|
Hörde på radion ett program om svampplockning, istället för att lära sig vissa ätliga svampar, så skulle man lära sig att känna igen de 5 giftigaste, för det var ungefär så få som finns som är riktigt dödliga. Kan någon ge mig namn på dessa 5 giftiga så att jag kan lära mig?
Hans i Värmland
09-09-2008, 10:51
Jag vet inte vad du har lyssnat på, men det låter väldigt lättsinnigt. Det finns en rad spindelskivlingar och flugsvampar som slår ut lever och njure och sedan dör du långsamt och plågsamt. Sedan finns det förstås en räcka svampar,kremlor, och skivlingar som du BARA blir magsjuk av och spyr som en räv, men du dör inte, allt är relativt. Om du lär dig de farligaste familjerna och de 10 godaste sorterna så har du kommit långt.
Anki på Öland
09-09-2008, 10:54
Enl Svampguiden är det vit flugsvamp, lömsk flugsvamp, toppig giftspindling och gifthätting som är dom giftigaste. Anki
Enligt listorna så skulle jag klassa dom här som giftigast då dom kan skada inre organ, andra giftsvampar ger visserligen krafigt obehag genom illamående och tarmbesvär.
Svampar som skadar inre organ Lömsk flugsvamp, vit flugsvamp, och gifthätting innehåller ett gift (amatoxin) som skadar lever och tarmslemhinna. Symtom kommer först efter 8 - 24 timmar. Man insjuknar med intensiva vattentunna diarréer och kräkningar. Efter ytterligare någon dag ses leverpåverkan. Förgiftningen kan vara livshotande. Sjukhus ska uppsökas omgående!
Toppig giftspindling (toppig giftspindelskivling) och orangebrun giftspindling innehåller ett gift (orellanin) som skadar njurarna. Symtom kommer sent, i regel efter 3 - 7 dygn. Dessa symtom är diffusa och börjar oftast med en allmän sjukdomskänsla. Typiskt är huvudvärk, trötthet, frossa, smärtor i ryggen samt törst. Urinmängderna kan vara både större eller mindre än normalt. I svåra fall kan förgiftningen ge bestående njurskador. Sjukhus ska uppsökas omgående!
Om jag hade varit smart och sökt på nätet innan jag frågade hade jag hittat detta: http://www.svampguiden.com/giftsvampar.aspBra sida tycker jag, att man kan jämföra med liknande svampar. Att det finns en giftchampinjon (som inte är så giftig men ändå) visste jag inte. Jag tycker ändå inte att jag är helt kass på svampar, plockar mer än bara kantareller. Men jag har aldrig lärt mig dom giftiga mer än flugsvampar.
Man kan ju mycket lätt lära sig 100 st matsvampar på 5 min.
*Stintan*
09-09-2008, 13:36
Det verkar en farlig väg att gå om det räcker med att kunna de fem giftigaste svamparna.
Det måste absolut vara bättre att lära sig några olika goda ätliga och hålla sig till dom. Det är inte alltid helt lätt att artbestämma en svamp så är man det minsta osäker tycker jag man ska avstå.
Ok, hursomhelst, jag tycker att det kan vara intressant att känna igen dom giftigaste oxå. Ni kan ju berätta om era favoritmatsvampar, själv plockar jag; gul kantarell, trattkantarell, citronslemskivling, smörsopp, stensopp, någon enstaka gång björk o aspsopp, champinjon, någon gång honungsskivling, o om jag har tur o hittar, vilket har hänt kanske en gång i mitt liv, stolt fjällskivling. Jo, taggsvamp o fårtickor om jag är desperat. Säkert fler som jag inte kommer på. Vad missar jag för godingar i skogen som jag inte kan?
Chamomille
09-09-2008, 14:32
CITAT (Harvey @ 09-09-2008, 14:55)  Ok, hursomhelst, jag tycker att det kan vara intressant att känna igen dom giftigaste oxå. Ni kan ju berätta om era favoritmatsvampar, själv plockar jag; gul kantarell, trattkantarell, citronslemskivling, smörsopp, stensopp, någon enstaka gång björk o aspsopp, champinjon, någon gång honungsskivling, o om jag har tur o hittar, vilket har hänt kanske en gång i mitt liv, stolt fjällskivling. Jo, taggsvamp o fårtickor om jag är desperat. Säkert fler som jag inte kommer på. Vad missar jag för godingar i skogen som jag inte kan? Brandgul och svart trumpetsvamp
CITAT (Harvey @ 09-09-2008, 13:55)  Ok, hursomhelst, jag tycker att det kan vara intressant att känna igen dom giftigaste oxå. Ni kan ju berätta om era favoritmatsvampar, själv plockar jag; gul kantarell, trattkantarell, citronslemskivling, smörsopp, stensopp, någon enstaka gång björk o aspsopp, champinjon, någon gång honungsskivling, o om jag har tur o hittar, vilket har hänt kanske en gång i mitt liv, stolt fjällskivling. Jo, taggsvamp o fårtickor om jag är desperat. Säkert fler som jag inte kommer på. Vad missar jag för godingar i skogen som jag inte kan? Du missar ju mycket redan genom att inte skilja på arterna. Det finns många arter av champinkoner och det inns både giftiga arter och andra som man inte bör äta. Bland taggsvamparna, är det ju bara några få man brukar äta, få brukar äta fjällig taggsvamp resp. mottaggsvamp men även om de smakar annorlunda så har de helt klart ett matvärde. Det finns många soppar som är goda, inte minst den smakrika sandsoppen. Om du plockar trattkantarell så är det konstigt att du inte plockar svart trumpetsvamp resp. rödgul. trumpetsvamp. Riskor och kremlor tillhör de allra lättaste att lära sig, riskorna är ju dessutom oftast inte insektsangripna. Bland riskorna finns det bara ett par man bör undvika, Svartriska resp. lakritsriska.
Nu har jag just kommit hem efter en skogstur med barnen. Två korgar gula kantareller, en kasse trattisar. Faktum är att jag sällan plockar trattkantareller, tycker inte att dom är så värst goda, men min pappa är här från england o ville ha med sig torkade, nu försöker jag snabbtorka dom i ugnen på 75 grader. Dom vanliga förväller jag o fryser bara. Har nu googlat runt på trumpetsvampar och riskor. Riskor finns ju mängder av i skogen, men hur goda är dom egentligen? Dom ju inte så smarriga ut. Hur fasen jag skall se skillnad mellan gul/röd trumpetsvamp o trattisar fattar jag inte, trumpeterna ser ju lite mer missformade ut, men annars då? Och svarta har jag nog aldrig sett, sandsopp däremot tycker jag mig ha sett, tror ibland att det är en smörsopp tills jag tittar närmare, skall plocka den nästa gång.
Chamomille
09-09-2008, 18:30
CITAT (Harvey @ 09-09-2008, 18:20)  Nu har jag just kommit hem efter en skogstur med barnen. Två korgar gula kantareller, en kasse trattisar. Faktum är att jag sällan plockar trattkantareller, tycker inte att dom är så värst goda, men min pappa är här från england o ville ha med sig torkade, nu försöker jag snabbtorka dom i ugnen på 75 grader. Dom vanliga förväller jag o fryser bara. Har nu googlat runt på trumpetsvampar och riskor. Riskor finns ju mängder av i skogen, men hur goda är dom egentligen? Dom ju inte så smarriga ut. Hur fasen jag skall se skillnad mellan gul/röd trumpetsvamp o trattisar fattar jag inte, trumpeterna ser ju lite mer missformade ut, men annars då? Och svarta har jag nog aldrig sett, sandsopp däremot tycker jag mig ha sett, tror ibland att det är en smörsopp tills jag tittar närmare, skall plocka den nästa gång. Brandgul trumpetsvamp har starkt lysande orange fot. Den är inte lika vanlig som trumpetsvamp och den växer oftast för sig själv. Svart trumpetsvamp förstår jag att du aldrig har sett - inte lika vanlig och jädrigt svår att se (tycker jag).
CITAT (Chamomille @ 09-09-2008, 18:30)  Brandgul trumpetsvamp har starkt lysande orange fot. Den är inte lika vanlig som trumpetsvamp och den växer oftast för sig själv. Svart trumpetsvamp förstår jag att du aldrig har sett - inte lika vanlig och jädrigt svår att se (tycker jag). rödgul trumpetsvamp har rödgul-rosa fot, och den växer där det är fuktigt. Den är alltså mycket roligare att plocka än trattkantareller, man behöver inte gå och stirra ner i marken hela tiden. Utan man kan gå ganska fort genom skogen tills man kommer till ett riktigt fuktigt ställe, gärna i kanten på ett träsk. Där får man sedan leta mycket noga, och de brukar växa i stora mattor med väldiga mängder på samma ställe. Man blandar vanligtvis i hop sandsoppen (kryddsvamp) med örsopp (dåligt matvärde).
Chamomille
10-09-2008, 13:35
CITAT (KURT @ 10-09-2008, 07:09)  rödgul trumpetsvamp har rödgul-rosa fot, och den växer där det är fuktigt. Den är alltså mycket roligare att plocka än trattkantareller, man behöver inte gå och stirra ner i marken hela tiden. Utan man kan gå ganska fort genom skogen tills man kommer till ett riktigt fuktigt ställe, gärna i kanten på ett träsk. Där får man sedan leta mycket noga, och de brukar växa i stora mattor med väldiga mängder på samma ställe. Leta noga vete 17 om man behöver göra. Dom lyser ju all världens väg där dom står med alla sina fötter. Brandgul eller rödgul. Det beror på vilken bok man ska tro på.
*Stintan*
10-09-2008, 15:09
Egentligen är det konstigt att den heter rödgul trumpetsvamp då den mest liknar trattkantarellen. Det finns knappast någon likhet med svart trumpetsvamp.
Chamomille
10-09-2008, 15:15
CITAT (*Stintan* @ 10-09-2008, 16:09)  Egentligen är det konstigt att den heter rödgul trumpetsvamp då den mest liknar trattkantarellen. Det finns knappast någon likhet med svart trumpetsvamp. Näe, precis. Och röd-gul? Den borde heta orange trattkantarell helt enkelt.
Chamomille
10-09-2008, 15:25
Så här ser dom ut (bilder från svampguiden.com)
Brandgul trumpet
[attachment=23934:orange_t...antarell.jpg]
Trattkantarell
[attachment=23935:trattkantarell1.jpg]
Ja, men sådär ser väl trattisarna ut oxå, eller vad det nu är jag plockar, dom växer i skog med inte så mycket undervegetation, i stora mattor eller ringar, vissa växer så fuktigt som i vitmossa.
Chamomille
10-09-2008, 17:37
CITAT (Harvey @ 10-09-2008, 18:26)  Ja, men sådär ser väl trattisarna ut oxå, eller vad det nu är jag plockar, dom växer i skog med inte så mycket undervegetation, i stora mattor eller ringar, vissa växer så fuktigt som i vitmossa. Den översta bilden är brandgul trumpet och den undre är trattkantarell. Det är stor skillnad på färgen på foten. Bilderna kanske inte säger det, men brandgula trumpetsvampen är väldigt orange och det är inte trattkantarellen.
Vad är detta för svampar? Giftiga eller ej? Svamp nr. 1: [attachment=23982:svamp1.jpg] Svamp nr.2 [attachment=23983:svamp2.jpg] Svamp nr. 2 underifrån [attachment=23984:svamp2underifrån.jpg] Svamp nr. 3 [attachment=23985:svamp3.jpg] Svamp nr. 3 underifrån [attachment=23986:svamp3under.jpg]
Små svampar i gräsmattan skall man vara försiktig med, nejlikbroskskivling är dock lätt att identifiera på lukt och form.
CITAT (KURT @ 11-09-2008, 09:47)  Små svampar i gräsmattan skall man vara försiktig med, nejlikbroskskivling är dock lätt att identifiera på lukt och form. Har du nån aning om vad det kan vara för svampar jag hade på bilderna?
Huggorm
13-09-2008, 12:45
CITAT (Magdis @ 11-09-2008, 12:29)  Har du nån aning om vad det kan vara för svampar jag hade på bilderna? De på första bilden är grå bläcksvamp, Coprinus atramentarius. Så vitt jag vet inte ätbara. Men man kan roa sig med att plocka dom, och rycka lös hatten från stjälken, och sedan lägga den med undersidan mot papper. Man får då ett fint avtryck av sporskivorna eller vad det heter, och jag antar att det är därför de kallas bläcksvamp
*Stintan*
13-09-2008, 14:25
Tror att dom mindre också är en sorts bläcksvamp.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|