Full version: Ledig tjänst
Biggan_
Ledig tjänst: Anställning som MOR.
Mor har en central roll i Familjens ledning.
Du får ansvar för följande områden
:
- Organisation och Ledning
- Transport
- Inköp
- Vård och Omsorg
- Verkstadstjänster
- Andra förekommande uppgifter

Lön
: 0 kronor

Semester:
Anställningen kräver att man är tillgänglig året om. Eventuell
korttidsfrånvaro måste avtalas långt i förväg. Eventuella tilläggsjobb kan avtalas, om det förbättrar ekonomin i Familjen och inte kommer i konflikt med övriga uppgifter som Mor.

Avgörande krav
: Honkön.

Önskvärt
: Egen förmögenhet. Tillgång till semesterställe som kan passa för Familjen.

Kvalifikationer:

1.

Körkort
. Du ska kunna köra eget fordon med defekt klimatanläggning genom tät trafik, medan du lyssnar till spädbarnet
(eller maken) som gallskriker i baksätet samtidigt som de äldre barnen bråkar högljutt. Du bör kunna koncentrera dig på att

köra medan du sjunger "Imse Vimse Spindel" och du måste veta var alla offentliga toaletter finns. Du bör ha erfarenhet av att vänta utanför stallar, ishockeyrinkar, klubblokaler och diskotek sena kvällar.

2. Inköpschef. Du ska göra inköp och planera menyer för envars aptit iminst 18 år framöver samt för makes smak i evighet. Det krävs produktion av egen mjölk till nyfödda, och det krävs ofta att det skall göras middag till många personer.

3. Administratör. Du blir direkt ansvarig för ekonomisk långsiktsplanering, budget och ekonomisk uppföljning, budgetkontroll, fakturakontroll, klagomål och förhandlingar. Hantering av festarrangemang och inköp till samtliga födelsedagar (inkl. egen) och jubiléer,skolavslutningar, begravningar o. dyl.

4. Vård och omsorg. Du ska kunna fungera utan sömn upp till sex dygn, samtidigt som annat arbete skall utföras som vanligt. Du måste vara duktig att vårda patienter tidiga morgnar och sena kvällar. Färdighet i fläckborttagning ses som extra merit i denna kategori.

5. Småbarnspedagog. Du måste kunna citera alla berättelser om Nalle Puh och Smurfarna samt ha kännedom om allt som är skrivet om dinosaurier, hästar och ABBA. Färdighet i att göra halskedjor av makaroner och tandtråd är ett krav.

6. Skräddare. Du ska kunna designa och sy kanindräkter och fantomdräkter till speciella tillfällen samt givetvis kunna sy i knappar, fålla, laga och stryka och pressa.

7. Frisör. Du ska kunna upptäcka och behandla huvudlöss, ta bort tuggummi från hår och klippa en rak pannlugg medan du får en ström av glåpord. Kännedom om flätning, hårfärgning och herrfrisering ses som en merit.

8. Cykelreparatör. Du måste vara förtrolig med alla aspekter av underhåll av cyklar, inkluderat montering och demontering av stödhjul. Du ska också kunna laga cykelslangar på en campingplats. Godkänd kurs i första hjälpen är obligatoriskt.

9. Veterinärassistent. Du ska kunna vakta och uppfostra ett varierat urval av husdjur (efter att ägarna har tröttnat på dom).
Ofta förekommande utfodringar och rengöringar av burar ingår i de dagliga arbetsuppgifterna. Du måste vara duktig i att hantera djurrelaterade grannkonflikter och tidvis utföra begravningar.

10. Målare och Interiörarkitekt. Du bör vara van vid att ta bort klibbiga saker och klotter från dörrar och tapeter. Det är en stor fördel om du kan måla taket medan du gör middag.

11. Växeltelefonist. Du ska kunna hålla en diskussion i gång i telefonen medan ett barn klamrar sig fast i ditt ben och ett annat hamrar på en konservburk med en träslev. Du ska kunna utfodra tonåringar som mest pratar i telefonen med näringsrik mat så att de undviker total utmattning.

12. Trädgårdsmästare. Du bör kunna starta gräsklipparen, hantera trädgårdsredskap och hålla krukväxterna vid liv. Du ska kunna numret till giftinformationen, och du ska hålla dig uppdaterad på de nyaste metoderna inom kompostering, beskäring av buskar, förkultivering och kapning av träd. Du måste veta var varenda död mus ligger begravd.

13. Underhållningschef. Du ska kunna koordinera diverse sportarrangemang via telefon och ha en personlig kontakt med lärare och aktivitetsledare. Du kommer att bli uppmanad att träna lagspel i alla sorters väder, och uppmuntrad att gå in i häftiga diskussioner med motståndare. Inköp och underhåll av utrustning krävs. Sökanden måste också kunna arrangera fester, baka kakor och hitta på lekar där alla vinner.

Du får självklart ansvar för julfirandet.

Ring om du är intresserad!
*Stintan*
giggle.gif

Jag sa upp mig för några år sen!
Pia L
Och jag sa också upp mig från den typen av anställning efter 23 år, men så fullkomligt träffande på dom flesta punkter. giggle.gif
Ramred
laugh.gif
henriks
giggle.gif biggrin.gif

Bra skrivet och himla roligt formulerat. MEN.. skulle man inte kunna tänka sig att hon skulle vara lite bättre på att delegera arbetsuppgifter till FAR också?
Biggan_
CITAT (henriks @ 07-09-2008, 10:34) *
giggle.gif biggrin.gif

Bra skrivet och himla roligt formulerat. MEN.. skulle man inte kunna tänka sig att hon skulle vara lite bättre på att delegera arbetsuppgifter till FAR också?

Fast jag tycker FAR kan se själv att det behövs göras saker och ting! rolleyes.gif

Nu kom jag att tänka på när man skulle lära sej att läsa i småskolan (som det hette på den tiden) en mening i "läseboken" som löd:
Mor ror
Far är rar
Berith
CITAT (Biggan_ @ 07-09-2008, 12:17) *
Nu kom jag att tänka på när man skulle lära sej att läsa i småskolan (som det hette på den tiden) en mening i "läseboken" som löd:
Mor ror
Far är rar

Precis som nu! Mor sliter och släpar och Far han bara är...! g.gif
Aqvakul
Rolig läsning - tyvärr motsvaras den av en verklighet som ofta inte alls är särskilt rolig. Kvinnor sliter och släpar i allmänhet mkt mer än män.
MayaLisa
CITAT (Biggan_ @ 07-09-2008, 12:17) *
Mor ror
Far är rar

Ordningsfråga...Det stod "Far ror , Mor är rar" i läseboken...
DragonLady
nono.gif det jobbet ansökte jag aldrig om crazy.gif hittade ett mycket bättre... som om något kan vara sämre..

MBL-avtal
§1 Allt övertidsarbete är förbjudet.

§2 Inget arbete får utföras mellan rasterna.

§3 Fridagar är måndagar, fredagar, lördagar och söndagar samt födelsedagar och namnsdagar för såväl den anställde som dennes familj.

§4 Ingen kontroll av den anställde får förekomma.

§5 Verktyg, snygga gångkläder och arbetskläder bekostas av arbetsgivaren.

§6 Tidningen utdelas av närmaste chef som även tillhandahåller öl.

§7 Snus, tobak och cigaretter skall finnas på varje arbetsplats för gratis utdelning.

§8 Chef skall för varje utfört arbete bjuda på middag.

§9 Arbetsgivaren får inte bli förbannad.

§10 Avlöningen betalas i förskott.

§11 Utbryter strejk skall full lön utbetalas.

§12 Tre månaders semester med full lön. Dagar med dåligt väder räknas från uttagen tid.

§13 Skatter och föreningsavgifter betalas av arbetsgivaren.

§14 Vid jul, nyår, påsk, 1:a maj, pingst och midsommar skall två flaskor whisky utdelas.

§15 Avlider den anställde är arbetsgivaren försörjningspliktig mot dennes familj intill fjärde led.

§16 Skulle någon anställd somna på sin arbetsplats, inställes allt störande arbete.

§17 Inget avdrag får göras för sovtid, och kaffe serveras vid uppvaknandet.

§18 Skulle arbetsgivaren bryta mot detta avtal utbetalas dubbel lön.

§19 Detta avtal gäller tills vidare och kan ej sägas upp eller ändras av arbetsgivaren.

henriks
CITAT (DragonLady @ 07-09-2008, 14:10) *
nono.gif det jobbet ansökte jag aldrig om crazy.gif hittade ett mycket bättre... som om något kan vara sämre..
/.../

Låter som drömjobbet - finns det fler sådana?
DragonLady
Ja det är bara att ta jobb på kommunkontoret rotfl.gif
henriks
CITAT (DragonLady @ 07-09-2008, 14:18) *
Ja det är bara att ta jobb på kommunkontoret rotfl.gif

Hm.... jasså? det har jag inte märkt något av, men så är det ju ett kommunalt ägt AB jag jobbar på. whistling.gif
edit:
fast... iofs, du nämnde inget om nivån på lönen? 1:-/månad eller mindre? Det kanske inte är så olikt ändå vid närmare eftertanke
Kat
Du missade det stora arbetsledaransvaret: delegeringen, som alltför många kvinnor som lever med män tyvärr förväntas ta i hemmen.
*Stintan*
Typiskt arbetsförmedlingen att bara hänvisa en till jobb man varken kan eller vill ta wacko.gif
Magdis
rotfl.gif Den där tjänsten har jag ju just sagt upp mig ifrån! Fast bara på halvtid...unsure.gif...och frågan är om inte sjukskötersketjänsten ligger väldigt nära den där tjänsten också! unsure.gif
HelenJ
Numera har jag bara tjänsten på deltid eftersom ungarna är på väg ut i livet.
Men det som har slagit mig är att när jag blev singel blev det ingen som helst ökning av arbetsuppgifterna. Snarare en minskning eftersom det var en mindre att passa upp!
(och detta gäller båda mina långa förhållanden duh.gif)
Jag är ingen karlhatare på något sätt, men kommer helt klart att välja alternativet särbo i fortsättningen....
Aqvakul
CITAT (HelenJ @ 07-09-2008, 19:43) *
Jag är ingen karlhatare på något sätt, men kommer helt klart att välja alternativet särbo i fortsättningen....

Det är många kvinnor som, fullt förståeligt, gör samma val som du...
*Stintan*
CITAT (HelenJ @ 07-09-2008, 19:43) *
Numera har jag bara tjänsten på deltid eftersom ungarna är på väg ut i livet.
Men det som har slagit mig är att när jag blev singel blev det ingen som helst ökning av arbetsuppgifterna. Snarare en minskning eftersom det var en mindre att passa upp!
(och detta gäller båda mina långa förhållanden duh.gif )

Särbo skulle nog vara ett bra alternativ för ganska många. Känner flera stycken som tycker att det är ett väldigt bra val.
DragonLady
Här är en till som inte är nöjd med sin lön... rotfl.gif Penisen begär upphöjelse av följande anledningar:
  1. Måste jobba hårt.
  2. Måste utföra djuplodande arbete.
  3. Måste jobba uppochnervänt.
  4. Har en arbetsmiljö som saknar ordentlig ventilation.
  5. Måste jobba i miljöer med hög luftfuktighet.
  6. Måste utföra sitt arbete under höga temperaturer.
  7. Är inte ledig på helger och andra röda dagar.
  8. Får ingen extra ledighet efter några extra timmars arbete.
  9. Har en riskfylld arbetsmiljö som ofta orsakar sjukdom.
Ledningens svar

Begäran avslås av följande anledningar:
  1. Arbetar aldrig åtta timmar i sträck under en arbetsperiod.
  2. Svarar ej omedelbart på efterfrågningar.
  3. Medarbetarna ofta missnöjda med hur arbetet utförs.
  4. Somnar efter bara en kort stunds arbete.
  5. Uppvisar inga bevis på att vara sin arbetsplats trogen.
  6. Arbetar bättre ensam än tillsammans med andra.
  7. Arbetar inte alls om ingen knuffar på bakifrån.
  8. Lämnar inte arbetsplatsen ren efter avslutat arbete.
  9. Smiter ibland iväg för tidigt från arbetet.
stennie
rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif !!!!!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon