FixaIgenväxtTrädgård
Hej jag vill vara ekologiskt hållbar, i praktik och princip omöjligt i sin helhet i vårt samhälle, men var finns miljövänligt framtagna vårlökar?

Inge besprutning, inga betade (sånt har man väl inte numer?) lökar/frön, inge kemiskt insektsmedel etc?

Och finns det webshop?

Undrar också om inte odlas vårlökar är ovanligt dyra? Har bara en jämförelse med kirgislökar där motsvarande storlek och beskrivning på odla är fem för 39 kr, jag har sett påsar med ca 15 för 49 kr från Blomsterlandet?

Här borde det finnas någon som vet något om detta help.gif
ser fram emot intressant svar, jag vill köpa lökar bravo.gif

Kramhumör idag kram allihop, från
Sara
FixaIgenväxtTrädgård
Neej, duh.gif nu skrev jag vårlökar för jag har alltid tänkt att de kommer upp på våren, jag menar typ krokus, allium, lite vanliga men även ovanliga arter att stoppa i gräsmattan och några tulpaner till rabatten.
ingrid fuxwall
Min Erfarenhet av det jag köpt från odla är att det växer men det jag köper på blomsterlandet är lite mer tveksamt - så att jämföra lökpriser rätt över blir nog lite fel, men som sagt det är min åsikt

ingrid

Det du skriver om obesprutade och sådant - där är jag en total novis så berätta gärna - vill lära mig
Åsa, mälardalen zon 2
Jovisst kan man hitta obesprutade lökar = snödroppar, det är ju tyvärr fortfarande så att väldigt många lökar av dessa torra snödroppelökar i påse i handeln har skövlats i naturen där de ju inte är besprutade. Tyvärr håller man på och utrotar snödroparna i naturen så vanliga odlade lökar är nog att föredra framför dessa.

Användningen av kemikalier vid framtagningen av lökarna har dock minskat en hel del under senare år, även i holland har många medel som används till desinficera jord och dyl. försvunnit.

Ska man köpa lite större mängder kan det löna sig att shoppa direkr från holland Verberghe skickar till sverige utan problem.

http://www.eurobulb.nl/

Hurpass bra lökarna kommer upp beror lite på hur de har förvarats (hänga i en varm och torr butik i flera veckor funkar inte för alla lökar/knölar), vilken storlek det är på löken/knölen + om det är en växt som klarar av att torkas och läggas i påse (ex. snödroppar klarar inte detta, så en groningsprocent på runt 10-20% kan vara normalt)
Ingrid Zon3
Just allium kan du säkert få från någon trädgårdsägare, eftersom de sprider sig med frön. Jag har massor om du vill ha och inte har jag sprutat nåt. PM:a i så fall.

Krokus och tulpaner kanske är svårare att få tag i på det sättet.
Österläge
CITAT (FixaIgenväxtTrädgård @ 05-09-2008, 21:28) *
Undrar också om inte odlas vårlökar är ovanligt dyra? Har bara en jämförelse med kirgislökar där motsvarande storlek och beskrivning på odla är fem för 39 kr, jag har sett påsar med ca 15 för 49 kr från Blomsterlandet?

Min erfarenhet när jag har jämfört många lökar är snarare att Odla är billiga! Även om du räknar med portot är de ofta billigare än Blomsterlandet o Plantagen, inte just i ditt exempel men på mycket annat. Och så är det mycket bra kvalitet, vilket ju kan göra det värt att betala lite extra om fler kommer upp! Mycket av det jag köpt på Plantagen kom aldrig ens upp...

Vårlökar kallas de lökar som kommer upp på våren så det var rätt! biggrin.gif
smiley_small_hug.gif
FixaIgenväxtTrädgård
Hej, jag har inte varit speciellt snabb å ge er ett STORT TACK för era svar. Jag besöker siten när jag behöver er för just de engagerade och härliga svar ni ger och idag kom jag på att jag inte hade tagit tag i lökförberedelserna, trevligt då att hitta alla dessa fina svar.

tackelitack
SARA
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon