Full version: Svampfynd
Platinum
Måste ju bara visa vad jag hittade i min trädgård. Tydligen är svampen rödlistad och fynden finns i södra Sverige till Uppland, så jag har gjort ett riktigt fynd yahoo.gif

Svampen heter Scleroderma verrucosum - Knottrig rottryffel

Piccante
sedär! är det en ätlig tryffel?
Lady Hamilton
CITAT (Platinum @ 06-09-2008, 16:53) *
....Tydligen är svampen rödlistad.......

Ursäkta en okunnig..........men vad betyder 'rödlistad' dunno.gif
Platinum
CITAT (Lady Hamilton @ 06-09-2008, 17:03) *
Ursäkta en okunnig..........men vad betyder 'rödlistad' dunno.gif

Rödlistad betyder krasst uttryckt att det är en art som är ovanlig, sen finns det olika grader inom rödlistningen.

CITAT (Markus_H @ 06-09-2008, 16:59) *
sedär! är det en ätlig tryffel?

Inte klassad som matsvamp, och även om den var ätlig så tänker jag inte äta den eftersom den är rödlistad. Får göra det jag kan så de inte störs där de står smile.gif
KURT
Man bör som sagt inte plocka rödlistade svampar, utan låta dem stå kvar och sprida sporer.
Platinum
CITAT (KURT @ 06-09-2008, 17:17) *
Man bör som sagt inte plocka rödlistade svampar, utan låta dem stå kvar och sprida sporer.

Har du helt rätt i, men jag gjorde det för att få den skumma svampen artbestämd. De som jag har kvar ska självklart stå kvar där de står smile.gif
Piccante
CITAT (Platinum @ 06-09-2008, 17:12) *
Rödlistad betyder krasst uttryckt att det är en art som är ovanlig, sen finns det olika grader inom rödlistningen.
Inte klassad som matsvamp, och även om den var ätlig så tänker jag inte äta den eftersom den är rödlistad. Får göra det jag kan så de inte störs där de står smile.gif

Nu är den klassad som missgynnad vilket är den lägre av rödlistekategorierna för hotade arter. Så det är nog ingen katastrof att plocka upp en. Sen kan det mycket väl ändras till nästa gång rödlistan ska revideras.
Ur rödlistan 2005:

Scleroderma verrucosum Pers.
knottrig rottryffel

Storsvampar - Basidiesvampar
Ordning: Boletales
Familj: Sclerodermataceae

Kategori: Missgynnad (NT)

Rödlistningsbedömningen baseras bl.a. på:
Bildar mykorrhiza med ädellövträd, bl.a. ek. Påträffas i varma lägen i ädellövskog, park och trädgård på kalkrik mark. 80 kända aktuella lokaler i landet. Det verkliga antalet lokaler i landet bedöms inte överstiga 800. Total population i landet bedöms ha minskat med över 15 % över de senaste 50 åren, huvudsakligen p.g.a. igenväxning, beskuggning och försämrat lokalklimat. Minskningen bedöms pågå fortlöpande. Rödlistas på grundval av närhet till tröskelvärde för VU A2c+3c+4c.

Referenser:
Gärdenfors, U. (ed.) 2005. Rödlistade arter i Sverige 2005 – The 2005 Red List of Swedish Species. ArtDatabanken, SLU, Uppsala.
amaira
CITAT (Platinum @ 06-09-2008, 16:53) *
Måste ju bara visa vad jag hittade i min trädgård.

Svampen heter Scleroderma verrucosum - Knottrig rottryffel

Vad KUL! Grattis!!! Det är såna där fynd man är stolt över! Fortsätt vårda dina rara tryfflar!! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon