Betty
Min Maackia amurensis har ingen koll på årstiderna... Den har blomknoppar - nu!
Kommer den att få problem med invintringen nu måntro? unsure.gif Ska kanske tillägga att
den är planterad i augusti -04 och det är 1:a gången den har knoppar öht.

[attachment=23797:Kopia_av_maackia.jpg]
Christer i Falköping
Hoppas att de hinner slå ut också då! Tror knappast det blir problem med invintringen av den orsaken i alla fall.
Christer.
Betty
Tack för de lugnande orden Christer! Får väl kanske ha lite överseende med att den tänkt blomma nu - den är ju nybörjare på sådant. biggrin.gif
Sussie F-Flower
Jaa, den är väl som "ungdomarna" är som mest....
Dom vet varken när dom ska gå och lägga sig eller när dom ska stiga upp.... nono.gif angel_not.gif giggle.gif

Din Maackia blir nog en bedårande skönhet Betty wub.gif och den lär väl komma in på rätt "schema" så småningom, tror du inte?

Du kan väl lägga in en ny bild när den har slagit ut? (för visst kommer den väl att göra det...?)
Helen i Piteå Zon 5
Nämen vad mysigt med en blommande Maackia nu... njut för det är fina blommor... min har vissnat för länge sedan. smile.gif
Eva 33c
Intressant det här. Min mackia, köpt och planterad 2000, blommar i år för tredje gången. Alla gånger denna tid på året! Förra året hade den blommor samtidigt som den började fälla bladen... Inga problem med invintringen alltså. Men lite konstigt att den blommar så sent. Jag trodde den skulle bli tidigare med åren s a s. Den står bra till och utvecklar sina nya blad i "rätt tid" på våren och växer lagom fort i övrigt. Kan blomtiden vara olika på olika individer tro? Eller har någon nån teori varför det är så olika?
Betty
CITAT (Sussie F-Flower @ 07-09-2008, 21:49) *
Jaa, den är väl som "ungdomarna" är som mest....
Dom vet varken när dom ska gå och lägga sig eller när dom ska stiga upp.... nono.gif angel_not.gif giggle.gif

Din Maackia blir nog en bedårande skönhet Betty wub.gif och den lär väl komma in på rätt "schema" så småningom, tror du inte?

Du kan väl lägga in en ny bild när den har slagit ut? (för visst kommer den väl att göra det...?)

Javisst ska jag lägga in en bild när den börjar blomma - bara den hinner innan frosten! Jag vet ju inte hur länge den kommer att stå i knoppstadiet, håll tummarna. biggrin.gif

CITAT (Eva 33c @ 08-09-2008, 08:52) *
Intressant det här. Min mackia, köpt och planterad 2000, blommar i år för tredje gången. Alla gånger denna tid på året! Förra året hade den blommor samtidigt som den började fälla bladen... Inga problem med invintringen alltså. Men lite konstigt att den blommar så sent. Jag trodde den skulle bli tidigare med åren s a s. Den står bra till och utvecklar sina nya blad i "rätt tid" på våren och växer lagom fort i övrigt. Kan blomtiden vara olika på olika individer tro? Eller har någon nån teori varför det är så olika?

Åh, så intressant - en till senblommande! Jag trodde att det bara var min Maackia som inte har riktigt koll - men där ser man... Jag har ingen aning om varför de inte blommar i juni/juli, "som dom ska".
Cilla
Vad roligt att se blomknopparna! Jag har alldeles glömt att Maackior överhuvudtaget blommar så praktfullt.
I år gav jag min lite bättre förhållanden och kanske den orkar blomma nästa år den med!

Fota gärna mer Betty om den hinner slå ut!
Sussie F-Flower
Hej Betty!

Hår går det med din Maackia? Har den slagit ut ännu?
Nyfiken...

smiley_small_hug.gif
Sussie.
Betty
Knopparna har inte slagit ut ännu. De ser ut så här idag:
[attachment=24046:maackiaknopp.jpg]
Det är mulet och bara 11 grader här i Luleå idag, jag tror att det behövs en solig dag eller två för att locka dem att slå ut.
smile.gif

(om du klickar på bilden och sedan klickar en gång till, med +et, så får du se hur häftiga de ser ut på riktigt nära håll)
Sussie F-Flower
Waow!!! Vad häftigt!!! Varje liten blomma ser ju ut som ett litet djuransikte utan öron och ögon. Eller som en muräna...

Jag som trodde att ni skulle ha strålande solsken idag. Nästan hela Norrland var ju en enda stor sol tyckte jag när vädret visades imorse.
Hoppas det kommer att räcka med den sol och värme som ska komma nu i dagarna då, vi får väl be till dom högre makterna... innocent.gif flirting.gif laugh.gif
Håller tummarna...

Jag väntar på att molnen ska dra söderut men det lär väl ta ett tag till för jag ser ingen ljusning ännu när jag tittar norrut. shy.gif
Betty
Tji fick jag! Maackian hann inte blomma. no.gif

Den 25/9 - Klicka upp bilden så ser du att några knoppar börjar brista...
[attachment=25042:Kopia_av...aknoppar.jpg]

Men som synes så har Maackian börjat gulna - och då brukar det gå fort...
[attachment=25043:Kopia_av...kia_höst.jpg]

Den 30/9 bara fem dagar senare, varav tre mycket blåsiga, så har nu knopparna torkat in och Maackian är avlövad.
[attachment=25044:Kopia_av..._avlövad.jpg]

Jag hoppas att den bestämmer sig för att blomma något tidigare nästa år, gärna redan i juli.
Christer i Falköping
Sån otur att den inte hann blomma. Bättre lycka nästa år!
Christer.
jegi
Olika kan det förhålla sig. Min började gulna fö drygt 2 veckor och har varit riktigt fin fram till för ett par dagar sedan och det har friskat i här också.
Annan proviniens kanske?
Jag räknar den till ett av de träd som har vackra höstfärger.
Betty
Jag plockar fram min gamla Maackia-tråd för att ställa en fråga:
Min Maackia blommade jättemycket sommaren -09 och -10 men i år blommar den inte alls, inte en enda knopp i sikte! Brukar Maackior göra så, alltså hoppa över blomningen ett år för att då bara satsa på tillväxt? Mitt träd har växt till sig jättefint i år - men som sagt inga blommor får jag njuta av i år.
Här en bild jag tog alldeles nyss:
[attachment=64060:Kopia_av...8_19_001.jpg]
Bassam
Hej

Du sa att den blommar under 9 och 10 ; det betyder att de saknar nu Fosfor och kalium på grund att blommor behöver mycket näring ,

H.Bassam
Huggorm
Jag vet inte hur det är med just maackia, men många träd väljer att bara föröka sig vartannat eller var tredje år. Det är förmodligen helt normalt att din maackia vilar sig i år.
jegi
Vet ej hur det är med maackia. Min egen har gjort uppehåll i år också men det beror snarast på att den blivit flyttad.
Eva 33c
Jag såg att jag skrivit i den här tråden tidigare också. Kan bara säga att min maackia fortsätter att blomma så här sent varje år, den har knopp nu med några blommor utslagna. Så det är verkligen i sista minuten före vintern...
Efter vinter 2009-2010 trodde jag att den skulle dö, mindre än halva trädet lövade ut i normal tid. Men så småningom kom det blad på mer än 3/4, fast de senare bladen uppnådde aldrig full storlek. Den blommade inte den sommaren i allafall. Jag lät trädet stå trots att det såg knasigt ut och höll tummarna inför denna sommar. Och i år har den växt på som vanligt igen, ny tillväxt döljer de döda grenarna, som jag nog ska ta bort nu. Och som sagt, den blommar igen. Jag är så glad att det överlevde för det är ett favoritträd för alla i familjen.
Betty
Skönt att höra att trädet klarade sig Eva. Min Maackia var så där sen bara 1:a gången, de senaste 2 åren har den blommat "som den ska", som mest i slutet av juli-början av augusti. Fast i år blommar den som sagt inte alls, bara växer och växer...

Märkligt det där med nervissning förresten... min Maackia var enstammig när jag köpte den men året efter vissnade den ner helt. Den drabbades ev av någon svamp trodde Cilla L vill jag minnas. Jag lät den stå kvar (eftersom Maackian är min absoluta favorit) och efter ett tag kom det upp några rotskott som växte till sig riktigt fint, som synes på min bild ovan. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon