Full version: Gratisprogram
mariman
Hejsan
Hjälp en stackars novis.
Jag har försökt att ladda ner gratisprogrammet Open Office, men det tar tydligen för lång tid.
Efter ca 10 tim (tror jag) bryter det. Har Tele2 mobilt bredband.
Vad kan jag göra?????
Har skaffat en Laptop där Windows Vista finns. Det som finns på den här datorn räcker annars åt mig,
behöver inte XP.
Bara ett bättre ordbehandlingsprogram än Vistas, som är verkligen dåligt.
Vore verkligen tacksam för svar, men tänk på att jag inte är så kunnig, så klara tydliga
ordalag tack.
Tackar ödmjukast på förhand
Marianne
Ramred
Konstigt att det skulle ta så lång tid som 10 timmar. 10 minuter låter mer rimligt. Kolla på tidningen "PC för alla" i affären, dom har, eller iallafall haft, en CD med tidningen med diverse gratis programvara. Kan tänka mig att även Open Office ligger med där. Blir ju inte helt gratis då men kan ju vara ett alternativ.
Men från vilken sida försöker du hämta programvaran?
KURT
Man kan ladda ner det från olika ställen, dessutom kan man ladda ner det som bittorrent (p2p fil-delning) i stället för att ladda ner den i web-browsern.
Azur
Vad har du för uppkoppling? Är det en uppringd förbindelse?

Windows-versionen är 123MB plus 23MB för fler språk än Engelska, så det torde ta ett tag att ladda ned med uppringd förbindelse.

Du skulle kunna ladda ned installationsprogrammet på en annan dator med snabbare (dvs bredbands) förbindelse, och sen flytta det till laptopen med ett USB-minne. Har du inget USB minne så går små såna (500 MB - 1 GB) att köpa på t.ex. Clas Ohlson och skall inte kosta mer än ungefär en hundring.
mariman
CITAT (Azur @ 08-09-2008, 13:13) *
Vad har du för uppkoppling? Är det en uppringd förbindelse?

Windows-versionen är 123MB plus 23MB för fler språk än Engelska, så det torde ta ett tag att ladda ned med uppringd förbindelse.

Du skulle kunna ladda ned installationsprogrammet på en annan dator med snabbare (dvs bredbands) förbindelse, och sen flytta det till laptopen med ett USB-minne. Har du inget USB minne så går små såna (500 MB - 1 GB) att köpa på t.ex. Clas Ohlson och skall inte kosta mer än ungefär en hundring.

mariman
Azur:
Jag har mobilt bredband Tele2.
Vet inte hur man hanterar ett USB-minne
Trodde allt det här skulle vara lättare.
Piccante
Från tele2´s sajt:
CITAT
Med Mobilt Bredband 99 surfar du upp till 7,2 Mbit/s i områden med utbyggt Turbo 3G. I områden där Turbo 3G inte är utbyggt surfar du i hastigheteter upp till 0,384 Mbit/s i vårt vanliga 3G-nät.*
Månadskostnad: 99 kr/mån**

Nu vet jag inte om det är det bredbandet du har för de har flera alternativ men om du inte bor inom område där det finns täckning för turbo 3G så får du inte 7,2Mbit/sek (vilket är hyfsat snabbt jag har bara 2Mbit/s) utan bara 0,384Mbit vilket är segt som sirap! Har du kollat vilket hastighet du har hemma? Kanske går snabbare att ladda ned om du är på jobbet, i stan eller någon annan stans?

Att hantera ett usb-minne är annars väldigt enkelt mkt bara att stoppa in i usb-uttaget (ett platt uttag på datorns sida eller baksida).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon