Hejsan,
Jag undrar om någon känner till en bok där man får tips på vad för växter man kan använda sig av i den svenska naturen. T.ex. vilka växter man kan göra te på, färga kläder, använda som kryddor till matlagningen etc. När, var , hur och allt annat man kan tänka sig att behöva veta. Jag har inte hittat någon bok om detta, enbart någon bok om örtte och svenska örter. Nu vill jag veta om någon känner till någon bok som tar upp detta, för det borde ju finnas någon.
jag tror jag har en dylik bok, men hittar den inte just nu. Ska kolla..
Åsa, mälardalen zon 2
07-09-2008, 14:25
Den här boken har jag fast jag har första upplagan så framidan ser inte lika ut men annars är det ju samma bok. Jag tycker det är den boken som tar upp mest om växter, jag har även de gamla klassikerna som "Kan man äta sånt" men ska man bara ha en bok som tar upp en hel del om just växterna och vad man kan använda dem till, vilket näringsinnehåll de har etc. så är Vilda växter som mat och medicin den bästa.
Jag har "stora örtboken"av Jennie Harding, jag tycker att den är bra.
RibesRubusVitis
07-09-2008, 15:36
Arméns Handbok Överlevnad (fick vi som gick kursen). En av författarna är Stefan Källman som ju även skrev ovanstående bok. Det längsta kapitlet handlar om vilda växter.
Chamomille
08-09-2008, 00:57
Vi har en bok som heter "Rätt och slätt ur naturen" av Sölvi Vatn. Den är "kul" tycker jag. Recept från det du kan hitta just i naturen. Allt från saft, vin, sylt, maträtter till kroppsvård och lite konfekt och annat. Billig är den också såg jag.
http://www.bokrecension.se/9150215124