Full version: Höstblad
Thé
Jag har varit en vecka i Provence, och i morse när jag störtade ut i trädgården för att beskåda skedda förändringar fick jag se de vackraste blad bemängda med vattendroppar. Jag har aldrig sett så vackert kantade blad förut, så jag fick rycka fram kameran. Det var en hel del som hade växt, och många av rosorna blommar om nu, men det var bladen som förevigades i morse:

Albertine blad2.jpg

Albertine blad.jpg

MmeAC.jpg

svennis
Roligt att du visar foto på blad. Fint
Smyger med en fransk ros som jag hittade i Orleans.

Orleans Rose

Orleans Rose.JPG

AnnammA
Ja, det var fina blad Thé, och tjusig ros Svennis...Myskroshybridaktig, eller?
svennis
CITAT (AnnammA @ 08-09-2008, 22:15) *
Ja, det var fina blad Thé, och tjusig ros Svennis...Myskroshybridaktig, eller?

En Polyantha ros 1909.
Förälder till 'Else' o Kirsten Poulsen'.

AnnammA
CITAT (svennis @ 08-09-2008, 22:54) *
En Polyantha ros 1909.
Förälder till 'Else' o Kirsten Poulsen'.

Bladen på din franska pärla ser lite ut som myskroshybr.blad...Jag ska faktiskt luska lite bakåt i släkten...
Chamomille
CITAT (Thé @ 08-09-2008, 17:22) *
Jag har varit en vecka i Provence, och i morse när jag störtade ut i trädgården för att beskåda skedda förändringar fick jag se de vackraste blad bemängda med vattendroppar. Jag har aldrig sett så vackert kantade blad förut, så jag fick rycka fram kameran. Det var en hel del som hade växt, och många av rosorna blommar om nu, men det var bladen som förevigades i morse:

Åh vilka vackra bilder. Tänk va man kan fånga med en kamera... smile.gif
AnnammA
CITAT (AnnammA @ 09-09-2008, 10:51) *
Bladen på din franska pärla ser lite ut som myskroshybr.blad...Jag ska faktiskt luska lite bakåt i släkten...

Nu har jag luskat på HMF...Jag tycker bara det blir mer och mer spännande att titta på familjeträden, och se släktskapen...Nördigt, eller?
I "Orleans Rose" finns där multiflora och R.Chinesis, som också finns att finna bland mochata/myskroshybriderna...Historiska vingslag, när det gäller rosförädling...
Ezereht
Jättefint med dagg på rosbladen nu när dom går i så fina färger biggrin.gif Har den lite taggiga blad? Ser så lustigt ut som rader med små pärlor.

Är det nån som har någon Äppelros? Tycker det låter exotiskt med en ros som ska dofta äpple (från bladverket om jag fattar rätt?? Eller är det blommorna som doftar äpple... ).
svennis
CITAT (AnnammA @ 09-09-2008, 11:27) *
Nu har jag luskat på HMF...Jag tycker bara det blir mer och mer spännande att titta på familjeträden, och se släktskapen...Nördigt, eller?
I "Orleans Rose" finns där multiflora och R.Chinesis, som också finns att finna bland mochata/myskroshybriderna...Historiska vingslag, när det gäller rosförädling...

Orleans Rose fick jag fram att det är en fröplanta från 'Mme Norbert Lavavasseur'.
Multiflora tror jag inte på men vet ju inte.... smile.gif

CITAT (Ezereht @ 09-09-2008, 11:30) *
Jättefint med dagg på rosbladen nu när dom går i så fina färger biggrin.gif Har den lite taggiga blad? Ser så lustigt ut som rader med små pärlor.

Är det nån som har någon Äppelros? Tycker det låter exotiskt med en ros som ska dofta äpple (från bladverket om jag fattar rätt?? Eller är det blommorna som doftar äpple... ).

Äppelrosen också Rosa Eglanteria, Rosa Rubiginosa eller Lukttörne.
Det är bladen som doftar, säkert yes.gif
AnnammA
CITAT (svennis @ 09-09-2008, 21:05) *
Orleans Rose fick jag fram att det är en fröplanta från 'Mme Norbert Lavavasseur'.
Multiflora tror jag inte på men vet ju inte.... smile.gif
Äppelrosen också Rosa Eglanteria, Rosa Rubiginosa eller Lukttörne.
Det är bladen som doftar, säkert yes.gif

Jo, det är korrekt. Men sedan ska du fortsätta och slå i härkomsten på "Mme Norbert Lavasseur"...Titta i släktträden, och det är det jag tycker kan bli intressant, när man kan se olika föräldrar bakåt, och framåt med, vilka "barn" som är släkt med varandra...Och i härkomsten hittade jag då multiflora och kinesros...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon