Jennika
Snabbt som ögat när väl växthuset var färdigt i våras satte jag in en druva - Zilga. Ser nu att jag förmodligen valt fel sort eftersom den verkar växa sig väldigt stor. Kan man "tukta" druvan så att den inte växer o fyller ut hela växthuset eller är den bara att plocka bort. Bor i zon5 så jag ville ha något som skulle bli något de stackars sommarmånader vi har här. Sedan över till beskärning - jag har låtit den växa fritt för att sedan beskära den senare i höst/vinter. Vad ska jag tänka på? Vet att det finns svar på detta i andra inlägg men vill gärna ha svar ändå. Tack på förhand. Bifogar bild. Växthuset är ca 15 kvm.

[attachment=23886:100_1989.JPG]
MariaS
Zilga hade klarat sig bra i skyddat läge på friland, men nu har du den i ett växthus och så ska det väl vara då.

Fram i november, när druvan har gått i ordentlig vila, kan du börja beskära. Då klipper du ner den till ungefär 3-5:e bladparet (där bladen suttit altså)

Nästa år så "pincerar" du druvan. Detta innebär att du klipper alla skott ett bladpar efter andra klasen/gren. Får den inga blomklasar, väntar du till i november och beskär enligt ovan.
Eva 33c
Jag undra om jag inte skulle ha flyttat ut den i allafall och skaffat en lämpligare druva till växthuset. Den har nog inte hunnit växa sig alltför fast i backen om du planterade den i våras så det är nog inte så svårt. Förhoppningsvis hittar du en bra "uteplats" åt den.
Det är ju lite synd att "slösa" växthusutrymme på en växt som trivs lika bra utomhus och dessutom riskerar att ta över hela växthuset. Zilga har en enorm växtkraft. Min Zilga står planterad mot husets östervägg och har trivts bra där i många år utan någon specialbehandling. En granne har den i sitt växthus (han som planterde den har flyttat) och där får det just inte plats nåt annat nu och den skuggar i stort sett hela odlingsytan.
Själv klipper jag inte min Zilga särskilt diciplinerat, har också förstått att det inte är ett måste på samma sätt som med de "vanliga" druvorna. Zilga tillhör ju en annan art.
[attachment=23900:zilga2.jpg]
[attachment=23902:zilga.jpg]
blomkronan
Nu vet jag inte vilken druva jag har men dom blir STORA oavsätt om dom bor i ett växthus eller ej.
Nu hittar jag inte bilden jag hade tänkt sätta in.. jag får ta en ny bild på min druva i morgon som växer två våningar upp! //Mari
KURT
Det är inte druvan som är för stor, det är växthuset som är alltför litet!
ingrids
Men KURT, växthus är ALLTID för små, oavsett storlek. Det har något med kvantrymd och maskhål att göra wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon