Full version: smultronjasmin
ogräset
Hejsan

Jag har en smultronjasmin den ser väldigt tråkig ut hur skall jag klippa den och när ? Jag skulle vilja klippa ner den mycket vad tycker ni? Glömde säga att den är för yvig som ni kan se på bilden.

Ha en skön höst

Birgitta confused.gif
smultronjasmine.jpg
ingrids
Kanske den här tråden kan hjälpa dig.
CillaM
Jag måste ju säga att den ser helt underbar ut! Vilken bjässe!
Bassam
j

man kan beskära på två sätt:

1 kan föryngras genom hård beskärning tidigt på våren. Man kan skära ner till ett par decimeter från marken. Men lämna gärna tre-fyra grenar kvar till sommaren. 2 det kan göra det på senvintern,
H:Bassam
Boxer
Håller med Cilla om att den är underbar. Varför vill du klippa ner den? Skymmer den utsikt?

Jag skulle bara ta bort de allra äldsta grenarna för att behålla den tät och fin.
Aqvakul
När jag såg den här tråden först, så blev jag betänksam. Ska jag medverka till att detta praktexemplar klipps ner. Visst kan du, som Boxer påpekar, ta bort ren del äldre grenar. Men annars - den är ju helt underbar - och formen är väldigt typisk också.
Boxer
Vill förtydliga mig: Jag skulle bara ta bort ytterst få grenar (om någon alls) skadade, sjuka och fula.

Var stolt över den, istället för att halshugga den. tummenupp.gif
Bassam
Du kan bestämma själv, hur mycket ska du beskära den.
Aqvakul
CITAT (Bassam @ 09-09-2008, 14:17) *
Du kan bestämma själv, hur mycket ska du beskära den.

Självfallet får du göra precis som du vill. Det finns säkert flera bra sätt. Jag säger bara hur jag skulle göra.
Är du helt trött på den, så kan du ju alltid kapa den nere vid marken tidigt i vår. Den kommer igen!
CillaM
Jag hade aldrig beskurit en schersmin på det viset när den ser ut att må superbra, helt vansinnigt om jag får säga min åsikt.
Cilla
Vilket härligt, underbart och ovanligt frodigt exemplar! Den här skulle jag bara luckra jorden för, lägga ned en säck kogödsel
på våren och vattna vid torka för.
Så länge den ser ut så här platsar den i vilken trägårdstidning som helst, och kan säkert vinna pris. Nedskuren, toppad,
gallrad elelr radikalbeskuren blir den inte ett uns bättre, och inte av annan beskärning heller. Åtminstone inte av det man ser på bilden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon