Efter att lurkat runt lite överallt på nätet börjar man bli sugen att starta en egen liten Chilliodling hemma men jag vet absolut inget om hur det går till vad man behöver för prylar, antar att jord och div krukor av olika storlekar bör införskaffas och frön.
Kan man börja plantera frön när som helst eller bör man vänta till jan-feb eller nåt ?
Jag skulle vara tacksam för alla tips och förslag som ni kunniga chilliodlare kan hjälpa mig med.
mvh Magnum
Åsa, mälardalen zon 2
09-09-2008, 12:07
Chili sås i jan- mars ju tidigare du startar desto viktigare är det med extra belysning, sår man inte förren i mitten-slutet av mars så kan ofta det naturliga ljuset på fönsterbrädan räcka.
Köp fröer till önskade sorter, det är olika på styrka och smak mellan sorterna + jag rekommenderar att du åtminstone har någon/några sorter med snabb utvecklingstid så du får mogna frukter ganska snabbt. Många frökataloger kommer ut dec-feb så det är ingen superbrådska att shoppa nu.
Fröerna sås några mm ner i bra såjord, vad du sår i spelar ingen roll bara det är dräneringshål, själv bredsår jag i big pack glassburkar. När plantorna har karaktärsblad skolar man om dem i krukor, man börjar med små och planterar sedan över dem gradvis i större krukor (i ex. krukväxtjord) , såsmåningom brukar man hamna på en krukstorlek på 5-10 liter beroende på sort. Chiliplantorna vill gärna stå ute under sommaren (avhärda växterna innan de ställs ut i soligt läge)