|
Full version: sista rosen
kerstin z5-6
08-09-2003, 17:20
Som blommar nu av dem som är nya i år....violdoft har den blue Bajoo
Mmm, ser härlig ut Kerstin!
Min HC Andersen och en tysk vit, 2 m hög ros (wintersnee kanske?) blommar och knoppar fortfarande hoppfullt.
Hej!
Vi har en uppstammad rosa ros vars stora "krona" nu blommar rikligt för tredje gången i år! (Har ingen aning om vad den heter.)
Jag var lite nervös för den i vintras eftersom vi inte hade gjort någonting för att skydda den mot kylan, som tidvis var ganska intensiv även här i södra Skåne. Men den verkar inte ha tagit någon skada alls.
Anna
Hannele
18-09-2003, 11:54
Jag har börjat njuta av alla vackra nypon.  Snittblommerekord? Den vita snittrosen blommar för 3:e vecka! Maken kom med ny bukett, innan de gamla ens har vissnat.
kerstin z5-6
18-09-2003, 12:36
Canadensaren Cuthbert Grant kör en gång till nu -även Poppius .. En sån mild höst
Hannele
19-09-2003, 07:57
 Glömde att min gröna Rosa Viridiflora blommar för fullt!
jaaa rosor dom e bra härliga
Hannele Har aldrig sett den rosen så jag har letat runt för att läsa om denna vildros, luktar den peppar? Inte det skönaste man sett men mycket annorlunda.
Hannele
21-09-2003, 10:06
 Jag har aldrig tänkt på doften, busken så låg så man får ligga på magen... Jag var tvungen att gå ut och plocka in en ros och ha i vasen. Rosa viridiflora doftar milt, behagligt, lite sött och friskt. VIRIDIFLORA (Arthybrid. Syn Rosa chinensis var. viridiflora, 'Green Rose'. Okänt ursprung. Före 1833) En mycket ovanlig ros var kronblad är omvandlade till gröna fodervlad (därav namnet). Har ovala små knoppar som är blågröna och som utvecklas till 'blommor' bestående av talrika, bladliknade foderflikar med bronsfärgade spetsar. 'Viridiflora' blommor rikligt och länge. Den lämpar sig för odling i kruka och är lättodlad och frisk. Okänd ursprung, möjligen en hybrid av 'Parsons' Pink China'. Storlek: 1.2x0.7m.
Rosa Viridiflora (1856) (Den gröna rosen) 70 cm Små, fyllda, gröna rosor skiftande grönt, brons och brunt. Mycket särpräglad och intressant. Den utslagna blomman har en pepparaktig doft. Blommar från slutet av juni till senhösten. Zon III
Så mycket jobb du fick nu då! Det sista utdraget från Sofiero det var det jag läst. Men den luktar bra myket godare än peppar förstår jag. Hade varit roligt med den originella rosen, men zon 3 rosor hos mig fryser bort med tiden.
[COLOR=blue][SIZE=7]Kerstin,,,,,,, så härlig och att den lukatar viol *mMmmM* Hannele,,,,,,,,,Din gröna är mega fräck Ha det
Hannele
21-09-2003, 18:57
Rosa viridiflora i Sissinghurst Castle Garden i England. Den är lite blyg, försvinner. Man får hitta nån bra kompis till den, som kan framhäva?
Hannele
12-10-2003, 22:53
Det har varit en lång fin höst, men nu är det väl snart slut? Fortfarande blommar:   Hanne  Fredrika Bremen  Schneewittchen  Heidelberg
rosettei
12-10-2003, 23:06
Vackra bilder och härliga rosor och tvärtom
Hannele
21-10-2003, 07:29
Nu har jag grävt ner mina William Shakespeare rosor... att en födelsedag på påskafton kan dra ut så här långt - "julen varar väl till påska" - här är det tvärtom. De gör sällskap till havtorn Hippophaë rhamnoides 'Romeo & Julia' och Tulipa kaufman 'Shakespeare' i min shakespearehörna.
kerstin z5-6
21-10-2003, 07:57
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|