Suz
Hej!

När tar ni in era växter för vintervilan?

Jag har massor av Pellisar som fortfarande skjuter skott och blommar så fint, känns tråkigt att stoppa in dem och dölja ögonfröjden.
Sen har jag citrusar, avocado, fikon, oliver och lager som fortfarande så glatt växer.
Nåja, fikonen behöver nog tas in för de ser ut att vara nöjda för i år.
Passionerna står också kvar.....

De står ute, ej i något växthus eller inglasad altan eller dylikt.
Börjar bli lite rädd för att första frosten ska ta dem, när den nu kommer.

Hur har ni gjort?

Jag kanske ska tillägga att jag bor i Stockholm.
Alexander-VG-zon3
Pelargoner - tar du in innan första frosten . sedan övervintrar dom svalt och torrt inne runt +10c .

Citrusar är beroende vilken art du har - men har du citron så tål plantan frost men inte blommorna och frukterna ,, då har den frukter och blommor tar du in den innan frosten kommer och ev tar ut den dagtid . har den inga blommer eller frukter klarar den lätt frost . andra arter är säkrast att ta in innan frosten kommer .

Avokado - tar du in innan frosten ,, övervintras inne i en temp på +5c +20c . alltså rätt tålig !! mina övervintrar jag i en mörk källare som håller ca +10c eller inne i ett norrfönster där det växlande mellan +10c +30c .

Fikon - är samma som citrus ,,frukterna tål inte frost men fikon plantan tål ner till -5c -10c . ( går ju ha på friland i zon 1-2(3-4,med skydd flesta vintrar ) . har den frukt som du vill spara så får du ta in den . den övervintras i en temp på 0c +5c och mörkt då den är lövfällande . så dom ska ju hlest tappa bladen ute och få nya blad ute .

Oliv och lager vill gärna stå ute i ett par frostnätter för att främja blomningen plus att dom ska somna in ordentligt . sedan ska dom övervintras i en temp på 0c +10c .

passiflora beror det arten en del är tropiska en del är subtropiska - men jag ''antar'' att du har den vanliga blå eller Edulis ,, den blåa tål ett par frostnätter utan att skadas nämnvärt och vill övervintra i en temp på +5c +15c ,, den tål även att vara som krukväxt men mår klart bättre av att övervintra svalt . passiflora edulis kan du ta in innan frosten kommer och sedan övervintra i en temp på +5c +20c och extra ljuse om vintern om det går . under vintern vattnar du alla efter temp plus så får du hålla koll på utetemperaturen .

så här gör jag och alla dessa växter står ute hos mig än och kommer göra minst hela sept ut .
Suz
flaxss, tack!!! thanks.gif

Du är en klippa!!!! tummenupp.gif
Då låter jag mina stå ute lite till och kollar väderprognosen noga.

Citrusarna är apelsin, mandarin och citron och bär ännu varken frukt eller blommor (3år gamla)
Passionerna är frösådda från köpefrukt och har ännu inte blommat (2året)
Avocadon är på tok för stor för att stå i något fönster så det blir golvet inne eller "boden" för den med.

Har ett litet hus på tomten där jag tänkte förvara alla växterna.
Det blir till att ställa tempen någonstans emellan så alla trivs g.gif
Det finns fönster 3 st men kanske man ska investera i ett lysrör....om inte annat kan det vara bra att ha till sådderna sen!

Alexander-VG-zon3
CITAT (Suz @ 06-09-2008, 18:56) *
flaxss, tack!!! thanks.gif

Du är en klippa!!!! tummenupp.gif
Då låter jag mina stå ute lite till och kollar väderprognosen noga.

Citrusarna är apelsin, mandarin och citron och bär ännu varken frukt eller blommor (3år gamla)
Passionerna är frösådda från köpefrukt och har ännu inte blommat (2året)
Avocadon är på tok för stor för att stå i något fönster så det blir golvet inne eller "boden" för den med.

Har ett litet hus på tomten där jag tänkte förvara alla växterna.
Det blir till att ställa tempen någonstans emellan så alla trivs g.gif
Det finns fönster 3 st men kanske man ska investera i ett lysrör....om inte annat kan det vara bra att ha till sådderna sen!

mellan +5c +10c kommer alla trivas . då kan du låta oliven och lagern vara ute i nån frostnatt och citronen dör inte heller av det men den behöver det inte , och så resten kan du ta in innan frosten .
Suz
CITAT (flaxss @ 06-09-2008, 20:07) *
mellan +5c +10c kommer alla trivas . då kan du låta oliven och lagern vara ute i nån frostnatt och citronen dör inte heller av det men den behöver det inte , och så resten kan du ta in innan frosten .

thanks.gif thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon