Susanna
08-09-2003, 20:40
Hej Cilla!
Såg i ett annat inlägg att du köpt apelsintimjan. Det låter spännande m en hur använder man den?
I går när jag skulle köpa ett valnötsträd och ett päronträd kom jag istället hem med skånsk ingefärsmynta (från Åbergs trädgård naturligtvis). Den har jag inte heller listat ut hur man använder!

¨
Hälsningar Susanna
Å, var du på Åbergs! Lyckans ost. Jag hade lyckan att få ta en massa myntasticklingar där, bl a ingefärsmyntan som nu tagit sig jättefint i kruka nedgrävd i rabatten. I vår ska alla myntor få komma ned fritt i ängen.
Jo, apelsintimjan - används till allting. Lägg på kokta ägget, i omeletten, på pastan, på köttet, fisken, till sillen, i salladen eller dressingen... Man kan inte få nog av den. Får man nog blandar man upp med något med skarpare smak, t ex kryddtagetesblommor eller deras små blad.
Myntan - blanda i klippta små bladbitar i gräslöken när du äter sill. Har du isop också är det helsmarrigt till. Klipp inte isopen, låt bladen vara långa så att man känner smaken.
Jag har numera ca 50 örtkryddsorter och jag blandar friskt. Ju fler sorter i en sallad, i en soppa eller ungsbakad fisk - desto godare. När jag började krydda var jag mer försiktig - det blev en liten nypa här och liten nypa där. Men nu blir det en rejäl skål med krydd när det ska kokas och lagas. Många sorter, välrensat och inte koka för länge om de ska behålla smaken. Vissa sorter ska man inte finklippa, då förlorar de smaken, medan andra (särskilt storbladiga) bör klippas så att de inte upplevs som sega.
Det finns endast några få man ska vara lite sparsam med; salvia tycker jag är en sådan sort, och mynta ska det inte vara alltför mycket av heller. Men ananassalvian kan man använda som klipp i soppa helt obegränsat, och om man ungsbakar fisk går det bra att lägga stora kvistar av vanlig salvia i också. Jag tycker att den brokbladiga salvian har lite friskare smak än den grågröna - men den grågröna har mycket vackra blommor!
Igår lagade jag en enkel soppa:
1 burk kokosmjölk, 1 burk fiskbullar i buljong (gillar man inte fiskbullar skippar man dem)
2 buljongtärningar grönsak
1/2 finstrimlad squash
klippt mangold med de röda stjälkarna
1 skål blandade örtkryddor, ca 20 olika
Låt vätskan sjuda med buljongtärningen, lägg i squashen två minuter och mangolden en minut. Stäng av plattan och lägg i örtkryddorna. Låt stå 10 minuter.
Alexandra
16-09-2003, 20:11
Apelsintimjan och ingefärsmynta - gud vad det låter spannande! Luktar de bara frukt eller smakar de också ingefära och apelsin? Var kan man köpa de - har ni nån adress (internet eller 08-området)?
Hälsningar
Alexandra
Hej,
Läste med bestörtning Cillas örtkryddblandning. I mitt sinne kan inte detta vara så gott om det inte blev curry.
Visserligen blandar jag ihop olika kryddor vid matlagning, men 20stycken olika?
Ok Cilla, vi har diskuterat smakupplevelser en gång tidigare.