Full version: Fyndat Skuggmorell
Anma
Som sagt, idag har jag fyndat två Skuggmorell, nästan två meter höga friska och välgrenade exemplar. smile.gif Antar att det är fynd i varjefall, betalade 319:- för båda.

En tänkte jag plantera i gräsmattan. Den andra på ett ställe där det till för någon månad sedan växte blandskog. Kommer den att trivas där tro? Behöver jag jordförbättra?

På lappen står det "Skuggmorell P.colt" - vad betyder det? Vilken färg är det på blommorna? Har sett både vita och rosa blomningar på surkörsbär...
Det står även stam A-kval co" tolkar jag det rätt när jag antar att det betyder A-kvalitet på stammen?

Första gången jag köpt träd så är ganska okunnig på det området, har inte behövt bry mig tidigare... smile.gif
KURT
Den är ympad på grundstammen colt, den blir förmodligen inte lika hög som en rotäkta. Annars kan man mycket väl föröka skuggmorell med frösådd. Körbärsträd kräver inte speciellt mycket gödning, plantera gärna på ett ställe med bra dränering, och om det kommer några torra grenar/grentoppar så bör man klippa bort dem så fort som möjligt:

http://www.juniper.se/tradvard/plantering2.htm

Anma
Tack för svar! Bra länk!
En fråga till, körsbär ska väl inte beskäras? Förutom torra grenar då.
KURT
Nej det behöver inte beskäras.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon