henriks
Jag är tekniker och ingenjör ut i fingerspetsarna och har ibland lite svårt att ta till mig saker som inte "går att ta på"

På jobbet har jag med jämna mellanrum kontakt med en person som får eller säger sig få problem av de radiovågor som de fjärravlästa elmätarna använder när de rapporterar sina mätvärden. Självklart ÄR det ju en viss mängd energi som strålar ut, annars skulle det ju inte fungera, men det är oerhört låg effekt på sändaren. Dessutom är det på samma frekvensband som flertalet trådlösa telefoner, trådlösa nätverk mm mm

Finns det någon här som kan hjälpa mig att förstå vad det är som gör att han och andra har eller säger sig ha problem
(för oss är det ett problem oavsett vilket)

Det jag tycker är konstigast är att han säger sig inte ha några problem men mobiltelefoner, men där är ju sändareffekten många gånger högre.

aanderss
Jag har haft en mattelärare som inte tål el. hon hade ett elsanerat klassrum. hon fick sjukdommen när hon började jobba med datorer för 25 år sedan och då var de gammla ericson datorer. hennes dotter har samma problem.
KURT
Ingen har kunnat visat att någon får dessa besvär när de inte vet om att det finns ett elektriskt fält i närheten. Alltså är de symtom på något annat, och skall också behandlas så.
Azur
Folk med elallergi ljuger inte om sina symptom, men det har ingen fysisk koppling med magnetfält, utan är en rent psykosomatisk sjukdom. Vid test har man kunnat visa att elallergiker inte påverkas av magnetfält de inte känner till, och inte kan avgöra ifall ett fält är på eller av.

Men trots att sjukdomen inte egentligen har något med elektromagnetiska fält att göra, är det en mycket svår och handikappande sjukdom. Man kanske kan jämföra med bacillskräck och andra fobier.
Anma
Jag har ingen elallergi, men har varit med om följande.