Balkongen är som sagt var inglasad, men den går att öppna till 3/4. Regnar det ute så kan det alltså regna in en del om fönstrena inte är stängda. Det går en ränna närmast glaset till, som jag trodde var till för att leda bort vattnet till "stupröret", så att hela balkongen inte riskerade att bli en damm. Den är uppenbarligen inte tät där den ska. Sedan hör det till saken att den här balkongen breddades för något år sedan och de brydde sig aldrig om att fylla igen den spricka som bildades mellan den gamla och den nya delen. Tydligen är den inte tät heller, så det rinner ner vatten till dem därunder.
Ja men det är väl inga problem? Det går ju att stänga till fönstrena så det ska inte behöva regna in. Nähä, men nu råkar det vara så att jag har en väldigt frodig balkong och har öppet så mycket som möjligt. Det händer alltså att det regnar in. Så kommer vi till problemet med mina krukor. Jag har stora krukor och hade inte råd att köpa fat till dem när jag handlade dem för många år sedan och numera finns det inte längre något fat som passar till dem (krukan har visst utgått). I tron att jag var smart lade jag då plast under krukorna och såg till att det blev en fin kant runtom, precis som på ett fat. De riktigt riktigt stora krukorna fick dock ingen kant runt, för jag orkade inte lyfta krukan så pass att jag kunde fixa kanten ordentligt, men jag tänkte att det inte gjorde så mycket eftersom de ändå inte behövde vattnas igenom. Skulle alltså inte bli ngt överskottsvatten någonstans...
När jag vattnar slarvar jag emellanåt, så att det kan komma lite vatten på golvet. Lätt hänt när man bara siktar med strålen och den t ex träffar ett blad som låg precis så att vattnen kunde rinna ner på marken. Har även småkrukor på fat ståendes på golvet och när jag ändå är ute med 10 l vattenkannan så tar jag dem också. Då kan det också hamna en skvätt på golvet av misstag. Vem vill stå och precisionsvattna med en sån stor vattenkanna i handen? Å inte sjutton tänker jag springa med den lilla, då får jag springa hur många rundor som helst! Särskilt med tanke på att det krävs allra minst tre omgångar med 10-literskannan...
SÅ, visst vet jag att de flesta använder sin inglasade balkong till ett extrarum, men JAG vill i alla fall ha en trädgård på min. Visst borde väl min hyresvärd ha ansvar för att balkonggolvet är tätt? Orkar inte vara jätteordentlig med min vattning, måste för sjutton kunna duscha växterna om jag har lust med det (vilket händer)!! Det är klart att jag förstår de som bor under mig också, klart man inte vill ha vatten som droppar ner på ens balkong när man inte ens har växter på den....