rakimou
Hej!

Jag skulle vara tacksam om någon med lite kundskap skulle kunna hjälpa mig att avgöra vilken sorts citrusträd jag fått.

Har precis fått överta trädet av en vän. Men hon visste själv inte vilken sort det är. Hon hade själv fått det i present för några månader sedan. Jag vet så mycket som att det är inhandlat, och inte självsått. Trädet blommade fina vita blommor på försommaren och har nu fem frukter hängandes. Frukterna ser ut som clementiner/satsumas. Den ena frukten ser ut att kunna vara färdig. Ska jag skala frukten och kolla? Kan det hjälpa mig att avgöra vilken sort det är tro?

Behöver jag ta in trädet i vinter? Behöver jag täcka över det och så vidare? Jag bor på atlantkusten (cirka 7 meter över havet) i Frankrike, har martimt klimat med ganska mycket nederbörd. Trädet står på balkongen i sydvästläge, med skydd för blåst och nederbörd. Vintertid är medeltemperaturen runt 7-9 gradere, men i undantagsfall kan det gå ner till 0 grader. Hur räknar man ut vilken zon den står i???

Tacksam för all hjälp jag kan få
[attachment=23841:citrus1.jpg]
[attachment=23842:citrus2.jpg]
[attachment=23843:citrus3.jpg]
[attachment=23844:citrus4.jpg]
[attachment=23845:citrus5.jpg]

ingrids
Hej, hos dig är det Europazonerna som gäller. Enligt zonkartan ser det ut som att du kan få minusgrader på vintern och utan att veta nå' mycke om citrusträd men minus gillar de sällan.
rakimou
Tack och bock! I alla fall ett frågetecken mindre! Bor alltså i zon 9!
Christer i Falköping
Det ser ut som en kalamodin. Frukterna brukar vara lite sura, men en del är riktigt goda. Tycker du skall ha den ute så länge det går. Varnar de för lägre grader än fem plus, tycker jag att du skall ta in den. Annars tror jag den komer att klara sig bra ute hos dig.
Christer.
MariaS
Är rätt säker på att det är en Citrofortunella mitis = kalamondin. Som Christer säger, lite sura frukter, men de passar utmärkt till att göra marmelad på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon