jessica i stg
08-09-2008, 12:06
Hej! Jag är ny här och kastar in en fråga direkt...
Jag ska plantera 1 äppelträd. Det enda jag vill använda äpplena till är att göra paj. Jag brukar även skala och klyfta äpplen och fryser in i portionspåsar för paj. Så ingen sort som är för mjuk/lös..
Trädet kommer stå i öppet västerläge med full soloch zon 4. Jordkvaliten är väl inte den bästa men gödsla går ju alltid.
Tips på vilken sort.....
Chamomille
08-09-2008, 12:53
Tjaa, sambons favorit-äpple är vår Gravensteiner. Den har vi gjort pajer, kakor och annat på. Den är bra tycker vi
Välkommen hit föresten!
Sommartorparn
08-09-2008, 15:26
raderar mitt inlägg då jag ser att det gäller zon 4.
(Hade annars rekommenderat Belle de Boscop, men det är ett zon 1 äpple)
Aqvakul
08-09-2008, 16:22
Oranie, kanske?
För pajens del behöver man inte så många äpplen (om man inte ska starta pajfabrik), så om planteringen bara ska fylla det syftet föreslår jag en sort som är ympad på svagväxande grundstam så att trädet blir litet, eller kan beskäras som spaljé. Vilken sort man sedan väljer kan sedan vara t ex en som mognar när man vill börja göra pajerna. Om man vill "paja" under en lång tid väljer man ett hållbart äpple. Oranie har ganska kort hållbarhetstid, Tranparente Blanche ännu kortare osv.
Jag tycker att i stort sett alla sorter passar för paj. Allra godast tycker jag de lite syrligare sorterna blir, men tillagningen av pajen är ändå viktigast.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.