Pia L
Jag var så säker på att jag redan fotat den flera gånger och när jag nu skulle lägga in den i albumet för att fråga vad den heter så hittar jag inte igen den, jag tänkte googla lite på den för att se om man kan fröföröka den eller inte.

Det är en drygt ½ meter hög upprättväxande växt, bladen är långsmala med några små flikar (taggar, dock inte vassa) blomman bildar som en gul svans och det växer även små sådana i bladvecken upptill.

Förstår någon vad detta är? Jag VET ju vad den heter men jag får bara inte fram det, jag vill försöka att byta ut dom flesta av mina praktlysingar som jag tycker är både skräpiga och fula.
ingrids
Eh, gullris?
Åsa, mälardalen zon 2
Om det är gullris brukar man lätt kunna tigga till sig en liten planta från någon alt. köpa en planta, ganska snart har man den i stora delar av trädgården den brukar kunna sprida sig lite för mycket så den kan bli ganska ogräsartad.
Pia L
Tack snälla ni, visst är det Gullris.
Det är en liten hjärnskada som spökar när jag tappar helt självklara saker giggle.gif
Hos mig har den tyvärr inte varit invasiv alls, det är en tuva och den har jag haft i många år så jag får nog leta reda på var den gömmer fröerna när den blommat ut, men tack än en gång!!

Förresten, jag har vid några tillfällen sett en länk här inne till någon sida som man kan göra sökningar på om man inte vet namnet, som t.ex. gula blommor som nu då, vet någon vilken sida jag menar och kan ni lägga in länken igen så att jag kan lägga den bland favoriter.
Så slipper jag fråga så mycket blush.gif
CillaM
CITAT (Pia L @ 09-09-2008, 14:02) *
Tack snälla ni, visst är det Gullris.
Det är en liten hjärnskada som spökar när jag tappar helt självklara saker giggle.gif
Hos mig har den tyvärr inte varit invasiv alls, det är en tuva och den har jag haft i många år så jag får nog leta reda på var den gömmer fröerna när den blommat ut, men tack än en gång!!

Förresten, jag har vid några tillfällen sett en länk här inne till någon sida som man kan göra sökningar på om man inte vet namnet, som t.ex. gula blommor som nu då, vet någon vilken sida jag menar och kan ni lägga in länken igen så att jag kan lägga den bland favoriter.
Så slipper jag fråga så mycket blush.gif

Om jag visste att du bodde nära Lerum så hade du kunnat få en eller flera ruggar av gullris från mig. Hos mig är den ogräs som jag lyckats begränsa någotsålunda....
Pia L
Tack wub.gif Det är ju tanken som räknas sägs det, men jag tror att det är närmare 100 mil ifrån, om sonen skulle ha åkt hem inom det närmaste så hade han kunnat ta dom, men så är det tyvärr inte.
Jag får hoppas att jag hittar frögömman när dom blommat ut
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon