Nu har jag ett par grova plankor (2,5 - 3 meter långa) ligger bredvid varandra att kliva på när jag ska ta mig till min lilla ö mitt i dammen. Hur kul är det?
Blir jätteglad om någon har tips och kanske någon bild!
Lena i Torslanda
09-09-2008, 12:23
Dammlistan på Allt om trädgårds forum har lite bilder. Där finns en hel del inspiration för dammanläggare. Kolla under Dammlista, bokstaven I, Inspirationsbilder. Här är en länk till brobilderna.
http://www.alltomtradgard.se/tradgardslist...oar--att-bygga/
Tack!
Den övre var häftig med räckena.
Jag la in ritningar och beskrivningar i våras, hur jag hade byggt min bro. Tyvärr går det inte att hitta längre!?

Så här ser den ut vintertid i alla fall.
MayaLisa
09-09-2008, 19:39
Jag har en ritning , som jag hoppas det ok att jag lägger ut. Jag har hämtat den från en annan forumist på ett annat forum....tror jag.
Tycker ritningen är genial och tänker själv använda mig av den.
Jo, den är från Allt om Trädgård och det är Tebasil som gjort den.
[attachment=23888:BRO.doc]
/Maya
CITAT (MariaS @ 09-09-2008, 19:27)

Jag la in ritningar och beskrivningar i våras, hur jag hade byggt min bro. Tyvärr går det inte att hitta längre!?

Så här ser den ut vintertid i alla fall.
Den ser jättefin ut. Har du samma grundidé som Mayalisa, med utsågad mittdel?
Hur har du satt fast räckena? Sticker dom ut nertill?
HA! jag hade ju ritningarna kvar i datorn. Här kommer de!
[attachment=23953:bro1.jpg]
Här visar jag hur jag sågade brospannet. Plankan är en sextum två.
[attachment=23954:bro2.jpg]
Sen tar du underdelen och fäster på ovandelen, och så får du ett välvt brospann. Jag använde Poleyretanlim och skruv.
[attachment=23955:bro3.jpg]
Sen är det bara att skruva på... Som du ser är det inget som sticker ut inunder.
När de två spannen var klara, ställde jag dem på plats och skruvade fast vanlig trall, 90cm breda. Sågade ur för stolparna i räcket där det behövdes och satte en bräda på avsågade spikar, så jag får en dold hylla under bron där jag har UV-filtret.
Håll till godo.
CITAT (MariaS @ 10-09-2008, 20:58)

[attachment=23955:bro3.jpg]
När de två spannen var klara, ställde jag dem på plats och skruvade fast vanlig trall, 90cm breda. Sågade ur för stolparna i räcket där det behövdes och satte en bräda på avsågade spikar, så jag får en dold hylla under bron där jag har UV-filtret.
Håll till godo.
Tack snälla
Men jag förstår inte riktigt det där med avsågade spikar?
Eller

du menar förstås jäms med trallen?
CITAT (AstLar @ 11-09-2008, 13:02)

Tack snälla
Men jag förstår inte riktigt det där med avsågade spikar?
Eller

du menar förstås jäms med trallen?
Precis. Sågade av huvudena, så det är bara att lyfta upp brädan när jag vill komma åt det som finns under. Inget skruvande eller joxande.
Smart! Jag tror att jag ska klara det. Önskar mej nu: en spikmaskin. (Spikpistol eller gubbe)
Bättre med skruvdragare. Skruvar kryper inte ur!
Visst ja, precis som på verandan.
Hm då bir det ingen spikmaskin. En skruv-gubbe kanske...
Aqvakul
11-09-2008, 18:21
Mycket intressant tråd - inser att jag får börja gräva en damm och sen satsa på en bro!
CITAT (Aqvakul @ 11-09-2008, 19:21)

Mycket intressant tråd - inser att jag får börja gräva en damm och sen satsa på en bro!
Självklart!
Fler broar till folket !!
Och dammar!
MayaLisa
11-09-2008, 18:57
Jag ska låta min bro gå över bäcken...
Men jag vet inte riktigt om jag ska göra handledare...men det kanske är stor risk för halka om man har välvd bro annars...
Maya
Halka ja. Det kommer man väl inte ifrån om man ska ha trä? Räcken är nog bra med tanke på småbarn och äldre personer också.
Faktum är att min bro har aldrig blivit hal (ännu). Men då har jag lagt trallen med 1cm mellanrum, så det kommer upp luft emellan. Bron är för övrigt byggd i tryckt virke som jag sen har linoljat också.
Visst blir den fuktig, men inte så den blir hal.
pebblelake
03-02-2009, 23:44
Om det blir halkigt måla med sand i färgen ,om den skall målas.Eller halktejp som fins hos båthandlare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.