Full version: Skelettblad
kryddan
Är nu inne på min andra Skelettblad, eller om det möjligtvis är tredje blink.gif Hursomhelst - de verkar inte gilla mig. Den första strök med av spinn och det verkar som om den här är lite opigg den med.

Jag har ställt den i ett söderfönster eftersom den förra stod skuggigare och inte trivdes, jag har inte övervattnat den - tror jag - och jag har dushat den. Men nu såg jag lite spinnantydningar och ett blad var bara avbrutet vid basen och vätskade sig

Vad gör jag för fel sad.gif
Veganvarg
Nu blir jag nyfiken... hur ser en sån ut?
Det var spännande namn den har! tongue.gif

Vad heter den på latin?

mvh
/Ylva
kryddan
Tyvärr ingen aning om vad den heter på latin, jag har försökt söka på nätet utan framgång.. Jag ska försöka ta en bild och lägga in i albumet! smile.gif
Helen i Piteå Zon 5
Alocasia heter den på latin./Helen
yla

hittade den här bilden
är det den
kryddan
Just precis den är det!! rolleyes.gif
kryddan
Nu hittade jag odlingsinfo; Alocasia sanderiana är tydligen det fulla latinska namnet. Jösses vilka bjässar "Alocasiorna" kunde bli blink.gif

Den vill tydligen ha det varmt och fuktigt när den växer och ha lite annan jord än den som följer med från planskolan rolleyes.gif
estet
Jaha, nu hänger jag med när jag läste Alocasia, Skelettblad däremot sa mej ingenting. smile.gif
Har en sån som är ca fyra år, växer otroligt.
Gillar fukt och mkt varmt gärna över 20, vill den ha.
Ej direkt solljus eller element. Precis tväremot hur den har det hos mej... tongue.gif
Bommullslöss är visst vanlig ohyra.
Veganvarg
Hmm... tror det är en sån som blomaffären här i stan kallar Vikingasköld.
Kan det stämma..? huh.gif
Blomstertanten
Min är i alla fall köpt som Vikingasköld !

Blomstertanten
Sylvia
Är det vanligt att det droppar "dagg" från bladen på dessa??
pialotta
ja, det droppade från min...
(fast den dog, stod nog för kallt)
shining
har en som växer jättefint här hemma men som dock droppar 'dagg' från bladen. aldrig sett det innan på någon avde andra som jag har... men detta är okej då? gått här och undrat vad som kan vara fel för jag ser ingen ohyra och den får vatten som vanligt...
Flower_Flis
jag har också en.. den har nyligen blommat..
den vill ha fuktig, hög luftfuktighet och varmt. den vill inte ha någon kalk i vatten eller i näringen.
vill stå ljust men ej i direkt soljus.
duscha den ofta..man får spinn för att det är för torr luft.
Bassam
Du kan sätta den i ljus men inte direkt ljus, håll jorden fuktigt.
H: Bassam
Daredevil
Vill verkligen ha en skelettblads blomma, är dom ovanliga eller kan man hitta dom vart som helst?
WingDing
Jag köpte 2st på Willys av alla ställen för hmm 1år sen.

De växte fort å hmm var rätt häftiga var ja just det de diggar värme men också vatten

Missade att vattna mina ca 1v (på sommaren) ÅÅÅ det tyckte de inte om halva plantan dog sen åkte de ut pOff

Mvh Fredrik
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon