Hej!
Johan heter jag och har precis avslutat bygget av ett hus och har några funderingar kring vad som är möjligt att göra på en gräsmatta.
Jag vill kunna köra upp en (liten) grävare på en hyffsat nylagd gräsmatta (maj-08)
Går det? – och i så fall vilken typ av grävare ska man söka efter.
Jag vet inte det kanske inte är möjligt alls?
Jag kan förklara lite närmare:
Tomten är 1700m2
På högerkanten kommer jag åt via berghäll och göra de tyngre grejerna och bara grävaren är ca 2 meter bred
På bakkanten skulle jag vilja gräva i en slänt för att kunna terassera, det är omöjligt utan att köra rakt över gräsmattan
Har ni några råd?
MVH
/Tangen
=)
henriks
06-09-2008, 13:57
Mer eller mindre spår får du nog hur du än gör, kanske skulle funka med en riktigt liten gummilarvsmaskin om du lägger ut typ plyfaskiva eller liknande och kör på dem (räcker med två st och flytta dem växelvis)
Jag var ute och "lufsade" på gräsmattan här med liten maskin i våras, men här är gråsmattan typ 10 år och stenhård. Blev lite spår vid svängar, men inte värre än att det nu inte syns något alls längre.
[attachment=23751:minigrävare.JPG]
Hmmmm, kanon tack för informationen.
Jag får nog helt enkelt hoppas på en riktigt kall vecka i vinter när tjälen är hård
=)
/Tangen
henriks
07-09-2008, 08:56
CITAT (Tangen @ 07-09-2008, 07:03)

Hmmmm, kanon tack för informationen.
Jag får nog helt enkelt hoppas på en riktigt kall vecka i vinter när tjälen är hård
=)
/Tangen
Det skulle nog inte jag göra om jag vore dig. Att gräva i marken när det är tjäle med en hyfsat stor maskin är väl iofs inga problem, men det blir inte precis något finlir då eftersom tjälen följer med i sjok. Dessutom kommer det att bli sättningar när nergrävda tjälsjok så småningom tinar.
österlen
06-10-2008, 21:51
Jag hade kört på två plyfaskivor som man flyttar hela tiden, är kyrkovaktmästare med med flera års gräverfarenhet på gräsmattor,trånga ställe och andra knepiga ställe.Håller dessutom med på att det inte är jättebra att gräva när det är tjäle(om inte du kan fixa en elmatta som tinar upp först,det har jag på jobbet )
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.