Kristin i Kålltorp
Hej,
Har blivit med trädgård i år och nu har jag ett äppleträd fullt med mogna äpplen. Har fullt upp med att renovera huset och har inte tid att ta hand om äpplen men skulle vilja frysa in dem för att använda till smulpajer i vinter och även göra äpplemos vid senare tillfälle.

Jag har en assistent och har för många år sedan gjort äpplemos genom att passera ungsstekta äppleklyftor (med skal, kärnor och allt). Så skulle jag vilja göra mitt mos i år igen men undrar om jag nu kan frysa äpplena i bitar med skal och allt för att senare ungssteka dem?

Och hur fryser jag in dem som jag ska ha till smulpajer senare?

Tacksam för alla råd.

smiley_small_hug.gif Kristin
Piccante
ska man ha dem till smulpaj så frys in dem skalade och urkärnade skurna i klyftor. Klyftor är enklast att ta fram och bara lägga i en form med smuldeg.
Sommartorparn
Jag fryser in dom hela. Som dom är. Knyter ihop i en plastkasse bara..... Sedan plockar jag fram dom en och en när jag behöver.

Först har jag dom på balkongen med ett täcke över. Kan funka fram till mars/april. Ibland funkar det inte p.g.a köldknäpp. I så fall lägger jag in dom i frysen innan dom hinner tina upp. När man sedan ska använda dom är det viktigt att dom skalas och skärs i bitar medans dom är halvfrysta. Brukar skala dom med potatisskalare när bara skalet har tinat. Genom att först förvara dom på balkongen så hinner dom utveckla maximal sötma innan dom fryses. Och jag kan göra äppelpaj när jag vill hela vintern. tummenupp.gif

Mos går också att göra av dessa äpplen. Då skalar jag inte, utan tar bara bort blomfästet, skär i stora klyftor, kokar och trycker genom en passervagga.

Enda nackdelen är att äpplen i frysen tar plats......
blomkronan
Men vilken bra idé smiley_small_hug.gif , tanken har aldrig fallit mig in. Fryst rabareber har jag gjort med aldrig äpplen.
thanks.gif så mycket för tipset, min dotter kommer bli glad hon älskar äppelpaj. Nu kan hon baka året runt...
Kristin i Kålltorp
Tack både Markus H och Sommartorparn.

Jag testar båda era varianter så får jag se senare i höst/vinter vilken av dem som är bäst. Just nu lutar det år att det mesta ändå kommer att användas till pajer för jag har kommit på att jag inte äter äpplemos så ofta. Ingen idé att göra något som bara blir stående som dammsamlare i matkällaren. Fast man kan alltid ge bort?!

Tack än en gång.
Kristin
Ciczi
Av äpplena jag fått gör jag äpplemos eller skalar och fryser in till vad jag kallar äpplekaksäpplen... (färdigklyftade och bara att stoppa i formen)

Ciczi
LasseB
Var och en lever på sitt sätt det har jag respekt för men jag har samtidigt en liten undran.
Varför frysa in något man inte vill ha, skal, kärnhus m.m.

Den som har eget vindkraftverk kan ha samvete att göra så men vi andra då, vi som kör våra frysar på kol-, kärn- och vattenkraft.

Har tyvärr ingen assistent längre, den tog X-er, så jag värmer äpplena mosar med slev och förvarar på vanliga burkar, ganska finskurna äppelklyftor går till frysen, men framför allt så får äpplena ligga utomhus väl packade och under täcke håller fram till jul
Ålgryte
rolleyes.gif Jag sparar mina äpplen i garaget i (importerade) äppelkartonger jag fått i affärn. Det luktar så gott yes.gif

Dessutom har jag överöst grannar och vänner med äpplen, men har mängder kvar...

I frysen har jag skalade och klyftade äpplen och i skafferiet har jag hyllvis med äppeldricka
Den är lätt att göra, håller sig flera månader men försvinnande god... tummenupp.gif

Jag skivar äpplen med skal och kärnhus, häller över vatten med citronsyra och Atamon i. Det hela får stå kallt några dagar och sedan silar jag av saften och tillsätter socker. Busenkelt!
Kristin i Kålltorp
CITAT (Ålgryte @ 18-10-2008, 17:48) *
i skafferiet har jag hyllvis med äppeldricka
Den är lätt att göra, håller sig flera månader men försvinnande god... tummenupp.gif

Jag skivar äpplen med skal och kärnhus, häller över vatten med citronsyra och Atamon i. Det hela får stå kallt några dagar och sedan silar jag av saften och tillsätter socker. Busenkelt!

Hej Ålegryte,
Kan du skriva ut receptet på din äppeldricka. Det lät enkelt och gott. Skulle gärna vilja prova på det nästa sommar. Förvarar du den på flaskor med skruvkork?

Hälsningar Kristin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon