Hittade en nedfallen tomat från min tomatplanta idag som ännu inte hunnit mogna. De få tomater jag hittills kunna skörda har inte haft några frön i sig, men denna hade det. Jag pillade ut fröna där åtminstone somliga verkade vara i rätt storlek, men min fråga lyder som rubriken, kan man så dessa med god förhoppning om att det blir något, eller är det inget att spara på?
Inte ens lite spekulationer?
Åsa, mälardalen zon 2
12-09-2008, 19:02
Det borde inte vara så bra grobarhet ifall fröerna skördats från en grön frukt då borde fröerna inte vara speciellt välmatade med näring, det hade nog vart bättre ifall du låtit tomatfrukten mogna på fönsterbrädan åtminstone innan du skördade fröerna.
Okej. Plantan har, sen inlägget, fällt ytterligare en grön frukt och den kan jag ju göra så som du säger med. Det som gör de mindre trevliga att handskas med är att de fått mögelangrepp där de landar. Nåväl, jag behåller fröerna ett tag till, sen får vi se om det finns några fröer i någon av de tomater som mognat.
Tack för ditt svar!
Detta är förstås rena spekulationer:
Det som händer när tomatfrukten mognar är väl framför allt att fruktköttet (det i frukten som inte är frön) fylls med mer vätska, smakämnen och olika sockerarter som gör den åtråvärd för djur, och att frukten antar en färg som är bättre lämpad att locka till sig djur som vill äta fruktköttet och därmed sprida fröerna. Att den blöta gegget som sitter runt varje tomatfrö tror jag är till för att fröet ska överleva genom matsmältningskanalerna hos de djur som äter och sprider fröerna via sin avföring. Detta gegg är antagligen inte utveckat på en omogen frukt.
Fröerna bildades redan vid polinationen för ett antal veckor sen. Frågan är som Åsa skriver om fröerna innehåller lika mycket näring för grodden som et moget frö gör. Oavsett detta finns befruktade fröer som kan ge upphov till nya plantor, möjligt är väl i så fall att dessa har för lite näring. Alltså inte blir lika starka och växer lika kraftigt som de skulle om tomaten hunnit mogna ordentligt.
Om jag bara gissar, vilket jag gör nu, så skulle jag gissa på att frörna i frukten är OK fast frukten inte är helt klar. Kanske att plantorna blir lite klenare och kanske lite färre.
Men detta är endast mina spekulationer...
Intressant med spekulationer hur som helst! Fler är välkomna att spekulera! Får se om jag gör något åt dessa frön, vill nog ha en tomatplanta nästa år också, men jag kanske prioriterar bort det för växter med högre avkastning.
Mer spekulationer...Med tanke på att dom ramlar av plantan när dom fortfarande är gröna, kan det inte handla om en tomatsort som är grön även när den är mogen ? och om det är en sån sort du har, då borde det ju inte vara något problem..
Men bu kommer jag med en undrang till, om fröerna är lite för omogna, är det då inte bättre att plantera dom fortast möjligt så att dom inte förlorar mer grobarhet?
Det slutar nog ändå med att du testar med ett par frön i en liten kruka....
Nej det är faktiskt en röd tomatsort, vissa frukter hinner mogna och då bli röda. Men jag funderar på att skippa den här sorten nästa år och köpa en påse med coctailtomater, ampeltomat eller något liknande istället, verkar vara mer lättodlade.
Jag odlar bara körsbärstomater. Massor av små frukter istället för några få stora. och så mindre och nättare plantor som får plats på balkongen. Jag är ju tyvärr balkongbunden i mitt odlande.
Köpte fröpåse av märket "Plantagen" som jag odlat i flera år. Grobarheten är jättebra även trots att bäst före datumet på påsen passerats för ett år sen. På bilden syns 4 sådana plantor i en balkonglåda. Både augusti och september har ju varit kalla, målniga och regniga så de flesta tomaterna är tyvärr fortfarande gröna. Men de mognar starkt på slutet.
Denna typ av tomat kan jag varmt rekomendera. Särskilt om man inte har trädgård eller växthus att tillgå.
blomkronan
20-09-2008, 17:26
Scout - Hur i hela friden kunde du ta detta kort? flög du ut utanför balkongen lite snabbt!! och tog ett kort
Ålgryte
21-09-2008, 00:02
Vad tror ni om att plantera frön från en mogen tomat så här års? Jag köpte en citrontomat som jag tagit frön ur. Är det bättre att vänta till våren? Hur ska jag isåfall förvara fröna?
"Scout - Hur i hela friden kunde du ta detta kort?..." undrar jag också...
Vilken härlig tomatodling du har, Scout!
Åsa, mälardalen zon 2
21-09-2008, 07:54
Vänta med tomatsådden till feb-mars det är för dåligt ljus just nu + luften inomhus är inget vidare heller.
Det går bra att bara ha fröerna torrt i en papperspåse alt. kaffefilter. Förvaras gärna svalt men tomatfrön klarar förvaring i rumstemperatur också.
Tomatfrön brukar hålla minst 5-7år, ofta kan de hålla längre också, så bäst före datum behöver man inte titta så noga på på påsen. Det sätts samma bästföredatum på påsen oavsett vilken typ av frö det är.
Alexander-VG-zon3
21-09-2008, 11:05
låter man plantorna vara kvar under vintern och låter dom vissna ner . är då också då mogen frukt så gror fröna efter vintern ute .
annars kan man göra som Åsa skrev .
Scout: Precis min tanke. Tack för att du bekräftade mitt antagande!
CITAT (Ålgryte @ 21-09-2008, 01:02)

Vad tror ni om att plantera frön från en mogen tomat så här års? Jag köpte en citrontomat som jag tagit frön ur. Är det bättre att vänta till våren? Hur ska jag isåfall förvara fröna?
"Scout - Hur i hela friden kunde du ta detta kort?..." undrar jag också...
Vilken härlig tomatodling du har, Scout!

Antingen så flyger man, som stålmannen. Eller så har man, som jag, lååånga armar och håller väldigt hårt i den lilla dyra kameran.
Tackar för berömmet! Ganska nöjd, förutom att det mognar alldeles för sakta.
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 21-09-2008, 08:54)

Vänta med tomatsådden till feb-mars det är för dåligt ljus just nu + luften inomhus är inget vidare heller.
Det går bra att bara ha fröerna torrt i en papperspåse alt. kaffefilter. Förvaras gärna svalt men tomatfrön klarar förvaring i rumstemperatur också.
Tomatfrön brukar hålla minst 5-7år, ofta kan de hålla längre också, så bäst före datum behöver man inte titta så noga på på påsen. Det sätts samma bästföredatum på påsen oavsett vilken typ av frö det är.
Det var intressant att veta! Gäller detta med bäst-före-datum speciellt tomater? eller gäller det även för andra växter?
Åsa, mälardalen zon 2
23-09-2008, 07:12
Det gäller alla fröer, bäst föredatum säger inget om hur grobart fröet är, det finns ex. fröer som har en hållbarhet på några månader som är döda långt innan bäst föredatum varit. Bäst föredatum är nog mest för att handlarna inte ska sälja supergammalt frö utan de måste byta ut påsarna med jämna mellanrum.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.