Söttok06
Är det någon som har erfarenhet av något sådant? Tittade också på Klotkörsbär med en stamhöjd på 180 cm. Är det någon som har en sådant? Jag vill ha ett litet träd i hörnet av min lott, och det får inte blir högre än max 4 m. Kronans bredd ungefär max 3 m. De två träden verkade rätt bra. Aronian har ju också ätliga bär.
Helen i Piteå Zon 5
Jag har en Aronia på stam yes.gif Det är inget träd i ordets mening utan bara en liten buske fast på stam. Jag har min i en perennaplantering, kronan är ca. 1,0-1,5 m. i diam. Vill du ha ett träd så är nog Klotkörsbär bättre att satsa på, det har jag prövat men den överlevde inte i min zon 5
Söttok06
Jag bor i zon 3 - Stockholm så det är nog bättre här. Klotkörsbär har jag också tänkt på likaså en Rönn med vita bär på. Jag tror att den heter Pärlrönn, han rekommenderade den på Zetas också som ett alternativ.

Tycker Aronia verkar väldigt intressant annars, lite speciell med dem bären som inte så många känner till att man kan göra god marmelad, saft eller likör på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon