Pia L
Lilla "fröken nyfiken i en strut" har en förmåga att hitta allt som är olämpligt.
Igår blev hon stungen av en geting, idag kom hon in med en levande geting i munnen, släppte den på golvet med en min som -se vad duktig jag är, varpå getingen flög runt som en tok innan den hittade ut.
Löv är också ett "hett" byte, hon beter sig som om det vore en mus så jag vet inte HUR många löv som jag avtvingat henne.
Men så idag så vet jag inte om jag kanske har fått svar på varför lilla fröken beter sig som en komplett idiot ute, som att springa upp och nerför telefonstolparna t.ex.....hon slickar på och äter svampen som poppar upp ur gräs/mossmattan här, det är diverse roliga och ...hmm oroliga svampar som växer här.
Kan det finnas en möjlighet att hon blir "hög" av dom på något sätt? Om inte annat, kan svamp vara giftigt för katter?
Till saken hör kanske också att den här katten inte äter rått kött, hon föredrar en god sallad på bara grönsaker.....jag vet, udda så det förslår.
Pia L
Finns det någon då som har en länk att lägga in om gifter och katter så att man vet vad man ska göra, det arma lilla nötet betar ju svamparna så jag har plockat 10 liter svamp i två omgångar bara på våran egen tomt.
Jag la in bilder på 10 av dom i naturavdelningen och har väl fått till svar att ingen av dom är ätlig ialla fall, men frågan är hur det påverkar katterna om vi själva blir sjuka.
Varför ska man ha en katt som är så udda i matväg....ost, goda sallader och svamp!!!! blink.gif
ingrids
Problemet är väl att det inte är helt lätt att veta vad som är giftigt för katter eftersom man inte rakt av kan utgå från att det är samma som är giftigt för människor (jfr hundar och choklad). Tänker inte säga något förnufstigt i stil med att "katter förstår vad som inte är bra för dem" för det gör de inte nödvändigtvis. Det är nog så att så få katter mumsar rå svamp att ingen faktabank finns på vad som är bra eller dåligt för dem.
Ett helt annat råd, baserat på egen katt med ibland udda vanor, mata henne inte med nötter/mandel. Katter kan inte smälta nötter/mandel och jag fick veta att en annan katt behövt bli tarmopererad efter det att en mandel fastnat ...
Pia L
Tack ingrids, det där med nötterna visste jag inte, hon blir som galen när man har ätit nötter, hon försöker att bända upp munnen på en för att man luktar, om det sen är blandningen choklad/nötter vet jag ju inte.
Hon stal sig en annan "delikatess" igår.....blodpudding!!!! wacko.gif
Den här lilla fröken tror jag inte alls vet vad som är bra och dåligt för henne, hon verkar äta det mesta som är udda och väldigt lite av det man kan vänta sig av en katt.
Man ska ju inte behöva sätta en bur över purjolöken för att skydda den mot katter tycker jag....udda som sagt var.
Azur
CITAT (Pia L @ 08-09-2008, 18:06) *
Löv är också ett "hett" byte, hon beter sig som om det vore en mus så jag vet inte HUR många löv som jag avtvingat henne.
Men så idag så vet jag inte om jag kanske har fått svar på varför lilla fröken beter sig som en komplett idiot ute, som att springa upp och nerför telefonstolparna t.ex.....hon slickar på och äter svampen som poppar upp ur gräs/mossmattan här, det är diverse roliga och ...hmm oroliga svampar som växer här.

Hon leker. Att "busklättra" är typiskt för en katt i lektagen, och att jaga löv och getingar är förstås också lek. Och träning. Varför tar du ifrån henne löven?

Att hon äter svamp är mer oroande, man kan inte utgå ifrån att hon känner vilka som är ätliga, men å andra sidan vet jag inte hur du kan få henne att sluta utan att bara låsa henne inne. Om hon äter svamp på måfå kommer antagligen någon av dem att lära henne av med det, genom att göra henne illamående.
Pia L
Varför jag tar av henne löven?
Är det ute så får hon behålla dom, men kommer hon in så gömmer hon sina "byten" under biografen, det är allt ifrån "fångade" svampar, löv, torvbitar från rabatterna, hittade fjädrar och en massa saker som man kan stjäla från flickornas rum.
Vi ska täppa till kortsidan på biografen så att hon inte kan gömma sina byten någonstans, rätt som det är så kommer hon väl in med ett dött djur och gömmer där annars.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon