Vi har ju försökt med zilga helt på friland i zon sju, det är min man som är optimist. Det här är fjärde sommaren och nu har vi äntligen kunnat skörda mogna druvor, trots att sommaren inte varit så bra. Små är dom men mogna och goda.
/Åsa
Aqvakul
07-09-2008, 21:15
I sanning en prestation!
Nä, dom sköter sig helt själv. Fast just större än ett svartvinbär har dom inte blivit.
/Åsa
Grattis Åsa.
Zilga får ju inte så stora druvor söderöver heller.
F ö är jag uppe på älgjakt i Grimnäs så nu är jag nästgårds igen. Jag satte en Zilga häruppe i fjol i ett bra läge men den har inte vuxit mycket ännu.
Har du förresten provat manchurisk valnöt? Min syster som också bor här uppe har en sen ifjol som klarat sig bra.
Nej, någon valnöt har jag inte men en hästkastanj som klarat två vintrar. Egentligen ägnar jag mig inte alls åt att knäcka zoner, kastanjen var en liten nöt från prag och druvan skyller jag på min man. Vår zilga var oxå jättelångsam i starten och är fortfarande inte högre än 150 cm. Förra sommaren kom en liten klase druvor sent på hösten och dom blev inte alls mogna. Nu är det fler klasar men alla blir inte klara. Nästa sommar ska vi nog plasta in den lite på våren så den kommer igång.
Lycka till med jakten Jegi!
/Åsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.