henriks
Jag är tekniker och ingenjör ut i fingerspetsarna och har ibland lite svårt att ta till mig saker som inte "går att ta på"

På jobbet har jag med jämna mellanrum kontakt med en person som får eller säger sig få problem av de radiovågor som de fjärravlästa elmätarna använder när de rapporterar sina mätvärden. Självklart ÄR det ju en viss mängd energi som strålar ut, annars skulle det ju inte fungera, men det är oerhört låg effekt på sändaren. Dessutom är det på samma frekvensband som flertalet trådlösa telefoner, trådlösa nätverk mm mm

Finns det någon här som kan hjälpa mig att förstå vad det är som gör att han och andra har eller säger sig ha problem
(för oss är det ett problem oavsett vilket)

Det jag tycker är konstigast är att han säger sig inte ha några problem men mobiltelefoner, men där är ju sändareffekten många gånger högre.

aanderss
Jag har haft en mattelärare som inte tål el. hon hade ett elsanerat klassrum. hon fick sjukdommen när hon började jobba med datorer för 25 år sedan och då var de gammla ericson datorer. hennes dotter har samma problem.
KURT
Ingen har kunnat visat att någon får dessa besvär när de inte vet om att det finns ett elektriskt fält i närheten. Alltså är de symtom på något annat, och skall också behandlas så.
Azur
Folk med elallergi ljuger inte om sina symptom, men det har ingen fysisk koppling med magnetfält, utan är en rent psykosomatisk sjukdom. Vid test har man kunnat visa att elallergiker inte påverkas av magnetfält de inte känner till, och inte kan avgöra ifall ett fält är på eller av.

Men trots att sjukdomen inte egentligen har något med elektromagnetiska fält att göra, är det en mycket svår och handikappande sjukdom. Man kanske kan jämföra med bacillskräck och andra fobier.
Anma
Jag har ingen elallergi, men har varit med om följande.
Efter min skada i nacken kände jag varje gång i åkte på ett visst ställe att det liksom tryckte till i ansiktet, svårt att beskriva. Fattade aldrig vad det var förän jag efter några år insåg att vi åkte under kraftiga elledningar, stället är i en kurva så jag hade inte upptäckt det tidigare. Det lustiga är att känslan försvann när jag blev medveten om ledningarna... Förklara det, den som kan.

Efter olyckan kan jag heller inte ha mobilen i fickan på byxor eller tajt tröja, det hettar i huden då. Jacka som är lösare går det bra. Kan heller inte prata länge i mobilen förän de börjar hetta i örat och kinden.

En annan sak är att jag har blivit ett levande vattenpass. Vi byggde gäststuga i våras. När jag provlåg sängen sa jag direkt att den inte var i våg. Tre personer till provlåg och hävdade att jag har fel. Efter kontroll med vattenpass visade det sig att stugan lutar en knapp halv centimeter per meter mot det håll jag hävdade. Skumt! Det kan förklara varför jag har svårt med att gå i ojämn terräng och bilåkning om någon annan kör, även om jag kör fast bara i kurviga vägar då.

grycken
Jag har just läst en intressant bok av Gunilla Ladberg "Ett vackert FÄNGELSE". Mycket tänkvärd. Där tas många fall upp, bl.a. folk som har känt av 3-G-master, högspänningsledningar och elmätare utan att veta om att de fanns. I ett fall sneddade en granne över tomten med påslagen mobil och den kändes av direkt. Dessutom har jag en granne som är ordförande i en elallergiförening och som känner av mobiler och lågenergilampor utan att känna till att de är igång. Har också själv råkat ut för att det hettade i ansiktet och kändes som brännskada när jag satt framför en dator i ett rum med ett antal datorer och lysrör i taket. Jag tålde inte att vara i solen under den perioden och inte gärna nuförtiden heller. Har alltid unvikit lysrör i taket på jobbet.

Tills för några år sen förnekade man att amalgam var skadligt att ha i munnen...

Energibanorna i kroppen som akupunktörer alltid har hävdat fanns men som vetenskapen har skrattat åt har nyligen vetenskapligt bevisats...
Aqvakul
Vad jag förstår så har man inte vetenskapligt kunnat slå fast att "elallergi" förekommer. Problemet är att allt fler uppger att de lider av detta. Min erfarenhet är att det ofta är kopplat till andra livsprobelm och att de "elallergiske" ofta är mkt inkonsekvent i sen relation till elektriska apparater och vilka symptom de utlöser. Lutar liksom Azur att det snarast kan liknas vid en slags fobi.
henriks
Det är nog det som är det problematiska - inkonsekvensen. Den person jag syftar på klarar inte av radiovågorna från elmätare, men han har en egen mobiltelefon?

Däremot vågar/vill jag inte dra slutsatsen att det är ren inbillning heller, därav frågan i denna tråden om någon själv har erfarenheter
Jan Lindgren
Hej!
Det kan finnas en viss grund för "elallergin". Det förefaller som om vissa människor reagerar på frekvensen på vanliga lysrör och dataskärmar. Installerar man högfrekvensdon på lysrörsarmaturen så mår dessa människor bättre. Det förefaller rimligt att sådana reaktioner kan ske eftersom ögat för in dessa signaler i hjärnan.
Man har gjort undersökninga på huden hos "elallergiker" och funnit att de inte har fler hudförändringar än kontrollgruppen.

Människan har lätt för att generalisera från enstaka upplevelser. Det fanns en gång ett överlevnadsvärde i detta. Mådde man illa av ett bär chansade man inte på att försöka igen. Detta beteende gör att många människor har svårt att förstå forskning.

Jag har själv en svår överkänslighet mot blanketter från myndigheter. Jag får både psykiska och fysiska besvär. Förmodligen har myndigheterna bestrålat blanketerna med något för att hålla koll på valboskapen. Jag hoppas att det upprättas en blankettfri zon för mig, helst i växtzon 1. Senast jag fick en svår reaktion så snabbade jag mig och skrev lite siffror och bad myndighetspersonen att fylla i dem där han ansåg att det passade. Jag har inte fått något svar så jag antar att jag inte är ensam om mina besvär.
MVH
Jan Lindgren
MariaS
Jag vet en person som säger sig ha problem med elallergi. Denna personen säger sig ha stora problem även med energisparlampor, även om de ligger på ett bord (utan elkontakt)!

Jag är rätt övertygad om att elallergiproblemet, snarare är en fysiskt reaktion på ngt psykiskt. Personen jag nyss nämnde lever t.ex. i ett ensidigt förhållande utan chans att hävda sig. Elallergin dök upp efter 20 år äktenskap och blir bara värre i takt med makens dominans.

Har även träffat andra elallergiker, där man tydligt kan se rent dåliga psykiska förhållanden. Men jag tror inte att dessa personer själva ens är medvetna om att problemet faktiskt kan ligga i ngt i deras omgivning.

Den person du syftar på henriks, kanske rent av vantrivs med sin yrkesroll, utan att själv vara medveten om detta. Yrke är ju ändå yrke...
henriks
CITAT (Jan Lindgren @ 07-09-2008, 19:29) *
/.../
Jag har själv en svår överkänslighet mot blanketter från myndigheter.
/.../

rotfl.gif
Kanske skall göra som jag läste i en snobbenserie någonstans skriva ett brev till skattemyndigheten. "Kära skattemyndigheten - jag vill härmed säga upp min prenumeration på deklarationsblanketter och vill därmed inte att ni fortsätter dra kostnaden för dem från min lön"
henriks
CITAT (MariaS @ 07-09-2008, 19:37) *
Den person du syftar på henriks, kanske rent av vantrivs med sin yrkesroll, utan att själv vara medveten om detta. Yrke är ju ändå yrke...

Han är sjukpensionär. Det konstiga är att han alltid ger ett sympatiskt, seriöst, glatt och trevligt intryck - därför går det liksom inte bara att avfärda honom med att vi bara följer de lagar och förordningar som finns. (om det är någon som kan göra något åt det är det isåfall tillverkaren av radioenheterna eller myndigheterna som sagt att det är ok att använd dem)

Men jag tror nog också innerst inne att det är där någonstans problemet ligger. Jag tror säkert att det finns de som är överkänsliga mot starka elektriska eller magnetiska fält, men att han skulle vara en av dem tvivlar jag på. Vet bara inte riktigt vad jag skall göra åt saken. Just nu har vi lovat att stänga av timavläsningen på elmätarna i huset där hans lägenhet ligger, men det lär knappast hjälpa.
*Stintan*
giggle.gif

de va för snobben.
Aqvakul
CITAT (*Stintan* @ 07-09-2008, 19:54) *
giggle.gif

de va för snobben.

förstod det... flirting.gif
Red Top
I mitt jobb som facklig förtroendeman stötte jag på flera fall av konstaterad elöverkänslighet.
Bl a en kvinna som var tvungen att flytta ut i skogen till en punkt, som låg långt från alla master och högspänningsledningar. Hon fick sin överkänslighet godkänd som sjukdom.
Att vissa människor reagerar mot "nymodigheter" beror kanske inte på "psykiska" besvär, utan de har kanske helt enkelt kvar de gener, som varnar oss för faror.=)

Se även bif länkar. T o m elbolagen tar hänsyn till folk med sådan överkänslighet=)

Wikipedia om elöverkänslighet

Mälarenergi
henriks
CITAT (Red Top @ 08-09-2008, 00:49) *
I mitt jobb som facklig förtroendeman stötte jag på flera fall av konstaterad elöverkänslighet.
Bl a en kvinna som var tvungen att flytta ut i skogen till en punkt, som låg långt från alla master och högspänningsledningar. Hon fick sin överkänslighet godkänd som sjukdom.
Att vissa människor reagerar mot "nymodigheter" beror kanske inte på "psykiska" besvär, utan de har kanske helt enkelt kvar de gener, som varnar oss för faror.=)

Se även bif länkar. T o m elbolagen tar hänsyn till folk med sådan överkänslighet=)

Wikipedia om elöverkänslighet

Mälarenergi

Ja, jag vet, jag jobbar med planering på ett nätbolag. Vi har en kund som har eller säger sig ha problem, och vilket som så är det en sak för oss att ta hänsyn till.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon