|
Har funderat en del när det gäller trådar. Varför ska en del trådar totalt spåra ur. (har själv råkat ut för det i en tråd) Har lite svårt att förstå att det inte kan gå att diskutera sakfrågan i en tråd. (Läs sak i början på tråden) Det blir ju en väldigt obehaglig stämmning i forumet när en tråd spårar ur. Finns det någon som kan förklara, enkelt, detta fenomen?
Nej, tyvärr kan jag inte förklara det Eden, men ta det inte personligt och fortsätt starta nya trådar..  Det är ju synd om vissa trådar ska sprida "något" i hela forumet, det är ju bara att fokusera på de trådar man gillar och strunta i resten.
En anledning till att trådar spårar ut är ju att en liten klick företrädesvis äldre/"medelålders" medlemmar gör två saker:
1 Dom kan inte ta till sig det motbudskap som kommer mot dem i trådarna.
2 Dom hamrar fram sitt budskap med en envetenhet som gränsar till dumdristighet och flyttar fokus från TS avsikt med tråden till något helt annat. (sedan svarar dessa medlemmar inte heller alltid på för dem besvärliga motfrågor för då skulle de sitta på pottkanten), och urspårningen är ett faktum!
Detta resulterar i två saker 1 Ursprungsfrågan kanske inte ens besvaras ordentligt och försvinner.
2 Vissa medlemmar struntar helt enkelt att skriva sina vettiga åsikter i vissa trådar därför att de redan innan vet att det är meningslöst då sådan här trådförstörare finns i dessa trådar.
Ps dom är ju inte troll, vi kanske borde hitta på något nytt namn på dem, dessa trådförstörare.. ungefär som med trollen, för i vissa sammanhang uppträder ju dessa medlemmar helt normalt o vettigt, men sen i vissa trådar blir dom märkligt oresonabla.
henriks
07-09-2008, 08:50
Självklart ska du våga starta nya trådar. Det kan kanske till och med hjälpa till att dra fokus från infekterade trådar på så vis att de som inte har något nytt att komma med utan bara jamsar med uppbådet får något annat att skriva om. CITAT (Ralf @ 07-09-2008, 09:05)  En anledning till att trådar spårar ut är ju att en liten klick företrädesvis äldre/"medelålders" medlemmar gör två saker:
2 Dom hamrar fram sitt budskap med en envetenhet som gränsar till dumdristighet och flyttar fokus från TS avsikt med tråden till något helt annat. (sedan svarar dessa medlemmar inte heller alltid på för dem besvärliga motfrågor för då skulle de sitta på pottkanten), och urspårningen är ett faktum! Detta resulterar i två saker 1 Ursprungsfrågan kanske inte ens besvaras ordentligt och försvinner.
2 Vissa medlemmar struntar helt enkelt att skriva sina vettiga åsikter i vissa trådar därför att de redan innan vet att det är meningslöst då sådan här trådförstörare finns i dessa trådar.
Ps dom är ju inte troll, vi kanske borde hitta på något nytt namn på dem, dessa trådförstörare.. ungefär som med trollen, för i vissa sammanhang uppträder ju dessa medlemmar helt normalt o vettigt, men sen i vissa trådar blir dom märkligt oresonabla.
Precis som Wilmer säger står det var och en fritt att själv välja vilka trådar man vill delta i. Att "ta paus" från forumet för att vissa trådar spårar ur är naturligtvis också tillåtet men ganska meningslöst som gest eller?
*Stintan*
07-09-2008, 09:08
Självklart ska du skapa nya trådar eden!
Personligen skulle jag önska att folk kunde glömma gamla oförrätter och sluta angripa varandra personligen. Det vore önskvärt att man slutade dra upp gammalt tjafs från andra trådar i nya.
Chamomille
07-09-2008, 09:37
CITAT (Ralf @ 07-09-2008, 09:05)  En anledning till att trådar spårar ut är ju att en liten klick företrädesvis äldre/"medelålders" medlemmar gör två saker:
2 Dom hamrar fram sitt budskap med en envetenhet som gränsar till dumdristighet och flyttar fokus från TS avsikt med tråden till något helt annat. (sedan svarar dessa medlemmar inte heller alltid på för dem besvärliga motfrågor för då skulle de sitta på pottkanten), och urspårningen är ett faktum! Detta resulterar i två saker 1 Ursprungsfrågan kanske inte ens besvaras ordentligt och försvinner.
Bra skrivet. Det är så tråkigt när trådar spårar ur när det från början var ett intressant ämne. Det verkar som vissa bara letar efter någon mening eller ett ord som kan vridas på och tolkas på eget sett och så är tråden urspårad för att det skrivs en massa för mig konstigt trams. Det verkar för mig vara som en slags mani ibland. Varför inte läsa inläggen ordentligt (om man är intresserad av tråden) och hålla sig till ämnet? Det går ju för fasiken att strunta i att läsa tråden om man finner den ointressant och läsa en annan tråd istället. Det är ju tråkigt för TS och vi andra som vill diskutera ämnet som var från början. Ja, ibland funderar man både en och två gånger innan man gör ett inlägg, rätt var det är kanske det står nån snubbe utanför dörren med en påk och ska varna min sambo för sin bättre hälft för att jag hon har skrivit något som retar upp ett gäng på Odla
CITAT (*Stintan* @ 07-09-2008, 10:08)  Personligen skulle jag önska att folk kunde glömma gamla oförrätter och sluta angripa varandra personligen. Det vore önskvärt att man slutade dra upp gammalt tjafs från andra trådar i nya. Tror också det skulle vara bra om andra slutade lägga sig i och skriva i såna trådar. Det enda det åstadkommer är att göra allt ännu värre.
Aqvakul
07-09-2008, 11:49
Det saknas någon slags rimlig styrning, där de värsta övertrampen kan påpekas och beivras. Annars kommer småprat att regeras av de som har störst käft och hårdast skinn.....medan de som är lågmälda och känsligare drar sig ur ...synd...*suck*
henriks
07-09-2008, 11:55
CITAT (Aqvakul @ 07-09-2008, 12:49)  Det saknas någon slags rimlig styrning, där de värsta övertrampen kan påpekas och beivras. Annars kommer småprat att regeras av de som har störst käft och hårdast skinn.....medan de som är lågmälda och känsligare drar sig ur ...synd...*suck* Vet inte vad du menar med rimlig styrning? Att alla inlägg skall kontrolleras av en stab av speciellt betrodda forumdeltagare? Nej tack, då lär det inte bli några särdeles intresanta diskussioner längre. Sen kan jag möjligen tycka att man genom sitt eget ordval kan påverka hur andra formulerar sig i sina inlägg, men vadå? jag tycker att det är minst lika fel att nedvärdera andra för andra åsikter än sin egna även om det sker med fina ord. Skillnaden är möjligen att de fina orden döljer vad man egentligen tycker
Aqvakul
07-09-2008, 11:59
Jag har länge tyckt att det bör kunna regleras av medlemmarna själva - men någon stans tycker jag numera att det måste det finnas någon som kan "trycka på stoppknappen"......
*Stintan*
07-09-2008, 12:26
CITAT (Aqvakul @ 07-09-2008, 12:49)  Det saknas någon slags rimlig styrning, där de värsta övertrampen kan påpekas och beivras. Annars kommer småprat att regeras av de som har störst käft och hårdast skinn.....medan de som är lågmälda och känsligare drar sig ur ...synd...*suck* Jaha och hur ska det gå till? Medlemmar som styr? Nej tack! Det finns hur många trådar som helst för känsliga och lågmälda personer. Säkert 99,5% av alla trådar. Det går utmärkt att starta egna också som passar. Det kommer alltid att dyka upp en och annan tråd som urartar men det är hur lätt som helst att hålla sig utanför om man inte tål det. Att bara klaga och gnälla gör bara saken värre. Jag håller med Henriks att man genom sitt eget ordval också kan påverka hur andra formulerar sig.
Aqvakul
07-09-2008, 12:29
Nej, jag vill inte heller ha medlemsstyrning - men anser att de som ansvarar för Forumet och satt upp användarvillkoren också bör ingripa när de inte följs.
Bettson
07-09-2008, 13:19
Vad menar du med äldre/ medelålders medlemmar. Värsta trådkaparna upplever jag nog som något yngre än medelålders. Käftar, slänger otrevligheter omkring sig och kör tycka syndmodellen när dom gjort bort sig rejeält.Men rätt har dom alltid! Provocerar först som attan och påstår sig sedan ha rätten att slå på käften totalt och försvara sig eftersom de blir angripna. Gärna går de också till personliga angrepp och namnger personer och skyller dessa för både det ena och det andra utan några som helst bevis. Gärna med anklagelser om oförätter som ingen mer än de själva vet existerar.
Ska alla medelålders ta åt sig eller? Eller är det bara vissa medelålders medlemmar och ingår jag bland dom? Inget ont ment, ville bara veta.
Själv tillhör jag nog de medelålders som oftast gör den meningslösa gesten att inte skriva något vettigt i några vettiga trådar. Tyvärr så........har jag inte lyckats bekämpa odlaberoendet och inte läsa alls.Jag jobbar på det. Uppsöker ofta soduko och andra meningslösa sysselsättningar för då blir man inte inblandad i någon skit i alla fall.
Ibland när dumheterna blir alldeles för galna så kan jag inte hålla mig, vilket är ungefär varannan månad. Det man skriver då uppfattas säkert som tråkig, negativt, klagande. Det skrämmer mig lite eftersom det är så långt ifrån den person jag i verkligheten är och som jag skrev förr. Mitt verkliga jag kan vara vansinnigt underhållande och ganska roligt, med den undertonen att jag aldrig driver med andra på andras bekostnad. Ska det kosta någon något så får det bli jag själv.
Nåväl. Värsta provokatören för närvarande anser att jag är bråkmakare, översittare, bäng i huvet och en hel del annat. Dock har jag hitintills inte blivit kallad för kossa vilket alltid är något.
Jag bemöter inte vederbörandes påståendel längre eftersom jag anser att det är att kasta bensin på en brasa. Något är inte riktigt friskt om man under banderollen debatt ständigt provocerar, för att sedan försöka slå ihjäl omgivningens åsikter för att man själv alltid har rätt. Sådana sk diskussioner avhåller jag mig hellre ifrån.Men det är svårt att hitta trådar där vederbörande inte skriver.
Som sagt, blir mer och mer beslutsam att försöka bekämpa odlaberoendet och låta käftslängarna och provokatörerna härja fritt utan att de suger energi från mig. Det verkar vara väldigt många som gör detsamma eftersom man ser gamla bekanta signaturer utebli i allt större omfattning.
Fast det kanske är en generationsfråga att man vill att de gamla ska försvinna. Proppen Orvar eller nåt. Och jag som inte en gång är fyrtiotalist.
Ett nytt nick igen
07-09-2008, 13:35
Det är fördjävligt med trådurspårningarna här på forumet!vet inte hur många nick jag har haft... men dom är många, det blir alltid så att när man har skrivit något hära på forumet, så skall den tråden förlöjligas eller svamsas bort... det blir då omöjligt att skriva något här på forumet... man blir tvungen att byta nick ... har gjort så många gånger... och jag vet att jag inte är ensam om att göra så...har skrivit till admin många gånger men får ej något svar därifrån.. det bästa tycker jag är om forumet kunde styras upp utav närvarande admins.
henriks
07-09-2008, 13:46
CITAT (Bettson @ 07-09-2008, 14:19)  Vad menar du med äldre/ medelålders medlemmar. Värsta trådkaparna upplever jag nog som något yngre än medelålders. Käftar, slänger otrevligheter omkring sig och kör tycka syndmodellen när dom gjort bort sig rejeält.Men rätt har dom alltid! Provocerar först som attan och påstår sig sedan ha rätten att slå på käften totalt och försvara sig eftersom de blir angripna. Gärna går de också till personliga angrepp och namnger personer och skyller dessa för både det ena och det andra utan några som helst bevis. Gärna med anklagelser om oförätter som ingen mer än de själva vet existerar.
Ska alla medelålders ta åt sig eller? Eller är det bara vissa medelålders medlemmar och ingår jag bland dom? Inget ont ment, ville bara veta.
Själv tillhör jag nog de medelålders som oftast gör den meningslösa gesten att inte skriva något vettigt i några vettiga trådar. Tyvärr så........har jag inte lyckats bekämpa odlaberoendet och inte läsa alls.Jag jobbar på det. Uppsöker ofta soduko och andra meningslösa sysselsättningar för då blir man inte inblandad i någon skit i alla fall.
Ibland när dumheterna blir alldeles för galna så kan jag inte hålla mig, vilket är ungefär varannan månad. Det man skriver då uppfattas säkert som tråkig, negativt, klagande. Det skrämmer mig lite eftersom det är så långt ifrån den person jag i verkligheten är och som jag skrev förr. Mitt verkliga jag kan vara vansinnigt underhållande och ganska roligt, med den undertonen att jag aldrig driver med andra på andras bekostnad. Ska det kosta någon något så får det bli jag själv.
Nåväl. Värsta provokatören för närvarande anser att jag är bråkmakare, översittare, bäng i huvet och en hel del annat. Dock har jag hitintills inte blivit kallad för kossa vilket alltid är något.
Jag bemöter inte vederbörandes påståendel längre eftersom jag anser att det är att kasta bensin på en brasa. Något är inte riktigt friskt om man under banderollen debatt ständigt provocerar, för att sedan försöka slå ihjäl omgivningens åsikter för att man själv alltid har rätt. Sådana sk diskussioner avhåller jag mig hellre ifrån.Men det är svårt att hitta trådar där vederbörande inte skriver.
Som sagt, blir mer och mer beslutsam att försöka bekämpa odlaberoendet och låta käftslängarna och provokatörerna härja fritt utan att de suger energi från mig. Det verkar vara väldigt många som gör detsamma eftersom man ser gamla bekanta signaturer utebli i allt större omfattning.
Fast det kanske är en generationsfråga att man vill att de gamla ska försvinna. Proppen Orvar eller nåt. Och jag som inte en gång är fyrtiotalist. Nejdå, alla medelålders medlemmar skall inte ta åt sig - Synd bara att det är de som mest skulle behöva det som inte gör det. Du visar med all tydlighet i detta inlägget att du inte är ett dugg bättre själv än den du syftar på. Skulle "bråkmakare, översittare, bäng i huvet och en hel del annat" vara så mycket bättre än kossa? Den du syftar på är en av de smartaste, ärligaste och mest insiktsfulla personer jag träffat i hela mitt liv. Att du skickade ett vänligt formulerat PM till mig och undrade "hur det är egentligen och hur vi mår här" är väl iofs trevligt och omtänksamt, men med inlägg som det här så visar du på en fasad som du visar på forumet och att du inte vågar framföra dina åsikter offentligt utan måste följa med uppbådet. Men tack ändå för att jag fick PMet, det värmde mer än du tror.
Ett nytt nick igen
07-09-2008, 13:49
Man kan rösta i frågan... rösta
Jag funderar inte ens över vart mina trådar tar vägen, om dom byter inriktning eller hur dom slutar.
Aqvakul
07-09-2008, 14:00
CITAT (Berith @ 07-09-2008, 14:55)  Jag funderar inte ens över vart mina trådar tar vägen, om dom byter inriktning eller hur dom slutar. Det tycker inte jag heller är något stort problem, dessutom närmast omöjligt att styra upp. Det som däremot är ett stort problem är när trådaranvänds för att mobba och förlöjliga andra medlemmar med helt okänsliga påhopp - tror tyvärr att det fför vissa är viktigare att "vinna diskusionen" än att utveckla ämnet och kanskelära sig något nytt.
henriks
07-09-2008, 14:01
CITAT (Ett nytt nick igen @ 07-09-2008, 14:35)  Det är fördjävligt med trådurspårningarna här på forumet!vet inte hur många nick jag har haft... men dom är många, det blir alltid så att när man har skrivit något hära på forumet, så skall den tråden förlöjligas eller svamsas bort... det blir då omöjligt att skriva något här på forumet... man blir tvungen att byta nick ... har gjort så många gånger... och jag vet att jag inte är ensam om att göra så...har skrivit till admin många gånger men får ej något svar därifrån.. det bästa tycker jag är om forumet kunde styras upp utav närvarande admins. Gör dig inte löjlig - om du nu har behövt byta nick så många gånger - har du inte funderat på varför? du kanske kommer med lika insiktsfulla och givande inlägg som detta? Raka, ärliga, personliga åsikter utan nedvärderande kommentarer om andra odlaiter och utan att jamsa med uppbådet så blir du säkert behandlad med respekt och kan behålla ditt nick. Ständigt närvarande admin - tja, hur många medlemmar är det totalt på odla? 18148 registrerade, men jag skulle nog tro att det är ett par tre tusen som är någolunda aktiva, vore intressant att veta hur många som är inne varje vecka och hur många som är inne mer sällan? För att ha ständigt närvarande personal behövs minst fem, troligen sex personer i skift som enbart sysslar med forumet på heltid. Oavsett hur snåla vi är med lönen kostar detta minst 3mkr om året i löner och sociala avgifter mm, delar vi det på 3000 medlemmar skulle det alltså vara 1000:-/person. Kanske OK för vissa, men det skulle säkert minska antalet aktiva medlemmar till mindre än hälften och då stiger ju priset i motsvarande takt. Dessutom skall du nog inte vara allt för säker på att en admin skulle lägga sig i att en person försvarar sig med näbbar och klor heller när det är en hyenaflock som cirklar omkring. Kanske rent av nackar en och annan hyena istället? Att man sen kanske borde försöka vara lite anonymare än jag är - det börjar jag förstå att det kan vara nödvändigt tyvärr.
Euphorbia
07-09-2008, 14:02
Jag brukar helt enkelt sluta läsa i en tråd som spårat ur, urspårningen tyder oftast på att ingen har nåt mer vettigt att säga i frågan. Håller med om att det är ruggigt irriterande när folk liksom "glömmer" vad som stod i tråd-starten, har många gånger undvikit att påpeka urspårningen för att jag är rädd att uppfattas som en surkärring. Så mitt tips är, starta nya trådar, men läs dom bara så länge du finner dom intressanta
CITAT (Aqvakul @ 07-09-2008, 15:00)  Det tycker inte jag heller är något stort problem, dessutom närmast omöjligt att styra upp.
Det som däremot är ett stort problem är när trådaranvänds för att mobba och förlöjliga andra medlemmar med helt okänsliga påhopp - tror tyvärr att det fför vissa är viktigare att "vinna diskusionen" än att utveckla ämnet och kanskelära sig något nytt. Fast jag tänkte mest på frågan i första inlägget här, om man vågar starta ny trådar.
Aqvakul
07-09-2008, 14:12
CITAT (Berith @ 07-09-2008, 15:09)  Fast jag tänkte mest på frågan i första inlägget här, om man vågar starta ny trådar. Jag hoppas verkligen att alla som vill, startar nya trådar...att de ibland bli lite krokiga får man väl ta....
CITAT (Aqvakul @ 07-09-2008, 15:12)  Jag hoppas verkligen att alla som vill, startar nya trådar...att de ibland bli lite krokiga får man väl ta.... appsilut!
henriks
07-09-2008, 14:14
CITAT (Euphorbia @ 07-09-2008, 15:02)  Så mitt tips är, starta nya trådar, men läs dom bara så länge du finner dom intressanta  Precis - om fler hade den inställningen skulle det bli mycket färre "urartade" trådar - de skulle snabbt självdö, eller åtminstonde fortsätta som konstruktiva diskussioner mellan de personer som fortfarande är intresserade av ämnet
*Stintan*
07-09-2008, 14:17
CITAT (Ett nytt nick igen @ 07-09-2008, 14:35)  Det är fördjävligt med trådurspårningarna här på forumet!vet inte hur många nick jag har haft... men dom är många, det blir alltid så att när man har skrivit något hära på forumet, så skall den tråden förlöjligas eller svamsas bort... det blir då omöjligt att skriva något här på forumet... man blir tvungen att byta nick ... har gjort så många gånger... och jag vet att jag inte är ensam om att göra så...har skrivit till admin många gånger men får ej något svar därifrån.. det bästa tycker jag är om forumet kunde styras upp utav närvarande admins. En av de jävligaste sakerna på forumet är när folk har fler nick eller byter nick i ett kör. Det är fegt och trovärdigheten går förlorad och det känns meningslöst att diskutera med någon som inte kan stå för för sina åsikter utan byter nick för att våga säga något.
Ett nytt nick igen
07-09-2008, 14:18
CITAT (henriks @ 07-09-2008, 15:01)  Gör dig inte löjlig - om du nu har behövt byta nick så många gånger - har du inte funderat på varför? du kanske kommer med lika insiktsfulla och givande inlägg som detta? Raka, ärliga, personliga åsikter utan nedvärderande kommentarer om andra odlaiter och utan att jamsa med uppbådet så blir du säkert behandlad med respekt och kan behålla ditt nick. Ständigt närvarande admin - tja, hur många medlemmar är det totalt på odla? 18148 registrerade, men jag skulle nog tro att det är ett par tre tusen som är någolunda aktiva, vore intressant att veta hur många som är inne varje vecka och hur många som är inne mer sällan? För att ha ständigt närvarande personal behövs minst fem, troligen sex personer i skift som enbart sysslar med forumet på heltid. Oavsett hur snåla vi är med lönen kostar detta minst 3mkr om året i löner och sociala avgifter mm, delar vi det på 3000 medlemmar skulle det alltså vara 1000:-/person. Kanske OK för vissa, men det skulle säkert minska antalet aktiva medlemmar till mindre än hälften och då stiger ju priset i motsvarande takt. Dessutom skall du nog inte vara allt för säker på att en admin skulle lägga sig i att en person försvarar sig med näbbar och klor heller när det är en hyenaflock som cirklar omkring. Kanske rent av nackar en och annan hyena istället? Att man sen kanske borde försöka vara lite anonymare än jag är - det börjar jag förstå att det kan vara nödvändigt tyvärr. Löjlig?nej du har inte varit med så länge på forumet... sök på tex tomas99 och andra mobbnings trådar, så förstår du att man byter nick här på forumet!! Admin på forum är väll det som är vanligt förekomande, det har väll dom flästa forum. Så varför skulle inte odla ha aktiva admins? Hur admins löser trådurspårning och annat är väll upp till den aktiva admin och dom forumsregler som admin har fastslagit. Anonym eller inte, har väll inte med att trådar spårar ut, om en tråd handlar om något, så skall väll den inte sluta med gungor och annat trams som inte är helt ovanligt här.
henriks
07-09-2008, 14:32
CITAT (Ett nytt nick igen @ 07-09-2008, 15:18)  Löjlig?nej du har inte varit med så länge på forumet... sök på tex tomas99 och andra mobbnings trådar, så förstår du att man byter nick här på forumet!!
Admin på forum är väll det som är vanligt förekomande, det har väll dom flästa forum. Så varför skulle inte odla ha aktiva admins?
Hur admins löser trådurspårning och annat är väll upp till den aktiva admin och dom forumsregler som admin har fastslagit.
Anonym eller inte, har väll inte med att trådar spårar ut, om en tråd handlar om något, så skall väll den inte sluta med gungor och annat trams som inte är helt ovanligt här. OK, nej, jag har inte varit med så länge, men förstår i alla fall inte varför man byter nick - vad hjälper det? såvida det inte är nicket i sig som retar folk till att mobba det, så hjälper det väl inte att ha ett nytt nick? lär ju inte vara så länge innan det nya också blir mobbat? Jag förstår PRECIS vad du menar med att det finns ett behov att byta nick, när man blir nergjord omedelbart vid ett nytt inlägg antingen det finns något att göra ner eller inte i det. Men faktum kvarstår - vad hjälper det att byta nick? skall man byta åsikt alternativt hålla käft om sin åsikt under det nya nicket då? Annars lär det ju vara en kortfristig nytta att byta. Jadå, alla forum lär av nödvändighet ha en eller flera admin, men om dessa skall vara ständigt närvarande och kontrollera varenda inlägg som vissa tydligen kräver - då har vi inte ett diskussionsforum längre - då är det mer eller mindre färgat av de som är satta att kontrollera inläggen. Att vara anonym har väl visst med urspårade trådar att göra, för vad kan vara mer urspårning än att börja trakassera en person utanför forumet för inlägg som gjorts här på odla?
Bettson
07-09-2008, 14:36
Snälla Henrik Det är personen jag syftar på som kallar mig översittare, bäng i huvet osv. Inte tvärtom.
CITAT (Bettson @ 07-09-2008, 14:19)  Vad menar du med äldre/ medelålders medlemmar. ....... Ska alla medelålders ta åt sig eller? Eller är det bara vissa medelålders medlemmar och ingår jag bland dom? Inget ont ment, ville bara veta. Vet ej om det är mig som du frågar men jag svarar i alla fall. Det är en handfull medlemmar som jag reagerar på och deras ålder är 54 till 64. Men alla "medelålders" är ej oförnuftiga. CITAT (Bettson @ 07-09-2008, 14:19)  Käftar, slänger otrevligheter omkring sig och kör tycka syndmodellen när dom gjort bort sig rejeält.Men rätt har dom alltid! Provocerar först som attan och påstår sig sedan ha rätten att slå på käften totalt och försvara sig eftersom de blir angripna. Gärna går de också till personliga angrepp och namnger personer och skyller dessa för både det ena och det andra utan några som helst bevis. Gärna med anklagelser om oförätter som ingen mer än de själva vet existerar. Det andra du skriver om känner jag ej till, nog därför att jag helt enkelt ej är med i sådana trådar, men det är ej frågan om trådkapning, det är frågan om något annat.
henriks
07-09-2008, 17:43
CITAT (Bettson @ 07-09-2008, 15:36)  Snälla Henrik Det är personen jag syftar på som kallar mig översittare, bäng i huvet osv. Inte tvärtom. Ojdå, förlåt - du kallar henne visst bara för dominant, provocerande, barnslig och lögnare (de senaste dagarnas urval) så jag vet inte om skillnaden är så stor? Faktum är att nu när jag tänker på det har du vid minst ett tillfälle till och med uttryckt dig riktigt snällt: "Då tycker jag det är ärligare att göra som Grå slänga skit rakt ut för då finns det ingen annan som behöver ta illa upp i onödan" var? i tråden om tolkning av odlas användarvillkor. Har du reviderat din uppfattning?
CITAT (Euphorbia @ 07-09-2008, 15:02)  Jag brukar helt enkelt sluta läsa i en tråd som spårat ur, urspårningen tyder oftast på att ingen har nåt mer vettigt att säga i frågan. Håller med om att det är ruggigt irriterande när folk liksom "glömmer" vad som stod i tråd-starten, har många gånger undvikit att påpeka urspårningen för att jag är rädd att uppfattas som en surkärring. Så mitt tips är, starta nya trådar, men läs dom bara så länge du finner dom intressanta 
Krolliljan
07-09-2008, 18:47
Hade skrivit ett inlägg tidigare idag men skickade tydligen inte det. Kanske lika bra det. Det handlade om hur trött jag kan bli på tonen i vissa diskussioner här. CITAT (Aqvakul @ 07-09-2008, 13:29)  Nej, jag vill inte heller ha medlemsstyrning - men anser att de som ansvarar för Forumet och satt upp användarvillkoren också bör ingripa när de inte följs.
CITAT (Krolliljan @ 07-09-2008, 19:47)  Hade skrivit ett inlägg tidigare idag men skickade tydligen inte det. Kanske lika bra det. Det handlade om hur trött jag kan bli på tonen i vissa diskussioner här.  Det är tyvärr väldigt många som reagerar likadant efter vad jag förstår. Men jag blir inte mkt. klokare av det jag läst i denna och en del andra trådar varför det spårar ur. Mkt. synd på en så bra sida som Odla.nu Det borde inte vara så, man kan ju tro att en del medlemmar är i de tidiga tonåren när allt skall sägas emot, vare sig det behövs eller ej och dessutom ha sista ordet./eden
Det finns ganska många aktiva trådar här på Småprat som jag helt enkelt slutat öppna för man blir mest på dåligt humör av att läsa dem. Trist...
blomkronan
14-09-2008, 19:53
Livet kan inte bara vara  . Jag brukar säga till mina barn det är nyttigt att bråka ibland, det är ett sätt att lära känna varandra. Man kan inte alltid hålla med vad andra säger och tycker, visst ska man ha sin egen åsikt, men man behöver inte var ohövlig, då man säger vad man tycker, fula ord är bara täcken på att man är osäker på vad man menar... man har svårt att utrycka sig. Visst är det trevligt att läsa trådar som är harmoniska, men vi behöver oxå höra när någon inte håller med, men som sakt man behöver inte använda hårda ord.
CITAT (blomkronan @ 14-09-2008, 20:53)  Livet kan inte bara vara  . Jag brukar säga till mina barn det är nyttigt att bråka ibland, det är ett sätt att lära känna varandra. Man kan inte alltid hålla med vad andra säger och tycker, visst ska man ha sin egen åsikt, men man behöver inte var ohövlig, då man säger vad man tycker, fula ord är bara täcken på att man är osäker på vad man menar... man har svårt att utrycka sig. Visst är det trevligt att läsa trådar som är harmoniska, men vi behöver oxå höra när någon inte håller med, men som sakt man behöver inte använda hårda ord. Det är inte frågan att alla ska ha samma uppfattning i en tråd. Frågan är varför spårar den ur till något som inte har ett dyft med grundfrågan att göra utan blir en skälla på varandratråd utan ngn. egentlig anledning????
CITAT (eden @ 14-09-2008, 23:53)  Det är inte frågan att alla ska ha samma uppfattning i en tråd. Frågan är varför spårar den ur till något som inte har ett dyft med grundfrågan att göra utan blir en skälla på varandratråd utan ngn. egentlig anledning????  Vilken tråd är det?
*Stintan*
15-09-2008, 07:25
CITAT (eden @ 14-09-2008, 23:53)  Det är inte frågan att alla ska ha samma uppfattning i en tråd. Frågan är varför spårar den ur till något som inte har ett dyft med grundfrågan att göra utan blir en skälla på varandratråd utan ngn. egentlig anledning????  "Viftar med handen" Fröken fröken jag vet! Jag tror att de e för att en del tror att dom ogillar varann o därför måste käfta emot bara för att o så att dom e långsinta.
Aqvakul
15-09-2008, 08:30
CITAT (*Stintan* @ 15-09-2008, 08:25)  "Viftar med handen" Fröken fröken jag vet! Jag tror att de e för att en del tror att dom ogillar varann o därför måste käfta emot bara för att o så att dom e långsinta.  men såna är inte vi. eller....
Och då hoppar jag in som motvalls kärring igen då, att jag har mina åsikter i trådarna beror enbart på att det är just MINA åsikter och har inget alls med ogillande av andra att göra. Jag tror att det gäller dom flesta av oss, för jag tror inte att jag kunnat utläsa att det skulle vara något bakomliggande agg till någon person som gör att andra har annorlunda åsikter i ämnena. Däremot så kan jag tycka att det är både tröttsamt och ledsamt att ideligen behöva läsa "glöm gamla oförrätter"....vilka oförrätter? Har jag missat något eller?
Ophelia
15-09-2008, 09:15
Det är bara att starta trådar i ämnen som kan vara intressanta, detta är ju ett forum för småprat. Naturligtvis tycker väl inte alla att ämnet som startas en tråd i är intressant men så är ju vi människor med olika tycke och smak (tack och lov). Själv ville jag starta en tråd om min Edinbughresa då jag tyckte det var kul och ville delge andra det som tips och bryr mig inte ett vitten om att det finns de som kan tänkas avsky tråden (eller mig). Jag är inte speciellt rädd av mig vare sig här eller irl. Sannolikheten att jag ska få svar på tal är väl inte speciellt stor när jag berättar om en trevlig semesterresa som om jag skulle lägga in en tråd i ett kontroversiellt ämne men det är ju något som jag måste ta i bedömningen när jag skriver i en tråd eller skapar en ny.
Sedan funderar jag på det där med att våga. Handlar det om att vara rädd för att få kritik eller rädd att få regelrätta hot eller andra obehagligheter från yttre omständigheter? Det första ger ju en reaktion hos mig som jag tolkar och reagerar på utifrån min egen självuppfattning. Reaktionerna kan kännas invändigt och har jag dåligt självförtroende eller självkänsla kan det bli jobbigt. Det andra kan komma från andra personer och behöver inte ha något med ens egen självuppfattning.
*Stintan*
15-09-2008, 09:21
CITAT (Aqvakul @ 15-09-2008, 09:30)  men såna är inte vi. eller....  Naturligtvis inte! Nej Pia jag svarade inte på något om att man inte får ha olika åsikter i ämnena för det är självklart ok. Jag svarade eden om när trådar spårar ur och blir "skälla på varandratråd" vilket är något annat. Det är liksom skillnad på att åsikter i en fråga och att ha åsikter om personer. Men det verkar som om det måste komma en tråd då och då där folk får ge utlopp för sina "aggressioner" (hittar inget bra ord).
Ok, vilken tur att man har så ont då så man inte orkar ha några aggressioner, det är inte alltid man orkar ha en åsikt heller för den delen
Aqvakul
15-09-2008, 09:37
I början på detta året efter en infekterad debatt om homosexualitet så föreslog jag en särskild avdelning för mer kontroversiella ämnen. Nu har jag kommit på en rubrik: "Debatt".
*Stintan*
15-09-2008, 09:48
CITAT (Aqvakul @ 15-09-2008, 10:37)  I början på detta året efter en infekterad debatt om homosexualitet så föreslog jag en särskild avdelning för mer kontroversiella ämnen. Nu har jag kommit på en rubrik: "Debatt". Tja fast det är ju inte alltid man kan förutse hur en tråd utvecklar sig. Och även om det är debatt istället för diskussion så är det väl inte ok med personliga påhopp på ett forum.
CITAT (Berith @ 15-09-2008, 06:23)  Vilken tråd är det? Detr finns ett flertal trådar som spårat ur till "skäll på varandratrådar". Det är bara att läsa trådarna. Jag som tämligen ny medlem hade inte svårt att se när det spårar ur. Det borde, för dig Berith, vara lättare./eden Stintan* Skickat den Idag, 10:48 Tja fast det är ju inte alltid man kan förutse hur en tråd utvecklar sig. Och även om det är debatt istället för diskussion så är det väl inte ok med personliga påhopp på ett forum. Att man i en tråd kan föra en livlig diskussion/debatt är väl helt ok. Men som Stintan säger, personliga påhopp ÄR ngt. helt annat och platsar inte, tycker jag, i detta forum./eden
CITAT (eden @ 15-09-2008, 11:40)  Detr finns ett flertal trådar som spårat ur till "skäll på varandratrådar". Det är bara att läsa trådarna. Jag som tämligen ny medlem hade inte svårt att se när det spårar ur. Det borde, för dig Berith, vara lättare./eden  Tror att jag förstår vad du menar, du pratar om trådar där ämnena är sådana att deltagarna har olika åsikter? Ibland väldigt olika åsikter, men istället för att framhäva sin åsikt övergår inläggen till att handla om att man inte tycker om personen som har andra åsikter än en själv. Joo såna trådar läser jag med spänning, men jag deltar väldigt sällan i dom, även om jag har åsikter. Ibland lika åsikter som andra, och ibland olika åsikter som andra...
*Stintan*
15-09-2008, 12:32
Ja Berith jag tror inte att du är ensam om att läsa sådana trådar. En del har behov att skriva i dom (ja jag vet att jag lägger en del krut i såna trådar, ber så mycket om ursäkt för det) och jag tror faktiskt också att det finns dom som är roade av det. Men om man nu ogillar sådana trådar så är det ju dumt att lägga mer ved på brasan.
Solstorm
15-09-2008, 12:51
CITAT (Aqvakul @ 15-09-2008, 10:37)  Nu har jag kommit på en rubrik: "Debatt". Ingen dum idé. Jag har förstått av en tidigare tråd att vid debatt är det mer tillåtet att "göra ner" varandra, i diskussion så diskuterar man sakfrågan. Jag har periodvis tappat lusten att vara på forumet främst av två anledningar. För det första att det saknas modetator, otroligt att inte deltagare som kallar andra deltagare för olika saker och är allmänt oförskämda blir avstängda. För det andra att forumet ofta är så långsamt och hänger sig. När det går långsamt och man väl får upp en tråd så läser man oförskämdheter. Då finns det andra forum som lockar mer. Visst kan man säga att man inte behöver läsa alla trådar. Men är det meningen att man ska välja bort alla trådar där en oförskämd deltagare förstör? Man kanske vill läsa inlägg av andra deltagare. Med en forumrubrik Debatt så får väl de häva ur sig sitt adrenalin där så kan förhoppningsvis de övriga trådarna var mer sakliga i sina diskussioner. Jag tycker det verkar som det är färre personer som är inne på forumet numera. Färre personer och färre inlägg. Jag har inte räknat men är det någon mer som tycker sig ha märkt det?
Elisabeth-Västkustkolonisten
15-09-2008, 13:40
Eden jag håller helt och hållet med dig.
Jag är med i Odla sen starten. Lite kontroverser har det alltid funnits men som det är nu, tycker jag det är jobbigt. OK man behöver inte läsa dessa trådar som det är bråk i men skall bråkstakarna tar över forumet? Nej jag tycker inte det.
Alla har vi olika åsikter, tack och lov, men man behöver för den skull inte var otrevlig och inte heller hoppa på andra människor.
Odla har alltid varit ett trevligt forum, men nu är det lite för mycket tjaffs här, otrevligt tjaffs alltså. Jag som medlem skall kunna svara och vara med i alla trådar utan att bli förolämpad och påhoppad.
Elisabeth
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|