Full version: Fläckar
mimmi313
Jag har sått basilikafrön och fått upp små plantor men många av dem får vita fläckar på bladen. Fläckarna är inte stora, de ser ut som små brännskador som kommer om en växt står i direkt sol. Vi har en hel del fruktflugor runt plantorna, kan de vara bovarna? Vad gör jag?
Åsa, mälardalen zon 2
Kan vara brännskador eller någon som sticker och suger ur växtcellerna fast då brukar det mera bli pyttesmå prickar.

Fruktflugor tror jag inte du har, de hittar man bland övermogen frukt och inte bland krukväxterna. De små flugor man hittar i krukväxterna är vattenflugor eller sorgmyggor, ingen av dessa ger sig på bladen. Sorgmyggornas larver är stora skadegörare de lever i jorden och i naturen lever de främst av dött material men i krukorna hemma finns det inte alltid tillräckligt med dött material utan de börjar tugga i sig rötterna istället.
mimmi313
Tack för ditt svar. Om det är sorgmyggor, hur gör jag då? Jag tänkte skicka med en bild på ett angripet blad, men får höra att jag måste länka till någon sida på internet och det kan jag inte.
Åsa, mälardalen zon 2
Hittar du små maskar i jorden som ser ut såhär

så är det sorgmyggor, de trivs om man vattnar lite för mycket så låt växterna torka upp en del mellan vattningarna + sätt ner gula klisterlappar i krukorna det brukar hjälpa ganska bra, klistras flugorna fast så kan de inte lägga några ägg.

Det finns biologisk bekämpning som fungerar bra men det är ganska dyrt. Den biologiska bekämpningen består av nematoder (små rundmaskar) som tar sig in i sorgmyggelarven och förgiftar den och sedan förökar upp sig inne i sorgmyggelarven.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon