ullakarin
Jag har precis tagit över en gammal trädgård med äpple- och päronträd som inte någon skött om på minst 30 år. Jag har lyckats identifiera ett av träden som ett Åkerö. Är det någon som känner igen detta äpple. Det är ett friskt, härligt äpple som är gott att äta i slutet av september och in i oktober.
Åsa, mälardalen zon 2
Det är svårt att identifiera äpple från bara en bild då man inte kan se flugan, skaftfäste, hur kärnhuset ser ut, känna hur det smakar etc. men formen påminner om melon som man brukar plocka runt mitten av oktober (men mognaden kan nog variera lite från år till år + vilken zon det odlas i).
ullakarin
Tack för hjälpen Åsa. Jag har lagt in en bild till, naturligtvis är det svårt att identifiera med bara några bilder, men det är så spännande att få veta vad det är för fruktträd.
Jan af Lisö
Frågan är om det inte skulle finnas en "växtigenkänningsavdelning" här på Forumet, med någon sorts blankett som man skall fylla i för att få t.ex en frukt identifierad.

I Sverige finns det drygt 400 äppelsorter, och då är lokala sorter inte inräknade.

För äpplen skulle man vilja känna till:
- Var växer trädet (zon + landskap)
- Mognadstiden
- Smaken/doften/konsistensen/syran/sötman
- Bild från sidan (gärna på ett par frukter) inkl. referensföremål. Då skall man ta en frukt med "typisk" storlek och form, dvs en som ser ut som de flesta andra på trädet
- Bild uppifrån
- Bild nerifrån
- Bild i genomskärning lodrätt
- Bild i genomskärning vågrätt
- Gärna en bild på frukten på trädet så att man kan se hur äpplet ser ut på trädet, hur det växer
- Lite info om själva trädet (storväxt, småväxt, färg på barken, kronformen, övriga observationer)
- Något annat speciellt, något speciell observation (t.ex sitter äpplet bra på trädet eller har tendens att ramla ner för tidigt ?)

Ju mera info som tillhandahålls dessto större chans får man för att få ett korrekt svar.
ullakarin
Låter som en väldigt bra idé. Gamla fruktträdgårdar är ju kulturbärare och när man vet vilka sorterna är så pysslar man om dem extra noga. Jag kan tänka mig att olika sorter ska klippas på olika sätt etc.
Hannele
På Botaniska och liknande ställen kan man visa sina äpplen.
Cilla
Håller med om svårigheten att identifiera frukter här, också med bra bilder och genomskärningar. Det blir gissningar på lös basis men kan vara ilte vägledning i vart man kan börja leta. Jag tänkte också på Melon när jag såg bidlerna och hörde mognadstiden.

I övrigt är det typiskt att äpple- och päronträd "som inte skötts" på ett eller några decennier ofta mår ganska bra och ger många fina frukter... En lätt, regelbunden beskärning hade också kunnat göra det men en enda alltför hård kan sabba möjligheterna till friska träd med bra frukt för alltid eller för flera decennier...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon