråga mig inte vad som är rätt.
Men låt bli att vattna på ett tag, jag tror att du vattnar ihjäl din snart.
//Mari
Krokodilen
Jaha, bäst jag slutar vattna tydligen. Har vattnat så fort jorden blivit helt torr sen jag köpte den. Stackars blomma, dö av för mycket omsorg. kram1.gif
Netha
CITAT (Krokodilen @ 05-09-2008, 21:39) *
Jaha, bäst jag slutar vattna tydligen. Har vattnat så fort jorden blivit helt torr sen jag köpte den. Stackars blomma, dö av för mycket omsorg. kram1.gif

Lagom är bäst. tongue.gif
Kee
Växten är inte ljuskrävande, men lite ljus måste den ha, något annat är misshandel. wink.gif

Gula blad brukar väl tyda på övervattning? Växten trivs bäst bredvid ett fönster, ett par meter in i rummet (söderläge) eller direkt på fönsterbänken om det är norrläge enligt mina erfarenheter.
nelly.trott
mina får 1 dl vatten i månaden, står längst in i ljust rumca 2,5 meter in alltså.
min svärfar har sin i söder fönster på breddan och den blommar hos honom varje år och växer som attan, han planterar om den när krukan sprängs. denna blomman är nästan omöjlig att ta död på förrutom övervattning- det gillar de inte alls.
Tompaz
Min garderobsblomma står i en självbevattningskruka modell större, typ 40-45cm i diameter och skotten är väl runt 1m långa, den "dränker" jag med 2-3liter vatten och sen får den typ stå ibland 1-2månader, nu vattnar jag den direkt på jorden och inte i "påfyllnadshålet", skjuter titt som tätt nya skott och har t.o.m blommat för mig en gång smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon