renate
Jag har en del Hoyasticklingar som jag har rotat i vitmossa.De har stått i uterummet hela sommaren men nu ska jag kruka upp de och flytta innomhus.Vilken jord är bäst?jag har vanlig krukväxtjord hemma.
Malva15
Jag har fått rådet att göra en jordblandning bestående av 3 delar vanlig krukväxtjord, 1 del orkidékompost samt 1 del perlite eftersom hoyor gillar luftigare jord. rolleyes.gif
Margith
Jag låter sticklingarna ha kvar vitmossan runt rötterna och planterar ner alltihop i vanlig krukväxtjord.
Det fungerar för mig.
renate
Tack för era svar,orchidekompost har jag hemma så jag kan blandar med,jag låter också vitmossan vara kvar.
Men nu kom annat emellan..igen,jag undrar när mina sticklingar kommer i jorden.I morgon kanske.Tack för hjälpen.
Sussie F-Flower
CITAT (renate @ 09-09-2008, 13:37) *
Jag har en del Hoyasticklingar som jag har rotat i vitmossa.De har stått i uterummet hela sommaren men nu ska jag kruka upp de och flytta innomhus.Vilken jord är bäst?jag har vanlig krukväxtjord hemma.

Grattis till rotningen Renate!

Kan man få fråga hur du bar dig åt?
Hur "tar" man en stickling från en hoya? Vad ska man se till att få med/inte få med?

Jag har en vanlig storbladig, vit, som en kompis vill ha stickling av. Den har blommat färdigt för 2-3 veckor sedan. Kan jag ta nu?
renate
Ja du kan ta nu men allra bäst är naturligtvis till våren då tillväxten sker.Jag fick mina sticklingar skickat av en forumskompis.Jag sätter de i färsk vitmossa där de varit hela sommaren i uterummet med maximalt ljus med skydd mot solen.Man tar sticklingen vid en förgrening.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon