jaghetersophia
07-09-2008, 22:01
I vilken månad och hur mycket ska jag klippa ner mina grässorter?
* Randgräs
* Blåsvingel
* Björngräs
* Borsttåtel
* Brokbladig blåtåtel
* Fjädergräs 'Pony tails'
* Jättetåtel
* Strimmigt Jättegröe
DragonLady
07-09-2008, 22:09
Du ska inte klippa dem förrän du ser de små nya skotten komma på våren o då klipper du till 5-10 cm.
jaghetersophia
07-09-2008, 22:12
när brukar de nya skotten komma på dessa grässorter.....vi åker ju vanligtvis inte ut till sommarsyugan så jag kan ju inte se när skotten kommer på gräsen....så jag får åka ut dit extra för att klippa dem , men måste då veta vilken tid jag ska klipp dem så man inte åker ut för tidigt eller sent
Du måste inte klippa alls! Det påverkar inte gräset på något sätt om du struntar i att klippa, i naturen är det ju ingen som klipper. Jag klipper bara mina gräs om de ser skräpiga ut även sedan nytillväxten börjat på våren. Vissa växter så fort att de själva täcker det gamla (tex Calamagrostis)andra putsar jag bort det skräpiga på fram i maj någon gång. Det är absolut inte viktigt att klippa vid någon speciell tidpunkt på våren...förutom för tidigt, då kan de ruttna pga vatten ner i avklippta strån. Strunta hellre i att klippa än klipp för tidigt..
//Heda
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.