Pia L
Exmaken fick en stor fin olivoljekaraff i....hm...avskedspresent av mig, den har han använt flitigt och nu ett år senare är den nästan slut, och det verkar stekpannan vara också.
Han säger att den "svettas" ur olivoljan både från sidorna och i botten så att spisplattan är alldeles full av olja, kan det verkligen bli så???
Jag hade ju tänkt att börja använda mer olivolja i matlagningen, men nu vet jag inte längre hur jag ska göra.
Finns det fler som har samma erfarenheter?
ingrids
Hur gör han ren stekpannan? Jag kör gjutjärn och gärna olivolja men lite fet på sidorna blir den men inte i botten. Tvättar ur med varmvatten utan medel. Ibland kör jag salt, ibland ett "uppkok" med vatten för att få ren fastbränt.
Pia L
OM han har lyssnat på sitt elaka ex. (d.v.s. mig) så har han inte använt diskmedel utan bara varmt vatten.
ingrids
Ah, jag tänkte närmast på att han kanske körde stuket bara torka ur med hushållspapper som vissa gör (vilket jag ju borde skrivit). Jag brukar också steka utan fett ibland, eller nästan utan, när pannan är väl instekt. Det kanske är det han inte gör, utan bara häller på mer och mer fett hela tiden. Då vet jag inte vad som kan hända faktiskt, men det är kanske möjligt att mätta en panna.
*Stintan*
Låter som mitt x giggle.gif Nej jag tror inte att stekpannan "svettas" snarare att den inte diskas på ut-och undersida tillräckligt och att lite för mycket olja används kanske. Det blir ju alltid en massa flottigt runt ikring när man steker så även på stekpannans utsida.
Pia L
Jag tror snarare på för mycket olja då, för han är en mästare på att få stekpannan rostig i vanliga fall.
Jag har inte klarat av att lyfta stekpannan på många år så diskningen av just DEN har han fått stå för, och därmed följande utskällning då han diskat den med diskmedel så att pannkakorna fastnat.
Gossen Ruda
Jag skulle tro att fettet/oljan helt enkelt kryper upp från bottnen och över kanten och ner på plattan. Fett har en enorm förmåga att fördela sig över tillgänglig yta, i teorin expanderar det tills lagret bara är en molekyl tjockt. Uppåt är inget problem i sammanhanget, särskilt om värme finns tillgängligt. Att det skulle kunna krypa igenom materialet är så gott som otänkbart.

Min stekpanna diskar jag numera ur med diskmedel då och då för att hålla den ren. Detta efter att i åratal bara använt varmt vatten vilket resulterade i ett fastbränt lager som fick tas bort med kaustiksoda.
Aqvakul
Köper den förklaringen, Rudan! yes.gif
Pia L
Vilket då innebär att jag som kvinna steker och diskar stekpannan bättre än mitt ex!! flirting.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon