Full version: Orkidé; vilken?
Siri
Hej
Det verkar ju som här finns orkidékunniga människor så jag vill ställa en fråga. Tacksam för hjälp!

Jag har en sådan blomma som har tjocka röda stänglar och röda blad med mörka linjer.Blommorna är små och vita.
Jag har tappat bort lappen med skötselanvisning och namn som var med när den köptes så nu är jag lite villrådig,,,,
Hur ofta ska den vattnas? Ska den stagas upp? osv

Vänligen
Siri
lolo
Hej Siri! Det låter som den markväxande ludisian! Den kräver lite mera vatten än sina släktingar med luftrötter. Väldigt lättskött. Låt den stå ljust, den skötes som vanlig krukväxt.
/Ann-Louise i Umeå smile.gif
Siri
Tack för det!
Den skulle inte tjäna på en genomskinlig kruka då?
Och den kan ha vanlig jord?

Vänligen
Siri smile.gif
Alpiner i Halmstad
Eftersom arten ursprungligen växer i humuslagret på marken får rötterna inte något ljus. Du bör därför använda vanliga ogenomskinliga krukor. Använd en låg kruka när Du skall plantera om den till våren. Lägg några frigolitbitar i botten på krukan, så är det mindre risk att rötterna kvävs på grund av övervattning. Din planta fodrar ingen viloperiod för att sätta knop. Blomningen inträffar vanligtvis omkring jultid om Du haft tur kan Din planta dofta också.
Vill Du se några fler blomporträtt är Du välkommen till vårt album.
M.v.h. Bernt
Siri
Tack Bernt!Nu vet jag precis hur jag ska göra. Då är det bara att se fram mot blomningen till jul,,,

Vänligen
Siri
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon